افزایش تحرکات سیاسی برای چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی

توریست مالزی – همزمان با نزدیک شدن به چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی که قرار است تا چند ماه آتی برگزار شود ، تحرکات سیاسی در دو جناح دولت و...
توریست مالزی – همزمان با نزدیک شدن به چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی که قرار است تا چند ماه آتی برگزار شود ، تحرکات سیاسی در دو جناح دولت و مخالفان آن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا – در جناح مخالفان دولت، رهبر یکی از بزرگترین اعتراضات خیابانی ضد دولتی در مالزی اعلام کرده که برای شرکت در چهاردهمین انتخابات سراسری پیش رو و ورود به مجلس به عنوان نماینده مردم، به ائتلاف مخالفان دولت پیوسته است. «ماریا چین عبدالله» رئیس گروه «برسه» که در زبان مالایی به معنای «پاک» است، برگزار کننده تظاهرات‌های خیابانی ضد دولت «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی بود.
مالزی کینی دراین زمینه نوشت : حمایت وی به عنوان چهره‌ای مردمی از «ائتلاف امید» به رهبری «ماهاتیر محمد» به عنوان جبهه مخالف دولت در انتخابات سراسری چهاردهم که تا ماه اوت سال جاری میلادی (شهریور ۹۷) باید برگزار شود، باعث تقویت این ائتلاف در مبارزات انتخاباتی خواهد بود.  «ماریا» در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر بیان داشت: نیاز است تا راه ها و استراتژی‌های جدیدی را امتحان کنیم که ورود به پارلمان، یکی از آن‌هاست.
وی قول داد که در صورت راهیابی به مجلس مالزی، برای اصلاح قانون انتخابات، برابری حقوق افراد و حل مشکلات محیط زیستی تلاش کند. او همچنین اعلام کرد که از مقام رهبری گروه «برسه» کنار می‌رود تا این گروه بی طرفی جناحی خود را حفظ کرده و برای هدفش، یعنی رسیدن به دموکراسی تلاش کند.
در سال ۲۰۱۵ و پس از فاش شدن رسوایی مالی در دولت کنونی، رهبران گروه «برسه» تجمعی را برگزار کردند که هزاران نفر به مدت ۲ روز، بدون وقفه در آن شرکت کردند. در روز دوم این تظاهرات بود که «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر سابق مالزی که با سابقه ترین عضو ائتلاف حاکم موسوم به «جبهه ملی» نیز محسوب می‌شد، با انتقاد از وضعیت اقتصادی و فساد مالی در دولت، به صف معترضان پیوست و عملا از «جبهه ملی» جدا شد و به رقبای سیاسی پیشین خود در «ائتلاف امید» پیوست.
به طور کلی احزاب سیاسی درحال رقابت در عرصه انتخاباتی مالزی در سه گروه قابل تفکیک هستند. در جناح دولت در انتخابات سراسری چهاردهم، ائتلاف دست راستی «جبهه‌ ملی» که از زمان استقلال مالزی، بیش از ۶۰ سال است که قدرت را در دست داشته، متشکل از سه حزب مالایی «آمنو»، انجمن چینی های مالزی موسوم به «ام سی ای» و کنگره هندی های مالزی با عنوان «ام آی سی» به رقابت خواهد پرداخت.
در جناح مخالفان «پاکاتان هاراپان» به معنای «ائتلاف امید» این بار متشکل از احزاب «عدالت مردم»، «اعتماد ملی»، «اقدام دموکراتیک» و «بومی تباران متحد مالزی» به رهبری «ماهاتیر محمد» ۹۲ ساله پای به عرصه انتخابات خواهد گذاشت. در گروه سوم نیز حزب اسلامی مالزی موسوم به «پاس» نیز که به صورت سنتی در ائتلاف مخالفان بوده، در این انتخابات به صورت مستقل به رقابت خواهد پرداخت. ائتلاف حاکم (باریسان نشنال) که از سال ۱۹۵۷ تاکنون قدرت را در اختیار داشته در انتخابات پیش رو نیز کسب ۱۴۸ کرسی از مجموع ۲۲۲ کرسی پارلمان را هدف قرار داده تا بتواند با افزایش ۱۶ کرسی نسبت به دوره پیشین قدرت بیشتری در پارلمان این کشور داشته باشد.
در سیزدهیمن دوره انتخابات سراسری مالزی، از مجموع ۲۲۲ عضو فعلی پارلمان این ۱۳۲ کرسی به ائتلاف حاکم اختصاص یافت، ۷۱ عضو از ائتلاف امید ( ائتلاف مخالفان دولت)، ۱۴ عضو نیز از حزب اسلامی مالزی (پاس) و پنج عضو باقیمانده نیز از احزاب مستقل به پارلمان این کشور راه یافتند.  از مجموع ۱۳۲ کرسی که در اختیار ائتلاف حاکم قرار دارد ۸۶ کرسی متعلق به حزب مالایی تباران متحد مالزی موسوم به آمنو است و پس از آن نیز احزاب ‘میراث بومی تباران متحد مالزی’ (PBB) با ۱۴ عضو، حزب چینی تباران (MCA) با هفت عضو، حزب مردم ساراواک(PRS) با ۶ عضو و حزب متحد صباح (PRS) با چهار عضو اصلی ترین احزاب ائتلاف حاکم هستند.
تاکنون تاریخ دقیقی از زمان برگزاری انتخابات چهاردهم در مالزی رسانه ای نشده است اما در روزهای اخیر احمد زاهد حمیدی معاون نخست وزیرمالزی اعلام کرد این انتخابات تا پیش از جشن بزرگ عید فطر یا ‘هری رایا عیدالفطر’ در سراسرمالزی برگزار خواهد شد.
به هر روی همزمان با نزدیک شدن به موسم انتخابات شور و حال فعالیت ها و رقابت های سیاسی در مالزی رو به افزایش است به گونه ای که احزاب و گروههای مختلف نه تنها در رسانه های رسمی بلکه در فضای مجازی نیز به طور گسترده تبلیغات انتخاباتی مورد نظر خود را به پیش می برند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

17 − 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!