به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی طی سفر خود به ژاپن در مصاحبه‌ای اظهار کرد، سفارت مالزی در کره شمالی بازگشایی خواهد شد. در پی کشته شدن کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور در فوریه ۲۰۱۷ روابط نزدیک مالزی و کره شمالی رو به وخامت گذاشت.



آمریکا و کره جنوبی اظهار کرده‌اند که قتل برادر کیم جونگ اون از سوی پیونگ‌یانگ برنامه‌ریزی شده است. پس از این اتفاق، سفیر کره شمالی در مالزی اعتبار تحقیقات پلیس در این پرونده را زیر سوال برد و تاکید کرد که او یک شهروند عادی بوده که در اثر حمله قلبی جان باخته است. مالزی نیز سفیر خود در کره شمالی را بازگرداند و شهروندان خود را از سفر به کره شمالی منع کرد و همچنین ورود بدون ویزا به مالزی را برای شهروندان کره شمالی لغو کرد.

کره شمالی نیز این اقدام را با وضع ممنوعیت سفر برای شهروندان مالزی در پیونگ‌یانگ تلافی کرد و سه تن از دیپلمات‌های مالزی و شش تن از اعضای خانواده آنان را در این کشور نگه داشت. آنان تنها در صورتی قادر به ترک کره شمالی بودند که مالزی با تحویل جسد کیم جونگ نام و سه شهروند کره شمالی که پیونگ‌یانگ درخواست بازجویی از آنان را داشت، موافقت می‌کرد. سفارت مالزی در پیونگ‌یانگ از ماه آوریل سال گذشته کارمندی نداشته و دولت این کشور در نظر داشت که این سفارتخانه را به طور دائمی تعطیل کند و خدمات خود را در سفارت خود در پکن ارائه دهد.

ماهاتیر محمد تصریح کرد: کره شمالی حق دارد که به اندازه آمریکا از برخی منافع خود در مذاکرات برخوردار شود. ما نباید تردید داشته باشیم. وقتی به دیگران مشکوک هستید، نمی‌توانید با آنان همکاری کنید.