انتخابات سراسری مالزی و تنور داغ رقابت ها

توریست مالزی – چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در سال ۲۰۱۸ در حالی برگزار خواهد شد که ائتلاف حاکم که در بیش از ۶ دهه گذشته حاکمیت این کشور را...
توریست مالزی – چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در سال ۲۰۱۸ در حالی برگزار خواهد شد که ائتلاف حاکم که در بیش از ۶ دهه گذشته حاکمیت این کشور را در اختیار داشته، برای نخستین بار باید با ائتلافی برآمده از مخالفان این کشور به رقابت بپرازد تا بتواند فرمان قدرت و سیاست را در این کشور همچنان در درست داشته باشد.

مالزی تا چند ماه دیگر چهاردهمین انتخابات سراسری خود را برگزار می کند و به همین علت از مدتی قبل به ویژه در یکی دو ماه اخیر شرایط سیاسی پرتلاطمی در این کشور حاکم شده به طوری که تب و تاب انتخابات در بسیاری از اظهارات و اقدامات مسئولان دولتی و احزاب این کشور به وضوح قابل مشاهده شده است..

الزامات قانونی انتخابات در مالزی

به گزارش ایرنا، پیش از برگزاری چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی که طبق موعد رسمی باید تا قبل از ۲۴ اوت(شهریور) سال آینده برگزار شود، پارلمان فعلی این کشور دو ماه پیش از این تاریخ منحل می شود. نخستین نشست سیزدهمین پارلمان این کشور در تاریخ ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۳ برگزار شده و زمان رسمی انحلال آن پنج سال پس از این نشست است.

بر اساس قانون اساسی مالزی، انتخابات سراسری باید پنج سال پس از انتخابات دوره پیشین برگزارشود. البته درخواست نخست وزیر و یا اینکه عدم رای اعتماد پارلمان به شخص نخست وزیر می تواند باعث شود که پادشاه مالزی دستور انتخابات زودهنگام را صادر نماید.

پارلمان این کشور دارای ۲۲۲ عضو است که هر عضو از یک حوزه انتخابی و بر اساس نظام انتخاباتی ‘نفر نخست’ (First past the post) به پارلمان این کشور راه می یابد.

این نوع نظام انتخابی، نوعی روش رأی گیری است که رای دهندگان به نامزد مورد نظر خود رای می دهند، و نامزدی که بیشترین آراء را کسب می کند، در اصل برنده همه آراء است. این روش برگزاری انتخابات در جهان بسیار رایج نیست اما همچنان در حدود یک سوم کشورهای جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، هند و مالزی مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجودی که سن بلوغ در مالزی ۱۸ سال تعریف شده، اما سن حق رای در این کشور ۲۱ سال است و رای دادن نیز اجباری نیست. طبق آمار وزارت کشور مالزی از جمعیت بیش از ۳۱ میلیون نفری مالزی تا پایان ماه مارس ۲۰۱۷ ، ۱۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۴۹ نفر افراد ۲۱ سال به بالا به عنوان رای دهنده ثبت نام کردند. البته مسئولان مالزی معتقدند ۳ میلیون نفر دیگر می توانند در این رای گیری شرکت کنند که هنوز ثبت نام نکرده اند.

در مالزی افراد پیش از روز رای گیری ، با ثبت نام ، حضور خود را در پای صندوق های رای و حوزه های رای گیری قطعی می کنند. انتخابات این کشور توسط کمیسیون انتخابات برگزار می شود که تحت نظارت دفتر نخست وزیری فعالیت می کند.

مالزی اگرچه یک کشور پادشاهی است، اما مقام پادشاه در این کشور تشریفاتی بوده و نخست وزیر فردی است که قدرت را در این کشور به دست دارد. وی به صورت غیرمستقیم و توسط اکثریت اعضای پارلمان این کشور انتخاب و به صورت رسمی از سوی پادشاه به عنوان رئیس دولت معرفی می شود.  نخست وزیر همچنین ریاست کابینه را که اعضای آن از سوی پادشاه و به توصیه نخست وزیر انتخاب می شوند، بر عهده دارد.

