تای چی چیست و چه مزایایی دارد؟

توریست مالزی- تای چی یکی از تمرینات سنتی چینی است که به نرخ رشد بالایی در حال گسترش در سراسر دنیاست. این ورزش بر پایه هنرهای رزمی بوده و در...
توریست مالزی- تای چی یکی از تمرینات سنتی چینی است که به نرخ رشد بالایی در حال گسترش در سراسر دنیاست. این ورزش بر پایه هنرهای رزمی بوده و در برگیرنده حرکات کند و تنفس های عمیق می باشد که مزایای بسیار زیادی برای جسم و روح افراد دارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایا و خطرات احتمالی تای چی صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توانیم آنرا شروع کنیم؟

۱۱ مورد از فواید تای چی:

  1. استرس را کاهش می دهد:


یکی از مزایای اصلی تای چی توانایی آن برای کاهش استرس و اضطراب است هر چند شواهد موجود متغیر است.

در سال ۲۰۱۸ مطالعه ای اثرات تای چی بر روی اضطراب مرتبط با استرس را با تمرینات ورزشی سنتی مورد مقایسه قرار داد.

این مطالعه در برگیرنده ۵۰ شرکت کننده بود. محققان دریافتند که تای چی برای مدیریت اضطراب مرتبط با استرس می تواند اثرات یکسانی با تمرینات سنتی شناخته شده فراهم آورد. از آن جایی که تای چی در برگیرنده مدیتیشن است و بر روی تنفس تمرکز دارد، محققان اشاره کرده اند که این تمرین ممکن است برای کاهش اضطراب و استرس بر سایر تمرینات ورزشی ارجح باشد. با اینحال برای گرفتن چنین نتیجه ای باید مطالعات با مقیاس بزرگ تری انجام شود.

تای چی در دسترس افراد است و اثرات جانبی اندکی نسبت به سایر اشکال ورزشی دارد. به همین خاطر می تواند یک روش امن و ارزان باشد. اگر سالم هستید یا اضطراب مبتنی بر استرس را تجربه می کنید می توانید از این تمرین ورزشی بهره ببرید.

۲. خلق و خو را بهبود می بخشد:

تای چی به بهبود خلق و خوی افراد افسرده یا مضطرب کمک می کند. مطالعات اولیه نشان می دهد تمرین مداوم و مستمر تای چی می تواند نشانه های اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. محققان بر این باورند که تنفس های آگاهانه و حرکات کند می تواند تاثیر مثبت بر روی سیستم عصبی و تنظیم خلق و خو داشته باشد. برای اثبات ارتباط عمیق تر بین تای چی و بهبود خلق و خو به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

۳. خواب را بهتر می کند:

تمرین منظم تمرینات تای چی می تواند خواب را بهبود ببخشد. یکی از مطالعات موجود، بزرگسالان جوانی که اضطراب دارند را مورد بررسی قرار داده است. این افراد دو کلاس تای چی در هفته را برای ۱۰ هفته دنبال کردند. بر اساس گزارش موجود، افرادی که در تمرینات تای چی شرکت کرده بودند کیفیت خواب بهتری در مقایسه با گروه کنترلی داشتند. این گروه نشانه های اضطراب کمتری هم داشت. تای چی می تواند کیفیت خواب کهنسالان را نیز بهبود ببخشد.

در یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۶، محققان دریافتند که دو ماه تمرین تای چی به مدت دو بار در هفته می تواند خواب را در کهنسالان با اختلالات شناختی بهبود ببخشد.

۴. باعث کاهش وزن می شود:

تمرینات منظم تای چی می تواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از مطالعات موجود تغییر در وزن گروهی از بزرگسالان که تای چی را به مدت ۵ بار در هفته و برای ۴۵ دقیقه مورد استفاده قرار داده بودند را پیگیری کرد. در انتهای ۱۲ هفته، این بزرگسالان وزن بیشتری را بدون تغییر در سبک زندگی از دست داده بودند.

۵. شناخت را در کهنسالان بهبود می بخشد:

تای چی می تواند شناخت را در کهنسالانی که با اختلالات شناختی مواجه هستند بهبود ببخشد. مهم تر از همه این است که تای چی می تواند به بهبود حافظه و مهارت های عملکردی همچون توجه کردن و انجام وظایف دشوار کمک کند.

