تیامین یا ویتامین B1 چیست؟

توریست مالزی- ویتامین B1، یا تیامین بدن را قادر می سازد که از انرژی کربوهیدرات استفاده کند. این مسئله برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب،...
توریست مالزی- ویتامین B1، یا تیامین بدن را قادر می سازد که از انرژی کربوهیدرات استفاده کند. این مسئله برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب، عضلات و قلب دارد.

ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است.

ویتامین محلول در آب چیست؟

ویتامین ها بر طبق موادی که در آن حل می شوند طبقه بندی می شوند. بعضی از ویتامین ها در آب حل می شوند و بقیه در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می شوند. هر ویتامینی که در بدن استفاده نشود توسط ادرار دفع می شود.

انسان ها به منبعی از ویتامین B1 نیاز دارند، زیرا این ویتامین در بدن ذخیره نمی شوند. بنابراین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد.

ویتامین B چه کاری انجام می دهد؟

تمام ویتامین های B در آب حل می شوند. آنها به تبدیل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین به انرژی یا گلوکز کمک می کنند. آنها برای حفظ سلامت کبد، پوست، مو و چشم سالم ضروری هستند. همچنین در سیستم عصبی نقش دارند و برای عملکرد مغز مورد نیاز هستند.

ویتامین B، ویتامینی ضد استرس است، زیرا ایمنی بدن را در هنگام استرس افزایش می دهد.

کاربرد ویتامینB1 چیست؟

ویتامین B1 یا تیامین، به جلوگیری از بیماری های سیستم عصبی، مغز، ماهیچه ها، قلب، معده و روده کمک می کند. همچنین در جریان الکترولیت ها در سلول های عضلانی و عصبی درگیر است.

این ویتامین از بیماری هایی مانند بری بری که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است جلوگیری می کند.کاهش وزن و بی اشتهایی ممکن است در صورت عدم وجود تیامین باشد. در اثر کمبود تیامین مشکلات ذهنی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت، ضعف ماهیچه و علائم قلبی عروقی اتفاق می افتد.

مصرف الکل باعث کمبود تیامین می شود زیرا الکل در فرآیند جذب تیامین توسط بدن اختلال ایجاد میکند.

ویتامین B1 را کجا پیدا کنیم؟

غلظت بالایی از ویتامین B1 در لایه های بیرونی و جوانه های غلات، و همچنین در مخمر، گوشت گاو، آجیل، غلات، دانه های کامل و بقولات وجود دارد. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ب شامل گل کلم، پرتقال، تخم مرغ، سیب زمینی، مارچوبه و کلم می باشد. غلات صبحانه و محصولات ساخته شده با آرد سفید یا برنج سفید ممکن است با ویتامین B غنی شده باشند.

در ایالات متحده، حدود نیمی از ویتامینB1 را از غذاهایی که به طور طبیعی حاوی تیامین است جذب می کنند.

گرمایش، پخت و پز و غذاهای فرآوری شده و جوشاندن آنها در آب، تیامین را از بین می برد. ویتامین B1 محلول در آب است، بنابراین در حین پخت و پز در آب حل می شود. برنج سفید تنها یک دهم از تیامین موجود در برنج قهوه ای را دارد.

چقدر ویتامین B1 نیاز داریم؟

در ایالات متحده، توصیه می شود مردها روزانه ۱.۲ میلی گرم و خانم ها ۱.۱ میلی گرم تیامین مصرف کنند. زنان باردار و شیرده نیز باید هر روز ۱.۴ میلی گرم مصرف کنند.

مؤسسه ملی سلامت خاطر نشان می سازد که یک وعده غلات صبحانه غنی شده حاوی ۱.۵ میلی گرم تیامین است که بیش از ۱۰۰ درصد از میزان توصیه شده روزانه است. یک تکه نان گندم حاوی ۰.۱ میلیگرم یا ۷ درصد از نیاز روزانه است، در حالی که پنیر، مرغ و سیب حاوی تیامین نیست.

آیا مصرف مکمل ها ایده خوبی است؟

در حالی که شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین B1 آسیبی نمی رساند اما اداره غذا و داروی آمریکا  برای استفاده از مکمل ها هشدار می دهد. آنها از مردم می خواهند قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند.

چه کسی در معرض خطر کمبود ویتامین B1 است؟

افراد مبتلا به الکل، با رژیم غذایی نامناسب، افرادی که سرطان دارند، زنان باردار و همودیالیزها در معرض خطر کمبود تیامین هستند. علائم کمبود تیامین شامل کاهش وزن، بی اشتهایی و سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت می باشد. ممکن است ضعف عضلانی و مشکلات قلبی عروقی نیز دیده شود.

کمبود ویتامین B1 به طور معمول منجر به بری بری می شود، که بیماری است که منجر به ضعف اعصاب می شود.

استفاده از ویتامین B در داروها:

بیمارانی که تیامین را برای درمان کمبود ویتامین B1 مصرف می کنند، افرادی هستند که التهاب اعصاب خارج از مغز یا پلاگراها را دارند. بیماران مبتلا به کولیت زخمی، اسهال مداوم و اشتهای کمتری نیز ممکن است تیامین دریافت کنند. بیمارانی که در کما هستند نیز از تزریق تیامین بهره مند می شوند.

برخی از ورزشکاران ممکن است برای کمک به بهبود عملکرد خود از تیامین استفاده کنند. این ویتامین در لیست های WADA یا USADA جزو مواد ممنوعه برای ورزشکاران نیست.

سایر شرایطی که ممکن است مکمل های تیامین کمک کنند عبارتند از:

  • ایدز

  • زخم ها

  • آب مروارید

  • گلوکوم و مشکلات بینایی دیگر

  • سندرم Cerebellar، یک نوع آسیب مغزی

  • سرطان دهانه رحم

  • درد دیابت

  • فشار

  • بیماری قلبی

  • بیماری کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

  • دریازدگی

  • سیستم ایمنی ضعیف.


تداخل با ویتامین B1

چای و قهوه حاوی تانن است. این ماده شیمیایی ممکن است با تیامین تداخل داشته باشد و جذب آن را سخت تر کند.

بعضی از مواد شیمیایی در ماهی خام می توانند تیامین را از بین ببرند، به طوری که اگر مقادیر زیادی خورده شوند، به کمبود این ویتامین منجر می شود. پخت و پز این مواد شیمیایی را از بین می برد، اما تیامین نیز بین می رود.

منبع: مجله سلامت

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!