مالزی برای کسب مدل توسعه اقتصادی ژاپن تلاش می کند

توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که ۶ ماه پیش قدرت را در این کشور به دست گرفت برای سومین بار به توکیو سفر کرد. ناظران منطقه ای...
توریست مالزی- ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که ۶ ماه پیش قدرت را در این کشور به دست گرفت برای سومین بار به توکیو سفر کرد. ناظران منطقه ای این اقدام را تلاش برای استفاده هرچه بیشتر از مدل توسعه اقتصادی ژاپن در مالزی و دریافت کمک از توکیو برای مقابله با مشکلات اقتصادی ارزیابی کردند.
به گزارش ایرنا، ماهاتیر پس از بازگشت به قدرت در اردیبهشت سال جاری تاکنون سه بار به ژاپن سفر کرده است که ناظران منطقه ای آن را گامی نه تنها برای رفع مشکلات اقتصادی کنونی این کشور بلکه برای استفاده هر چه بیشتر بیشتر از مدل اقتصادی ژاپن برای توسعه مالزی ارزیابی کرده اند. وی از مدت ها پیش و از زمان اولین دوران نخست وزیری اش در سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ با سیاست نگاه به شرق، الگوی اقتصادی ژاپن و کره جنوبی را مورد بررسی ، پیگیری و استفاده در مالزی قرار داد.
وی سیستم اقتصادی، خلاقیت، کارایی ، توانایی مدیران و کارشناسان اقتصادی این دو کشور را مورد تمجید قرار داده است. ماهاتیر در ماههای اخیر در عین حال بارها از مشکلات اقتصادی و بدهی های کشورش ابراز نگرانی کرده است. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز گذشته ابراز آمادگی کرد تا به مالزی در رفع مشکلات اقتصادی کمک کند.
روزنامه استار مالزی نیز در مورد این سفر گزارش داد : توکیو اعلام کرد که بانک بین المللی همکاری ژاپن اوراق قرضه به ارزش ۷.۴ میلیارد رینگیت (واحد پول مالزی) را به مدت ۱۰ سال برای استفاده مالزی تضمین کرده است. طبق این گزارش قرار است از این اوراق برای بازپرداخت برخی بدهی های این کشور که از دولت گذشته به جای مانده استفاده شود.
نخست وزیر مالزی همچنین در سومین سفرش به ژاپن بالاترین جایزه ملی ژاپن را تحت عنوان ‘Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers” از ‘آکی هیتو’ امپراطور ژاپن به دلیل تلاش هایش در تقویت روابط دو جانبه توکیو و کوالالامپور دریافت کرد.
این جایزه به طور سنتی بالاترین نشان دولت ژاپن است که به دیپلمات ها، قضات، نخست وزیران ، وزیران و سیاستمداران خارجی برای توسعه روابط با ژاپن ارائه می شود.
ماهاتیر (۹۳ ساله) سومین رهبر آسیاست که این جایزه معتبر را دریافت می کند . پیش از وی لی کوان یو، نخست وزیر فقید سنگاپور و مانموهان سینگ نخست وزیر پیشین هند این نشان را دریافت کرده بودند.

ژاپن به دولت مالزی وام می دهد
کیودو گزارش کرد ارزش این وام یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است و به مالزی کمک می کند تا بخشی از بدهی های دولتی را جبران کند. گزارش خاطر نشان می کند که ‘شینزو آبه’ نخست وزیر ژاپن با اعطای این وام برای کمک به مالزی در زمینه های آموزش و پرورش و حمل و نقل موافقت کرده است.
آبه در مصاحبه مطبوعاتی پس از دیدار طرفین گفت برای نخست وزیر مالزی احترام زیادی قایل است و به همکاری هایش با دولت وی ادامه خواهد داد. او تاکید کرد ژاپن و مالزی تصمیم گرفته اند درخصوص فناوری، زیرساخت ها، حمل و نقل، ساخت خطوط ریلی برای قطارهای پرسرعت و سرمایه گذاری همکاری کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده − 12 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!