آسیب کرونا به اقتصاد جهان ‘سالها باقی می‌ماند’

توریست مالزی – بازارهای مالی جهان ضربه شدیدی از شیوع ویروس کرونا خورده‌اند به گزارش بی بی سی، سازمان ‌توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داد که در ماه‌های آینده...
توریست مالزی – بازارهای مالی جهان ضربه شدیدی از شیوع ویروس کرونا خورده‌اند

به گزارش بی بی سی، سازمان ‌توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داد که در ماه‌های آینده برخی از اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکود می‌شوند و سال‌ها طول می‌کشد آسیب اقتصادی کرونا جبران شود.

انگل گوریا، مدیر کل این سازمان گفت ضربه اقتصادی همه‌گیری اخیر بیش از بحران جهانی سال ۲۰۰۸ بوده است: “حتی اگر شاهد رکود جهانی نباشیم، بعضی اقتصادهای جهان یا هیچگونه رشد نخواهند داشت یا رشد اقتصادیشان منفی خواهد بود. این شامل بعضی از اقتصادهای بزرگ هم می‌شود.” “بنابراین امسال نه تنها شاهد نرخ پایین رشد هستیم بلکه بهبود رشد اقتصادی هم در آینده زمان‌بر است.”

آقای گوریا پیش بینی رشد یک و نیم درصدی اقتصاد جهان را “خوشبینانه” خواند. پیشتر همین سازمان، رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را از ۲.۹ درصد (پیش‌بینی ماه نوامبر) به ۲.۴ درصد کاهش داده بود اما اکنون همین پیش‌بینی هم دور از دسترس به نظر می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را ۳/۳ درصد اعلام کرد اما اخیرا گفت همه‌گیری ویروس کرونا پیش‌بینی‌ها را تغییر داده و رشد اقتصادی امسال به کمترین میزان از زمان بحران جهانی ۲۰۰۸ می‌رسد.

با وجود ترسیم چشم‌اندازی سیاه از اقتصاد جهان، بازارهای جهانی شاهد رفتاری دو گانه‌ بود. در همین حال دو بازار مهم؛ بازار بورس نیویورک و بازار سهام فلزات در لندن تصمیم گرفتند تمامی معاملات خود را الکترونیک انجام دهند. این دو بازار برای جلوگیری از ازدحام و شیوع بیشتر کرونا موقتا بازار و تالار معاملات را تعطیل کرده‌اند.

در بازار ارز یورو و دلار به ترتیب سه دهم و شش دهم درصد افت کردند در حالی که دلار هفته پیش تقویت شده بود.

در بازار نفت هم معاملات با افت قیمت آغاز شد؛ هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی در ابتدای روز با حدود یک دلار کاهش به بالای ۲۶ دلار رسید.

بسته شدن مرزها، کاهش سفرهای هوایی و خانه‌نشینی، خسارت بسیاری به کسب و کارهای کوچک و بزرگ زده که هنوز ابعاد ضرر مالی آن برای جهان مشخص نیست.

کشورهای ثروتمند جهان برای گذر از این دوران سخت تدابیری در پیش گرفته‌اند؛ تزریق پول، کاهش نرخ سود بانکی و کمک به کسب و کارهای کم‌بنیه و کسانی که درآمدشان را از دست داده‌اند.

بریتانیا و آمریکا در مدت کوتاهی دو بار نرخ سود بانکی را کاهش دادند و به نزدیک صفر رساندند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 + ده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!