جایگاه ایران و مالزی در کارآمدترین و ناکارآمدترین نظام سلامت

توریست مالزی – بررسی شاخص کارایی نظام سلامت (health-efficiency index) در ۵۶ کشور جهان حاکی از آن است که هنگ‌ کنگ، سنگاپور و اسپانیا سه کشور برتر در این...
توریست مالزی – بررسی شاخص کارایی نظام سلامت (health-efficiency index) در ۵۶ کشور جهان حاکی از آن است که هنگ‌ کنگ، سنگاپور و اسپانیا سه کشور برتر در این زمینه هستند.
به گزارش یورونیوز ، شاخص کارایی نظام سلامت برای رتبه‌بندی میزان کارآمدی سیستم‌های درمانی ایجاد شده است. در این شاخص میزان و نحوه ارائه خدمات درمانی، هزینه‌های درمان، زمان رسیدگی به بیمار و نتیجه درمان مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در این بررسی ۵۶ کشور که در آنها میزان امید به زندگی بالاتر از ۷۰ سال، سرانه تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۵ هزار دلار به ازای هر نفر و حداقل جمعیت ۵ میلیون نفر است، توسط تیم تحقیقاتی بلومبرگ مورد مطالعه قرار گرفتند. ایتالیا، کره جنوبی، اسرائیل، ژاپن، استرالیا، تایوان و امارات عربی متحده پس از سه کشور نامبره در جایگاه چهارم تا دهم این جدول قرار دارند.
بدین ترتیب امارات عربی متحده و اسرائیل در لیست بهترین کشورهای خاورمیانه در زمینه کارایی نظام سلامت قرار دارند. همچنین در این جدول رده‌بندی، ایران و ونزوئلا پس از بلژیک و پیش از دانمارک به طور مشترک در مکان سی و نهم جای گرفتند. و مالزی در رده ۲۹ این جدول قرار دارد.
بلغارستان، ایالات متحده آمریکا، آذربایجان، روسیه، صربستان، برزیل، جمهوری دومینیکن، بلاروس، اردن و کلمبیا به ترتیب در فهرست بدترین کشورها به لحاظ کارایی نظام سلامت جای دارند.
نکته قابل توجه این جدول قرار گرفتن کشورهایی از قبیل دانمارک، آلمان و آمریکا در لیست کشورهایی با پائین‌ترین میزان کارایی نظام سلامت است. با وجود آنکه این کشورها از لحاظ دانش و تکنولوژی پزشکی در رتبه بالایی در جهان قرار دارند، به نظر می‌رسد که سیستم درمانی آنها چندان کارآمد نیست و به همین برخلاف انتظار علت کارایی پایینی دارند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 + چهارده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!