۶. خطر افتادن در کهنسالان را کاهش می دهد:

تای چی می تواند عملکرد حرکتی و تعادل را بهبود ببخشد و ترس از افتادن در کهنسالان را کمتر نماید. این ورزش بعد از ۸ هفته می تواند خطر افتادن در این افراد را کاهش دهد و بعد از ۱۶ هفته این موضوع اثر بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که ترس از افتادن می تواند استقلال و کیفیت زندگی را کاهش دهد و افتادن به عوارض حادی منجر شود تای چی می تواند مزایای زیادی برای بهبود کیفیت زندگی این افراد ارائه نماید.

۷. نشانه های فیبرومیالژیا را بهبود می بخشد:

تای چی یکی از روش های سنتی تکمیلی برای مدیریت بیماری های مزمن خاص است. نتایج حاصل از مطالعه ۲۰۱۸ نشان می دهد که تمرینات ورزشی منظم تای چی می تواند نشانه های فیبرومیالژیا را در برخی از افراد کاهش دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه که تای چی را برای ۵۲ هفته مورد استفاده قرار داده بودند بهبود بیشتری در نشانه های مرتبط با این بیماری در مقایسه با سایر شرکت کنندگان داشتند.

۸. نشانه های بیماری مزمن انسدادی ریه را بهتر می کند:

تای چی می تواند برخی از نشانه های بیماری مزمن انسدادی ریه را کاهش دهد. در یکی از مطالعات انجام شده افراد مبتلا به این بیماری برای ۱۲ هفته تای چی را مورد استفاده قرار دادند.

در انتهای مطالعه، این افراد توانایی بهتری برای انجام تمرینات ورزشی داشتند و بهبود بهتری در کیفیت زندگی شان گزارش کردند.

 ۹.تعادل و قدرت را در افراد مبتلا به پارکینسون بهبود می بخشد:

در گروه تصادفی و کنترل شده از ۱۹۵ فرد، تمرینات منظم تای چی توانسته است تعداد افتادن های افراد مبتلا به پارکینسون را کاهش دهد. تای چی به افراد کمک می کند قدرت پاهای خود و تعادل کلی را بهبود ببخشند.

۱۰.برای افرادی که بیماری عروق کرونری دارند امن است:

تای چی شکل امنی از تمرینات ورزشی برای مبتلایان به بیماری های عروق کرونری است. انجام منظم تمرینات تای چی می تواند به شرایط زیر کمک کند:

فعالیت فیزیکی را افزایش می دهد

به کاهش وزن کمک می کند

کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

۱۱.درد ناشی از آرتریت را کاهش می دهد:

در یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵، ۱۵ شرکت کننده مبتلا به آرتریت روماتوئید تای چی را برای ۱۲ هفته مورد استفاده قرار دادند.

در انتهای مطالعه شرکت کنندگان درد کمتر و تعادل و حرکت بهتری داشتند. مطالعات قبل تر و بزرگ تر نیز نتایج مشابهی را در افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو گزارش کرده اند.

در این مطالعه ۴۰ شرکت کننده با استئوآرتری زانو ۶۰ دقیقه تمرینات تای چی را دو بار در هفته و برای ۱۲ هفته انجام دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه با کاهش درد و بهبود در حرکت و کیفیت زندگی مواجه شده بودند. زمانی که تای چی با درمان فیزیکی مورد مقایسه قرار می گیرد می توان متوجه شد که این گزینه درمان موثرتری برای بیماری استئوآرتریت است.

اگر آرتریت دارید همیشه قبل از انجام تمرینات تای چی با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است به نسخه هی اصلاح شده از برخی از حرکات نیاز داشته باشید.

آیا تای چی برای بدن امن است؟

تای چی به طور کلی یک تمرین ورزشی امن در نظر گرفته می شود و عوارض جانبی اندکی دارد. ممکن است فرد در ابتدای کار بعد از انجام این تمرینات دردی را تجربه کند. البته لازم به ذکر است که اشکال سخت تر تای چی و تمرینات نادرست آن می تواند به مفاصل اسیب وارد کند.

اگر در تای چی تازه کار هستید سعی کنید تحت نظر یک مربی اینکار را انجام دهید. برای انجام تای چی در دوران بارداری، باید با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: مجله سلامت

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!