مالزی در شاخص دموکراسی ۹ رتبه صعود کرد

توریست مالزی – مالزی در سال گذشته ۹ رتبه صعود کرده است تا در فهرست شاخص دموکراسی در رتبه ۴۳ قرار بگیرد، بالاترین رتبه از زمانی که شاخص سالانه...
توریست مالزی – مالزی در سال گذشته ۹ رتبه صعود کرده است تا در فهرست شاخص دموکراسی در رتبه ۴۳ قرار بگیرد، بالاترین رتبه از زمانی که شاخص سالانه برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.

به گزارش استار مالزی – طبق شاخص اکونومیست، مالزی ۷.۱۶ امتیاز از ۱۰ را کسب کرده و که این کشور را در بخش ‘دموکراسی ناقص’ قرار داده است.

مالزی در سال ۲۰۰۶ ۵.۹۸ امتیاز ، در سال ۲۰۱۲ ۶.۴۹ و در سال ۲۰۱۸ ۶.۸۸ امتیاز کسب کرده است.

در این گزارش آمده است که مالزی، که قانون ‘اخبار جعلی’ خود را در آگوست سال ۲۰۱۸ برچید، در سال ۲۰۱۹ دستاوردهای دموکراتیک بیشتری به دست آورد.

در این گزارش آمده است: ‘این امتیاز بهبود یافته و کشور به ۹ امتیاز در رده بندی جهانی رسیده است زیرا فرصت های انتخاباتی برای همه احزاب از جمله مخالفان به ویژه در حوزه رسانه های اجتماعی بهبود یافته است.’

شاخص دموکراسی در پنج دسته قرار دارد: روند انتخابات و کثرت گرایی. عملکرد دولت؛ مشارکت سیاسی؛ فرهنگ سیاسی؛ و آزادی های مدنی

مالزی در این پنج گروه به ترتیب ۹.۱۷ ، ۷.۸۶ ، ۶.۶۷ ، ۶.۲۵ و ۸۸/۵ به دست آورد.

در مجموع ۱۶۷ کشور در این فهرست قرار دارند که امثال نروژ ، ایسلند ، سوئد ، نیوزیلند و ایرلند در صدر قرار دارند.

در انتهای این شاخص ، سوریه ، جمهوری آفریقای مرکزی ، کنگو و کره شمالی قرار داشتند.

چهار نوع حکومت وجود دارد: کشورهایی که بیش از هشت امتیاز داشتند، ‘دموکراسی کامل’ به حساب می آمدند ، آنهایی که بین شش تا هشت نمره دادند ‘دموکراسی های ناقص’ بودند. چهار تا شش رژیم هیبریدی در نظر گرفته می شدند، در حالی که آنهایی که امتیاز کمتری از چهار داشتند در گروه ‘اقتدارگرا’ قرار می گرفتند.

دموکراسی ناقص به عنوان کشوری در نظر گرفته می شد که دارای انتخابات آزاد و عادلانه باشد و حتی اگر مشکلاتی مانند نقض آزادی رسانه ها وجود داشته باشد ، آزادی های اساسی مدنی رعایت می شود.

با این وجود ، احتمالاً نقاط ضعف قابل توجهی در سایر جنبه های دموکراسی، از جمله مشکلات در حکمرانی، فرهنگ سیاسی توسعه نیافته و سطح مشارکت سیاسی پایین وجود داشته است.

فیلیپین ، اندونزی ، تایلند و سنگاپور به ترتیب ۶.۶۴ ، ۶.۴۸ ، ۶.۳۲ و ۶.۰۲ امتیاز کسب کردند.

سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی – میانمار (۳.۵۵) ، کامبوج (۳.۵۳) ، ویتنام (۳.۰۸) و لائوس (۲.۱۴) – تحت عنوان رژیم اقتدارگرا قرار گرفتند.

میانگین نمره جهانی دموکراسی از ۵.۴۸ در سال ۲۰۱۸ به ۵.۴۴ سقوط کرد، بدترین میانگین نمره جهانی از زمان تولید اولین بار این شاخص در سال ۲۰۰۶.

ایران در این رتبه بندی . رتبه ۱۵۱ را کسب کرده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شانزده + هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!