ظریف: گفت‌وگو با آمریکا باید نتیجه داشته باشد

توریست مالزی – وزیرخارجه ایران مذاکره با آمریکا را غیرممکن نمی‌داند. او در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مذاکره میان ایران و آمریکا تأکید کرد که چنین...
توریست مالزی – وزیرخارجه ایران مذاکره با آمریکا را غیرممکن نمی‌داند. او در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مذاکره میان ایران و آمریکا تأکید کرد که چنین مذاکره‌ای باید نتیجه‌داشته باشد.
به گزارش دویچه وله، محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران موضوع مذاکره با آمریکا را منتفی نمی‌داند. او معتقد است: «موضوع تابو بودن مذاکره نیست». محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه ایران که متن آن در شماره چهارشنبه ۱۷ مرداد (۸ اوت) این روزنامه منتشر شد، تأکید کرده: «موضوع این است که چه میزان می‌شود با اطمینان این مذاکره را تا حصول نتیجه پیش برد. به هر حال هیچ طرفی نمی‌خواهد وارد یک روند وقت‌گیر و پرتنش و بی‌حاصل شود.»
تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران از یک روز پیش، سه‌شنبه ۱۶ مرداد به مرحله اجرا درآمده است. رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است اجرای این تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را وادار خواهد کرد که سیاست‌ خارجی خود را تغییر دهد و فعالیت‌های نظامی‌ خود خارج از مرزهای ایران را محدود کند. ایران بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مغایر با توافقی می‌داند که شش قدرت جهانی، از جمله آمریکا خواستار آن بودند.
وزیر خارجه ایران می‌گوید ایران مذاکره سیاسی حتی با آمریکا را هرگز رد نکرده و در جریان مذاکرات سخت و فشرده سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین مذاکره را با آمریکا داشته است. خبرگزاری آلمان که گفتگوی محمدجواد ظریف با روزنامه ایران را مخابره کرده، بخشی از آن را برجسته کرده و نشان می‌دهد که تهران خواستار برنامه مشخصی برای گفت‌وگو است در صورتی که چشم‌انداز آن برای رسیدن به نتیجه روشن باشد.
رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که حاضر است “هرزمان بدون پیش‌شرط با رهبران ایران مذاکره کند”. اما پس از آن مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را تعدیل و ‌پیش‌شرط‌هایی برای مذاکره با ایران تعیین کرد.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه ایران تصریح کرده است که موضع‌گیری‌های متناقض “نشان‌دهنده یک هرج و مرج در دستگاه سیاست خارجی آمریکاست”. وزیرخارجه ایران تأکید کرده که ایران باید اطمینان داشته باشد که دونالد ترامپ موضع روشن و مشخصی دارد و پیشنهاد مذاکره “نمایش تبلیغاتی” نیست و “منافع ملی” ایران را تأمین کند. برای وزیرخارجه و رئیس‌جمهور ایران بازگشت دونالد ترامپ به توافق اتمی یک پیش‌شرط ضروری است . مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند اگر آمریکا به توافقی بین‌المللی که خود امضا کرده پایبند نباشد نتیجه مذاکره‌ی که دونالد ترامپ پیشنهاد می‌کند هم چندی بعد بی‌اعتبار خواهد شد.
دونالد ترامپ توافق اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا می‌داند و از آن خارج شده است. او علاوه بر بازگردادن تحریم‌ها علیه ایران، شرکای تجاری ایران در اروپا را هم تهدید کرده است که روابط تجاری خود را با ایران قطع کنند.
دور دوم تحریم‌های امریکا علیه ایران از ماه نوامبر آغاز می‌شود که هدف از آنها قطع کردن شریان‌های مالی ایران است. فشار روانی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، بازار ایران را آشفته کرده است. با توجه وضعیت کنونی ایران، خبرگزاری آلمان نوشته است، تحلیل‌گران داخل ایران احتمال دیدار روحانی و ترامپ ماه آینده در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک را منتفی نمی‌دانند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!