عوارض جانبی و فواید میوه ستاره ای star fruit

توریست مالزی – شکل ظاهری استارفروت با نامش مطابقت دارد. بسیار آب‌دار و کمی شیرین است. آب استارفروت در بیشتر رستوران‌های محلی عرضه می‌شود. مزه آن شبیه به آلوی...
توریست مالزی – شکل ظاهری استارفروت با نامش مطابقت دارد. بسیار آب‌دار و کمی شیرین است. آب استارفروت در بیشتر رستوران‌های محلی عرضه می‌شود. مزه آن شبیه به آلوی نارس است. این میوه هم با طعم ترش در دسترس است هم شیرین.

خواص استارفروت: منبع ویتامین C و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی است. در حضور میکروب هایی مانند ای کولای و سالمونلا فعال و مانع از فعالیت آنها می شود. البته چون این میوه دارای اسیداگزالیک است برای کسانی که نارسایی کلیه دارند یا به سنگ کلیه دچارند توصیه نمی شود.

خواص دارویی و فواید میوه ستاره ای
۱. لاغری
میوه ستاره ای دارای مقادیر ناچیز کالری و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی می باشد که متابولسیم بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند. فیبر موجود در میوه ستاره ای باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و اثر خوبی در کاهش اشتها و میل کمتر به مصرف میان وعده ها خواهد داشت.

۲. ضد سرطان
میوه ستاره ای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و فیبر فراوان موجود در آن به عنوان یک ماده طبیعی ضد سرطان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد فلاونوئیدهای موجود در این میوه با اثر جهش سلولی رادیکال های آزاد مقابله کرده و فیبر با پاکسازی روده بزرگ و سم زدایی آن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

۳. سلامت قلب
سدیم و پتاسیم فراوان موجود در میوه ستاره ای به عنوان الکترولیت های ضروری در بدن ما عمل می کنند که به کنترل فشار خون و بهبود جریان خون کمک کرده و ضربان قلب را تنظیم می کنند. میوه ستاره ای کلسیم متوسطی دارد و به همین دلیل خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش داده و با کنترل فشار خون از بروز حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

۴. شیردهی
در طب سنتی جهان از میوه ستاره ای برای افزایش شیر در مادرانی که شیر کافی ندارند استفاده می شود. مصرف این میوه در دوزهای بالا قاعده آور است.

۵. تقویت سیستم ایمنی
میوه ستاره ای متوسط حدود ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

۶. هضم
گوشت داخلی و پوست میوه ستاره ای هر دو سرشار از فیبر می باشند و فیبر از مواد غذایی کلیدی برای هضم بهتر است که حرکات روده را بهبود بخشیده، به درمان یبوست، نفخ، گرفتگی و اسهال کمک می کند و باعث بهبود جذب مواد معدنی و ویتامین های ضروری بدن می شود.

۷. سلامت استخوان
میوه ستاره ای سرشار از مواد معدنی همچون آهن، منیزیم، روی و مقادیری کلسیم است که به سلامت استخوان ها کمک کرده و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش می دهد.

۸. دیابت و قند خون
تحقیقات نشان داده میوه ستاره ای سرشار از فیبر نامحلول است که از رهاسازی گلوکز بعد از غذا جلوگیری کرده و به کنترل سطح انسولین در خون کمک می کند.

مصرف این میوه برای افراد در معرض دیابت و بیماران مبتلا به دیابت به عنوان یک میان وعده عالی است. اگرچه توصیه می شود قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۹. افزایش سوخت و ساز بدن
میوه ستاره ای دارای مقادیر فراوان پیریدوکسین (ویتامین B6)، فولات (ویتامین B9) و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است که با تضمین فرایندهای آنزیمی و هورمونی ضروری باعث بهبود متابولسیم بدن می شوند. این ویتامین ها نقش مهمی را در سیستم های مختلف بدن از ارتباط سلول های عصبی و متابولیسم انرژی تا تنظیم گردش خون و کنترل احساسات ایفا می کنند.

۱۰. کاهش کلسترول خون
میوه ستاره ای دارای چربی ناچیز و فیبر فراوان است که کلسترول بد خون را کاهش داده و به بالا رفتن کلسترول خوب بدن کمک می کند و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی مفید است.

۱۱. سم زدایی بدن
میوه ستاره ای به عنوان یک دیورتیک طبیعی شناخته شده که با افزایش حجم ادرار باعث کاهش سطح نمک، چربی های اضافه و سموم بدن می شود و به پاکسازی کبد و کلیه ها کمک می کند.

هشدار: توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری های کلیوی از مصرف میوه ستاره ای اجتناب کنند.

۱۲. درمان عفونت های تنفسی
میوه ستاره ای از میوه های ضد التهاب با خاصیت خنک کنندگی است که باعث افزایش بزاق شده و به دفع بهتر خلط گلو کمک می کند و برای درمان عفونت های تنفسی و تسکین گلودرد مفید می باشد.

