زنان تاثیرگذار و قدرتمند مالزی

باید بپذیریم که مالزی از محدود کشورهای اسلامی و آسیایی است که زن ها در آن صاحب جایگاه های رفیع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی ورزشی هستند.
توریست مالزی – باید بپذیریم که مالزی از محدود کشورهای اسلامی و آسیایی است که زن ها در آن صاحب جایگاه های رفیع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی ورزشی هستند. در این کشور سطح مشارکت زن ها اگر با مردها برابر نباشد چندان هم کمتر از آن ها نیست. بانوان مالزی در سطوح مختلف جامعه، پا به پای مردها حضور دارند. حضور آن ها را می توانید در بیمارستان ها، شرکت ها، تعمیرگاه ها در نیروی پلیس و دیگر ارکان جامعه به خوبی احساس کرد.

این کشور دارای زن های تاثیرگذار و قدرتمندی است که در موازنه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش ویژه ای دارند. در این مقاله سعی داریم شما را با ۵ تن از بانوان قدرتمند مالزی آشنا کنیم.

Tan Sri Dato’ Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz

این تاجر زیرک، باهوش، دانا و انعطاف پذیر هفتمین رئیس بانک مرکزی مالزی و تنها زنی است که تا کنون به این سمت رسیده است.

فراست قاطع دکتر اختر عزیز و دانش اقتصادی گسترده وی که ماحصل داشتن مدرک دکترای اقتصاد مالی و بین المللی از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکاست، باعث شده وی از سال ۱۹۸۵ یکی از مهم ترین ارکان اقتصادی مالزی و بانک مرکزی این کشور باشد.

وی بارها و به خصوص به طور مشخص در زمان رکود اقتصادی در جنوب شرق آسیا توانایی خود را نشان داده و با ارائه راهکارهای دقیق و بی نقص اقتصادی مالزی را از گزند رکودهای دهه اخیر در امان داشته است.

موفقیت های وی باعث شده متخصصان برجسته مالی و اقتصادی در بلومبرگ وی را یکی از گزینه های مناسب برای ریاست صندوق پول بین الملل بدانند.

Nurul Izzah Anwar

هر دو دختر انور ابراهیم پس از درگیری های سیاسی وی خواسته یا ناخواسته وارد دنیای سیاست شدند. Nurul Izzah Anwar که لیسانس مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه Tenaga Nasionalمالزی دریافت کرده پس از دستگیری پدرش، فعالیت های سیاسی خود را از طریق کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برای آزادی وی آغاز کرد.

پس از آن وی در سال ۲۰۰۸ پس از ورود به پارلمان مالزی با ۳۲ سال سن جوان ترین عضو پارلمان در طول تاریخ مالزی لقب گرفت.

در تمام این سال ها خانم انور به طور جدی از تمام سازمان ها و ارگان هایی که برای برقراری آزادی و برابری مذهبی تلاش کرده اند، دفاع نموده است. وی همچنین همواره مدافع سرسخت حقوق زنان در محیط کار بوده است.

اگر چه به واسطه حضور قدرتمند انور ابراهیم، پدر نور ایزا در عرصه سیاست، موفقیت های سیاسی و اجتماعی وی را تحت تاثیر این حضور می دانند، ولی وی معتقد است محبوبیت و معروفیت سیاسی وی ربطی به پدرش نداشته و همه حاصل تلاش و دیدگاه های شخصی وی است.

Hannah Yeoh

خانم هانا را می توان یکی از سیاستمداران دنیا مدرن نامید، کسی که به واسطه وبلاگ نویسی راه درازی را به سرعت پیمود او عضو مجمع DAPو در سن ۳۴ سالگی اولین سخنگوی زن ایالت سلانگور می باشد.

خانم هانا که لیسانس حقوق خود را از دانشگاه تاسمانی گرفته است اعتقاد ویژه ای به کاهش تراکم شهری و حفظ محیط زیست دارد. اعتقادی که در وبلاگ و بیانیه های سیاسی وی بارها به چشم خورده و شاید یکی از نکات بارز و مثبت وی در مبارزات سیاسی اش بوده است.

وی همچنین همواره تلاش ویژه ای برای ایجاد شهر هوشمند، سیستم حمل و نقل توسعه یافته و LRTو اتوبوس های شهری، مبارزه با جرم و جنایت در محیط های مسکونی و حفظ فضای سبز شهری نموده است.

خانم هانا همان طور که در سیاست و وبلاگ نویسی آدمی متعهد است در زندگی خانوادگی نیز فردی مسئولیت پذیر می باشد.

Tan Sri Datuk Seri Michelle Yeoh

خانم Michelle Yeohبرای بانوان مالزی تنها یک بازیگر موفق هالیوودی نیست، بلکه وی یک اسطوره و باور برای دست یافتن به جایگاه های طراز اول بین المللی می باشد.

اگر چه به نظر می رسد بهترین راه شناخت این بازیگر هالیوودی متولد شهر ایپو در مالزی، دیدن فیلم های طراز اول هالیوود نظیر ببرخیزان، اژدهای پنهان است، ولی او همواره یک مبارز اجتماعی در راه رسیدن جامعه، به آرمان های انسانی بوده است.

وی پس از اطلاع از آمار تصادفات جاده ای در مالزی با ۶۰۰۰ کشته در طول سال، علاوه بر کمک به مسئولان مربوطه برای دادن آگاهی از نکات ایمنی به کمپین آگاهی از جرم و جنایت و حمایت از حقوق زنان پیوست و شمشیر براق اش را که پیش از این در فیلم ها از آن استفاده می کرد این بار برای بهبود وضع زندگی در مالزی به کار برد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده + سیزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!