“خطرناکترین” بانک‌های جهان کدامند

توریست مالزی – هیأت ثبات مالی نهادی مستقر در بازل سوئیس است که بر سیستم مالی جهانی و بازیکنان کلیدی آن نظارت دارد. این نهاد به تازگی فهرست سالانه...
توریست مالزی – هیأت ثبات مالی نهادی مستقر در بازل سوئیس است که بر سیستم مالی جهانی و بازیکنان کلیدی آن نظارت دارد. این نهاد به تازگی فهرست سالانه بزرگترین و به‌هم پیوسته‌ترین و به این ترتیب “خطرناکترین” بانک‌های جهان را منتشر کرده است.

به گزارش دویچه وله، طبق فهرست هیأت ثبات مالی (FSB) شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی “جی‌پی مورگان” مهمترین و در عین حال خطرناک‌ترین مؤسسه مالی موجود برای ثبات سیستم مالی جهانی است. در جدیدترین فهرست از ۳۰ بانک مهم جهانی‌، جی‌پی‌مورگان به تنهایی صدرنشین است. به این ترتیب این بانک آمریکایی دو و نیم درصد بیشتر از یک بانک “عادی” سرمایه اضافی دارد.

بانک آمریکایی “سیتی گروپ” در رده دوم فهرست جای گرفته است. قرار گرفتن در این رده بدین‌ معناست که این بانک دو درصد سرمایه بیشتر برای واکنش نشان دادن در مواقع بحران و زیان‌های احتمالی دارد.



دویچه بانک، بنک آو امریکا (Bank of America) و اچ‌اس‌بی‌سی هم‌ردیف با بانک سیتی گروپ هستند. هیأت ثبات مالی بانک‌ها را تنها بر اساس میزان سرمایه‌هایشان رده‌بندی نمی‌کند، بلکه “ظرفیت جذب زیان” و نیز “اهمیتِ سیستمی” آنها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. اهمیت این عوامل به این دلیل است که اگر برخی از بانک‌ها دچار بحران شوند، می‌توانند کل نظام مالی کشور یا حتی چندین کشور را به خطر بیاندازند.



بانک فرانسوی “بی‌ان‌پی پاریبا” سال گذشته در رده دوم قرار داشت، اما در سال ۲۰۱۷ این بانک به رده سوم تنزل پیدا کرده است.



در رده‌بندی سال ۲۰۱۷ سه مؤسسه مالی چینی در رده سوم جای گرفته‌اند، در حالی که در سال ۲۰۱۶ تنها یک بانک چینی در این رده قرار داشت. سه بانک آی‌سی‌بی‌سی، بنک آو چاینا (Bank of China) و بانک سازندگی چین همواره جزو بانک‌های بزرگ جهان به شمار می‌رفتند، اما این بانک‌ها در حال حاضر بیشتر از گذشته با سیستم بین‌المللی مالی همپوشانی دارند.



سال گذشته از اهمیت سیستمی بانک کردیت سوییس در سطح جهانی کاسته شد. این بانک در حال حاضر در پایین‌ترین دسته با کمترین میزان سرمایه اضافی رده‌بندی شده است. کردیت سوییس به این ترتیب تنها یک درصد سرمایه اضافی در مقایسه با یک بانک عادی دارد.



رقیب کردیت سوییس نیز در همین گروه رده‌بندی شده است: بانک یو‌بی‌اس (UBS) سوییس. امسال برای نخستین بار رویال بانک کانادا به این فهرست اضافه شده است. در مقابل شرکت خدمات مالی فرانسوی “بی‌پی‌سی‌ای” از این فهرست خط خورده است.


پاسخی ارسال کنید

*

*

9 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!