۱۳. درمان درد چشم
میوه ستاره ای به دلیل خاصیت ضد میکروبی برای درمان درد چشم استفاده می شود.

۱۴. ضد درد
مطالعات نشان داده میوه ستاره ای منبع غنی منیزیم است که اثر ضد درد داشته و به درمان دردهای مختلف از جمله دردهای عضلانی، درد مفاصل و سردرد کمک می کند.

۱۵- خواص میوه ستاره ای برای پوست
توجه داشته باشید: قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

۱۶. ضد آکنه
استار فروت برای پیشگیری و درمان جوش و آکنه مفید است و به کاهش چربی اضافه پوست های چرب کمک می کند. کافیست یک عدد میوه ستاره ای میل کرده یا آن را به صورت موضعی روی نواحی آکنه دار یا پوست چرب بمالید.

۱۷. پسوریازیس
آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در میوه ستاره ای دارای خاصیت ضد التهابی قوی بوده و برای اختلالات پوستی همچون پسوریازیس و درماتیت مفید می باشد. مقادیر فراوان ویتامین C در میوه ستاره ای نیز در از بین بردن سموم و سنتز کلاژن پوست کمک می کند.

۱۸. جوانسازی پوست
استار فروت به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان هایی همچون کورستین، اسید گالیک و سایر فلاونوئیدهای پلی فنولی از پوست در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد محافظت کرده و به کاهش چین و چروک و علائم پیری پوست کمک می کند. برای جوانسازی پوست مصرف استار فروت یا اعمال موضعی آن روی پوست هر دو اثربخش هستند.

۱۹. خواص میوه ستاره ای برای مو
میوه ستاره ای با بهبود گردش خون به تغذیه اندام های مختلف بدن از جمله موها کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند. ویتامین ب کامپلکس موجود در این میوه نیز برای تقویت و افزایش رشد موها بسیار مفید است.

از آن جا که پوست میوه ستاره ای بسیار نازک بوده و قابل مصرف است بنابراین شیوه خوردن این میوه خارق العاده اصلا سخت نخواهد بود! مهم ترین و تنها کاری که قبل از خوردن میوه ستاره ای باید انجام دهید جدا کردن قسمت بالا و پایین میوه است، پس از جدا کردن این قسمت ها میوه را با استفاده از چاقو از عرض برش داده و قطعات ستاره ای را میل کنید.

خرید و نگهداری میوه ستاره ای
– میوه ستاره ای را می توان به صورت نارس و سبز رنگ خریداری و در منزل نگهداری کرد تا برسد. اما اگر می خواهید سریع آن را بخورید توصیه می شود میوه های زرد مایل به قهوه ای را انتخاب کنید.
– ضخامت لایه بیرونی میوه ستاره ای رابطه نزدیکی با میزان شیرینی آن دارد، اگر میوه شیرین تر دوست دارید هنگام خرید، آن هایی که پوست ضخیم تری دارند انتخاب کنید.
– برای خرید میوه ستاره ای حتما میوه های سفت را بردارید که عمر طولانی تری دارند.
– برای نگهداری استار فروت برای مدت طولانی تر می توانید آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

موارد مصرف میوه ستاره ای
– از میوه ستاره ای می توان برای تهیه دسر، مربا، مارمالاد، سالاد میوه استفاده کرد.
– اکثر مردم این میوه را به صورت خام می خورند اگرچه میوه های سبز و کوچک معمولا ترش مزه بوده و خام خوردن آن ها چندان توصیه نمی شود، بهتر است از میوه های قهوه ای و زرد مایل به قهوه ای استفاده کنید. توصیه می شود از خوردن استار فروت با معده خالی اجتناب شود.
– از آب میوه ستاره ای می توان به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاها استفاده کرد.
– میوه ستاره ای برای تهیه اسموتی و ترشی نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی و مضرات میوه ستاره ای
اگرچه آلرژی به میوه ستاره ای نادر است اما مصرف این میوه در برخی افراد با ناراحتی های گوارشی همچون اسهال، حالت تهوع و استفراغ همراه می شود. اگر اولین بار است از این میوه استفاده می کنید حتما ابتدا با مقادیر کم شروع کنید.
برخی ترکیبات موجود در میوه ستاره ای اگر به درستی در بدن پردازش نشود ممکن است خطرناک و یا حتی کشنده باشد. اگر از بیماری کلیه و اورمیک رنج می برید از مصرف این میوه اجتناب کنید.
مصرف میوه ستاره ای در افراد مبتلا به نارسایی کلیه خطر مسمومیت کلیوی را افزایش می دهد.
این میوه دارای غلظت بالای اسید اگزالیک می باشد که مصرف بیش از حد آن خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد.
میوه ستاره ای ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد بنابراین اگر داروهای مختلفی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید.

منبع: پرشین استار

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!