احزاب سیاسی مالزی

از مجموع ۲۲۲ عضو فعلی پارلمان مالزی ۱۳۲ عضو از ائتلاف حاکم یا جبهه ملی که در زبان مالایی به آن ‘باریسان نشنال’ گفته می شود، ۷۱ عضو از ائتلاف امید( ائتلاف مخالفان دولت)، و ۱۴ عضو نیز از حزب اسلامی مالزی (پاس) و پنج عضو باقیمانده نیز از احزاب مستقل این کشور هستند.

از مجموع ۱۳۲ کرسی که در اختیار ائتلاف حاکم است ۸۶ کرسی متعلق به حزب مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) است و پس از آن نیز احزاب ‘میراث بومی تباران متحد مالزی (PBB) با ۱۴ عضو، حزب چینی تباران (MCA) با هفت عضو، حزب مردم ساراواک(PRS) با ۶ عضو و حزب متحد صباح (PRS) با چهار عضو اصلی ترین احزاب ائتلاف حاکم هستند.

از مجموع ۷۱ کرسی ائتلاف مخالفان دولت مالزی که به عنوان ائتلاف امید نامیده می شود ۳۶ کرسی در اختیار حزب اقدام دموکراتیک است و بقیه نیز در اختیار حزب عدالت مردم (۲۸ کرسی)، حزب اعتماد ملی (۶ کرسی) و حزب بومی تباران متحد مالزی (یک کرسی) است.

حزب اسلامی مالزی که در انتخابات پیشین این کشور در کنار ائتلاف مخالفان قرار داشت اکنون راه خود از مخالفان دولت جدا کرده و همراهی احتمالی آن با دولت حاکم در انتخابات پیش رو سئوالی است که تاکنون پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد. این حزب هم اکنون ۱۴ کرسی در پارلمان این کشور دارد.

احزاب، ‘سوسیالت’ با یک کرسی، ‘میراث صباح’ با دو کرسی و همچنین احزاب مستقل این کشور نیز با دو کرسی از دیگر احزابی هستند که مجموع ۲۲۲ کرسی این کشور را تکمیل کرده اند.

رقبای اصلی انتخابات مالزی

آنگونه که رسانه های مالزیایی از نشست های سیاسی این کشور خبر داده اند، اصلی ترین رقبای انتخابات پیش رو را می توان ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر فعلی این کشور رئیس حزب آمنو ( حزب حاکم) ، ‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر اسبق این کشور رئیس حزب بومی تباران متحد مالزی و ‘عبدالهای آونگ’ رئیس حزب اسلامی مالزی دانست.

بحث جدی بودن رقابت ‘عبدالهادی آونگ’ به مسائل عمده ای بستگی دارد که از جمله می توان به موضع نهایی حزب پاس برای همراه شدن با ائتلاف مخالفان و یا ائتلاف حاکم اشاره کرد. در صورتی که وی با هیچ از یک از این ائتلاف ها همراه نشود، حزب پاس باید تلاش کند تا با تاکید بر دیدگاهها و ایدئولوژی های خود بیشترین آراء را کسب کند. اگرچه به نظر می رسد که حضور حزب اسلامی مالزی در انتخابات پیش رو با توجه به تعداد کرسی های فعلی این حزب در پارلمان، تضمین موفقیت چشم گیری برای این حزب نباشد.

از اینرو این احتمال وجود دارد که حزب اسلامی مالزی در هفته های پیش رو مواضع خود را به یکی از محورهای اصلی رقابت (ائتلاف امید و ائتلاف جبهه ملی) نزدیک تر کرده و میدان نهایی رقابت را به ‘ماهاتیر محمد’ یا ‘نجیب تون رزاق’ واگذار کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار + بیست =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!