قیمت خودروهای جدید پروتون به پول ایران / همکاری با مالزی امکان‌پذیر است؟

توریست مالزی -پروتون از جمله خودروسازانی است که مدتی با ایران نیز در زمینه تولید خودرو همکاری داشت اما به دلایل مختلف این فعالیت ادامه پیدا نکرد. به گزارش...
توریست مالزی -پروتون از جمله خودروسازانی است که مدتی با ایران نیز در زمینه تولید خودرو همکاری داشت اما به دلایل مختلف این فعالیت ادامه پیدا نکرد.
به گزارش عصرخودرو به نقل از گسترش نیوز، این روزها بحث همکاری ایران با سایر کشورها از جمله روسیه، ترکیه و آذربایجان به شدت داغ است و هنوز اطلاعات دقیقی از امکان انجام این قضیه وجود ندارد. در این میان کشور مالزی نیز که صاحب خودروسازی پروتون است مدتی با ایران همکاری داشت پروسه مونتاژ محصولات این برند برای مدتی در ایران انجام میشد. به دلایل مختلف، مونتاژ خودروهای این برند در ایران منتفی شد اما همچنان شاهد خودروهای پروتون از جمله مدل جن۲ و ایمپین به صورت کارکرده در خیابان‌ها هستیم.

سابقه فعالیت پروتون
اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه شرکت پروتون داشته باشم باید گفت که این برند فعالیت خود را از سال ۱۹۸۳ در مالزی آغاز کرد. شرکت پروتون در سال ۱۹۸۴ نخستین محصول خود را با همکاری میتسوبیشی به تولید رساند و نام آن را ساگا گذاشت که در واقع نسل دوم و مدل توسعه یافته میراژ به شمار می‌آمد. این شرکت هم‌اکنون دو کارخانه تولیدی در مالزی دارد و خودروهای خود را در آسیای جنوب شرقی، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، بریتانیا و چین عرضه می‌کند.

محصولات جدید
در حال حاضر محصولات مختلفی از این خودروساز در سگمنت‌های سدان، مینی‌ون، کراس‌اوور و هاچ‌بک تولید و عرضه می‌شود. گران‌ترین خودروی این شرکت سدان Perdana است که با قیمت ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ رینگت به فروش می‌رسد. بعد از این خودرو نیز کراس‌اوور X70 با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ رینگت قرار دارد. به طور کلی می‌توان این ۲ خودرو را از جمله برترین محصولات فعلی این برند مالزیایی دانست. محصولات دیگری نظیر سدان‌های کامپکت Saga و Persona، هاچ‌بک Iriz، مینی‌ون Exora و سدان Preve نیز توسط پروتون تولید و عرضه می‌شوند که قیمت‌های پایین‌تری دارند.

امکانات گران‌ترین سدان و کراس‌اوور پروتون
گران‌ترین خودروی این برند یعنی Perdana در بخش فنی با دو نوع پیشرانه ۲ و ۲.۴ لیتری بنزینی ۴ سیلندر عرضه می‌شود. این پیشرانه‌ها به ترتیب توانایی تولید ۱۵۸ و ۱۷۸ اسب‌بخار را دارند که می‌توان چنین ارقامی را نسبتا مناسب دانست. لازم به ذکر است که گیربکس استفاده شده در هر دو نسخه از نوع ۵ سرعت اتوماتیک است. از جمله امکانات رفاهی نیز می‌توان به سیستم تهویه دوال، صندلی‌های چرمی، مانیتور لمسی ۶.۲ اینچی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و ساب‌ووفر در نسخه فول، کروزکنترل و شیفتر پشت فرمان اشاره کرد.

کراس‌اوور X70 نیز از پیشرانه ۱.۸ لیتری بنزینی ۴ سیلندر استفاده می‌کند که توانایی تولید حداکثر توان ۱۸۴ اسب‌بخار را دارد. این پیشرانه مجهز به سیستم توربوشارژ است و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۸۵ نیوتن.متر اعلام شده است. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع ۶ سرعت اتوماتیک است که امکان تعویض دستی نیز وجود دارد. این خودرو در ۲ نسخه پایه استاندارد و Executive عرضه می‌شود که هر دو نسخه در بخش امکانات رفاهی از مانیتور لمسی ۸ اینچ برخوردار هستند اما در برخی موارد تفاوت‌های جزئی وجود دارد.

همکاری با کشورهای اسلامی
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص همکاری با مالزی گفت: در مورد کشورهای اسلامی که شامل مالزی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و نیجریه می‌شوند نیز قرار بود که یک خودرویی به اسم اسلامی بین این کشورها طراحی شود و به تولید برسد. اما به دلیل این که کشورهای ذکر شده از همدیگر دور هستند شاید این کار به راحتی انجام نشود اما به هر حال این قضیه را نیز می‌توان دنبال کرد.
در ادامه قیمت مدل‌های مختلف و جدید پروتون به صورت جدول آورده شده است. این نرخ با توجه به قیمت فعلی رینگت مالزی (حدود ۲۷۶۰ تومان) محاسبه شده است.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

8 − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!