ایتالیا پروازهای “ماهان ایر” را ممنوع اعلام کرد

توریست مالزی – دولت ایتالیا به دنبال فشارهای آمریکا همه پروازهای شرکت هواپیمایی “ماهان” ایران را ممنوع کرده است. ممنوعیت پروازهای “ماهان ایر” که به طور مرتب به شهرهای...
توریست مالزی – دولت ایتالیا به دنبال فشارهای آمریکا همه پروازهای شرکت هواپیمایی “ماهان” ایران را ممنوع کرده است. ممنوعیت پروازهای “ماهان ایر” که به طور مرتب به شهرهای رم و میلان انجام می‌شد از ۲۴ آذر به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش دویچه وله به نقل از پایگاه اینترنتی “نشنال”، به دنبال فشارهای آمریکا ایتالیا تصمیم به ممنوعیت پروازهای شرکت هواپیمایی “ماهان” ایران در این کشور گرفت. اقدام ایتالیا که به عنوان سومین کشور اروپایی پروازهای “ماهان” را منع کرده بعد از سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به این کشور در ماه اکتبر انجام می‌شود. روزنامه ایتالیایی “استامپا” گزارش داده که منع سفر “ماهان” در سفر پمپئو به ایتالیا مطرح شده است.

“ماهان‌ایر” که از سوی آمریکا به همکاری با سپاه پاسداران ایران و سپاه “قدس”، واحد برون‌مرزی آن متهم شده پروازهای مرتبی به فرودگاه‌های “فیومیچینو”ی رم و “مالپنسا”ی میلان ایتالیا داشته است. به تصمیم آژانس ملی هواپیمایی کشوری ایتالیا، ممنوعیت پروازهای “ماهان‌ایر” از ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) اجرایی خواهد شد.

ایتالیا این تصمیم را همزمان با تلاش آمریکا در جست‌وجو برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران و “کمپین فشار حداکثری” بر دولت این کشور اتخاذ کرده است. آمریکا که از توافق اتمی با ایران (برجام) بیرون آمده می‌گوید، در صدد توافقی تازه است که فعالیت‌های ایران در منطقه را نیز در بر بگیرد.

در ژانویه ۲۰۱۶ شش ماه پس از رسیدن به توافق اتمی در وین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران از رم دیدن کرد. این سفر نه به این دلیل که روحانی ایتالیا را “دروازه ایران به اروپا” خواند بلکه به این دلیل که مجسمه‌های برهنه موزه “کاپیتول” رم برای پرهیز از “توهین و رنجاندن” روحانی پوشانده شده بودند توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

از زمانی که آمریکا در مه سال ۲۰۱۸ از برجام بیرون آمد فشار این کشور بر شرکای اروپایی برای قطع روابط اقتصادی با ایران افزایش یافته است. فرانسه در مارس سال ۲۰۱۹ بعد از آلمان پرواز “ماهان‌ ایر” را منع کرد. آلمان در ماه ژانویه اقدام به این کار کرده بود. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در آن زمان مشارکت “ماهان ایر” در فعالیت‌های نظامی و به‌ویژه حمایت این شرکت در حمل نیرو و جنگ‌افزار را “تهدیدی برای مصالح امنیتی آلمان” خوانده بود.

این اقدام آلمان با انتقاد وزارت خارجه ایران روبرو شد و ایران آن را “مغایر با روح حاکم بر روابط دیرینه ملت‌های” دو کشور خواند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفت: «این رفتار حرکتی بی‌دلیل و احتمالا ناشی از القاء اطلاعات نادرست توسط دیگرانی است که از روند روابط بین دو کشور ناخشنودند.»

آمریکا می‌گوید، “ماهان ایر” نه تنها به لحاظ مالی به سپاه پاسداران وابسته است بلکه هواپیماهای آن برای انتقال سلاح و نیرو به خاور میانه هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!