از غار میمون ها یکی از جاذبه های بی نظیر کوالالامپور چه می دانید؟

توریست مالزی – یکی از جاذبه های دیدنی و جالب در مالزی غار میمون هاست که بسیار محبوب و معروف در جمع گردشگرانی است که به این کشور سفر...
توریست مالزی – یکی از جاذبه های دیدنی و جالب در مالزی غار میمون هاست که بسیار محبوب و معروف در جمع گردشگرانی است که به این کشور سفر می کنند. این غار که با نام غار باتو کیو نیز معروف است برای هندوها مقدس است و در دل یک تپه ی بزرگ آهکی با صخره های تیز قرار گرفته است، تپه ای که پوشیده از گیاهان و درختان است. این غار و تپه چیزی حدود چهارصد میلیون سال پیش با دگردیسی زمین از دریاچه ای مربوط به ماقبل تاریخ تشکیل شده اند. ساکنان این منطقه بعد از میمون ها قبیله ای به نام تموان بودند که از این غار برای پناه گرفتن و مخفیانه زیستن استفاده می کردند.
تاریخ کشف این غار به سال ۱۸۸۱ میلادی می رسد که یک کاشف آمریکایی آن را در قسمت شمال شهر کوالالامپور کشف کرد. غاری که زمان زیادی به عنوان منطقه تفریحی و مخفیگاه کاربرد داشته است، حالا یک تجمعگاه مذهبی و یک جاذبه ی گرشگری در جهان شناخته شده است. غار باتو کیو نامش را از رودخانه ای به نام سانگای باتو که در گذشته ها در آن جریان داشته، گرفته است. وجود فضاهای سرسبزی که اطراف غار طراحی شده اند به زیبایی غار افزوده اند. غار میمون ها و یا باتو کیو دارای مجسمه های و نمادهای بسیاری است که تماشای آنها سرگرم کننده خواهد بود، هر سال مراسم های مختلفی در این غار برگزار می شود و بیش از یک و نیم میلیون نفر گردشگر برای تماشای این غار و مراسم به اینجا می آیند.

برای رسیدن به این غار بایستی از پله های زیادی بالا بروید (حدودا ۲۷۲ پله) و در بالا رفتن از پله ها انتظار دیدن میمون های زیادی را داشته باشید که در اطرافتان مشغول بازی گوشی هستند. با این که تعداد پله های باتو کیو بسیار است اما بالا رفتن از آن به خاطر شگفتی هایی که قرار است ببینید می ارزد.
در ورودی غار قبل از بالا رفتن از پله ها به مجسه ای طلایی رنگ و بسیار بزرگ خواهید رسید که از فاصله بسیار دور هم مشخص است. این مجسمه ۴۲ متری توسط ۱۵ مجسمه ساز اهل هند، از فولاد و بتن ساخته و با روکشی از طلا مزین شده است، ساخت این مجسمه حدود سه سال زمان برده است.

معبد باتو کیو [Batu Caves] کوالالامپور مالزی یک تپه سنگ آهکی شامل سه غار بزرگ و چندین غار کوچک می باشد. غارهای باتو در فاصله حدودا ۱۱ کیلومتری شمال کوالالامپور واقع شده است. این معبد دارای مجسمه هایی است که در داخل غارهای اصلی واطراف آن نصب شده اند. بزرگترین و مشهورترین غار در بین غارهای باتو کیو، غار کاتدرال [Cathedral] (به معنای کلیسای جامع) می باشد که چندین مکان مقدس هندوها را در زیر سقف های بلند ۱۰۰ متری خود جای داده است. در پای تپه باتو دو غار دیگر نیز قرار دارند – غار گالری هنر و غار موزه– که در آن ها تعداد بسیاری از مجسمه ها و نقاشی های هندو در معرض نمایش قرار دارند.

در سال ۱۸۶۰ چینی هایی که به مالزی مهاجرت کرده بودند به دنبال اسخراج چلغوز، برای حاصلخیز کردن خاک زمین های کشاورزیشان، به این تپه می آمدند. اما ویلیام هوراندی ( William Horandy ) با شناسایی غارها و منتشر کردن مستنداتش غار باتو را به ثبت رساند و نامش را جاودانه کرد. سال ها بعد تاجر هندی به نام تامبوسامی ( Thamboosamy ) در بازدیدی که از بزرگترین غار این تپه داشت، تصمیم گرفت از این مکان پرستشگاهی هندو بسازد و آن را پیشکش به خداوند مورگن ( Murugan ) کند.
بنابراین ساخت و ساز آغاز شد. مجسمه ساز ها و نقاش های زبردست، درون و بیرون غارها را با سازه ها و مجسمه های مذهبی تزیین کردند و غار باتو خیلی سریع، به مقصدی برای زائران هندو و گردشگران تبدیل شد.
البته فراموش نکنیم که صاحبان اصلی این غارها، میمون ها بوده و هستند. از همان ابتدا و تا همین امروز که این مکان تبدیل به یک جاذبه توریستی شده و ساخت و سازهای زیادی در آن شکل گرفته.

خداوندگار مورگن ( Muragan )
از همان ابتدای ورود، مجسمه ی غول پیکر خداوندگار مورگن ( Muragan ) توجه همه را جلب می کند. هندو ها خداوندگار مورگن را جنگجوی خوبی ها و محافظ خود از شر می دانند و شاید به همین علت است که آن را مانند محافظی بر در غار باتو قرار داده اند.
او با نیزه اش آماده و در قامت یه جنگجو ایستاده و چشم به گردشگران و زائرانی دوخته که روزانه از سراسر دنیا به دیدنش می آیند.

غار موزه ی رامایانا
غار رامایانا ( Ramayana Cave ) در همان ابتدای مجموعه و سمت چپ پله ها قرار دارد. غار موزه را می توانید با مجسمه رنگی و پانزده متری خداوند هانومان ( Hanuman ) که بر در ورودی اش قرار گرفته به راحتی پیدا کنید.
ورودی این غار برای گردشگران ۱۵ رینگت و برای محلی ها ۷ رینگت هزینه دارد. این غار در واقع موزه و گالری از مجسمه های هندو و نقاشی هایی ست که ماجرای مبارزه های خداوندگار مورگن با شیاطین را به تصویر می کشد.

قلمرو میمون ها
در طول مسیر کمی استراحت کنید. اگر از مغازه، میوه یا خوراکی برای میمون ها خریده باشید، می توانید به آن ها غذا بدهید، اگر نه هم آن ها بی تعارف از بسته چیپس شما به اندازه خودشان بر می دارد و حتی ممکن است نوشابه انرژی زای شما را از دستتان شما بدزدند.
بعضی رفتار پرخاشگرانه ای دارند ( شاید به خاطر خوردن نوشابه انرژی زاست! )، در این صورت اگر چیزی از دست شما گرفتند به هیچ وجه آن را نکشید و مانند یه مهمان مودب تسلیم میزبان خود شوید. در غیر این صورت بازنده این نزاع شما خواهید بود، آن ها دندان ها ی فوق العاده بلند و تیزی دارند!
تعدادی زیادی از آن ها آروم هستند، مودب به کنار شما می آیند تا خودتان به آن ها تعارف کنید. شاید هم بتوانید با آن ها سلفی بگیرید! باز هم تاکید می کنم که با آن ها درگیر نشوید و مراقب کودکان باشید، در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

منابع: الی گشت – کارنوال

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 + 15 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!