مالزی سومین شریک ایران در تولید مقالات علمی شناخته شد

توریست مالزی – رایزن علمی ایران در شرق آسیا گفت: ایران و مالزی تا پایان سال ۲۰۱۷ معادل پنج هزار و ۵۶۹ تولید علمی مشترک داشتند که از این...
توریست مالزی – رایزن علمی ایران در شرق آسیا گفت: ایران و مالزی تا پایان سال ۲۰۱۷ معادل پنج هزار و ۵۶۹ تولید علمی مشترک داشتند که از این نظر مالزی سومین شریک بین المللی ایران در تولید و انتشارمقالات علمی مشترک شناخته می شود.



به گزارش ایرنا، «عباس قنبری باغستان» رایزن علمی ایران در شرق آسیا افزود: این تعداد مقاله توسط محققان ایرانی و مالزیایی تدوین شده است که رشد ۳۲ درصدی را نشان می دهد.

** تمرکز دانشگاه ها بر جذب محقق 
وی با بیان اینکه مسیر آتی بین المللی سازی آموزش عالی، انجام تحقیقات و تولید علمی مشترک است ، تصریح کرد: اکنون دیگر دانشگاهها و مرکز پژوهشی معتبر از مرحله جذب گسترده و کمی دانشجو عبور کرده اند و دانشگاههای برجسته منطقه و جهان صرف جذب دانشجو را در دستور کار ندارند. این مراکز علمی اکنون به دنبال جذب دانشجو – محقق هستند تا بتوانند تحقیقات با کیفیت بالا انجام داده و نتایج آنرا در قالب سند علمی معتبر (مقاله، کتاب، گزارش) در پایگاه های استنادی علمی معتبر چاپ کرده تا از این طریق وجهه (برند) علمی بهتر و بالاتری برای خود کسب کنند.
رایزن علمی ایران گفت: به همین دلیل نه فقط دانشگاههای معتبر مالزی، بلکه عمده مراکزآموزش عالی معتبر منطقه و جهان دیگر به راحتی دانشجو نمی پذیرند و این نکته مهمی است که دانشگاههای ما نیز باید به آن توجه کنند.
قنبری گفت: در واقع دیگر نام دانشگاهها به خاطر جذب تعداد گسترده دانشجو برجسته نخواهد شد، بلکه میزان حضور موثر و با کیفیت آنها در محافل علمی، پایگاه های استنادی معتبر است که آینده شهرت و اعتبار آنها را تضمین خواهد کرد.

**تولیدات مشترک علمی، مالزی را سومین شریک بین المللی ایران در جهان کرده است
رایزن علمی ایران در شرق آسیا گفت :هفته گذشته مقاله ای در اجلاس اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا ‘آسایهل’ در توکیو ژاپن ارائه شد که دربخشی از آن میزان تولیدات علمی میان ایران و کشورهای منطقه در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ مشخص شده است. قنبری به عنوان نگارنده این مقاله گفت: بررسی ها نشان می دهد که ایران و مالزی تا پایان سال ۲۰۱۷ تعداد ۵ هزار و ۵۶۹ تولید علمی مشترک داشتند که توسط محققان ایرانی و مالزیایی تدوین شده که این میزان، رشد ۳۲ درصدی را نشان می دهد.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا افزود: براین اساس، مالزی سومین شریک بین المللی ایران در تولید و انتشارمقالات علمی مشترک است. وی ضمن قدردرانی از دانشجویان، محققان و استادان ایرانی شاغل به تحصیل و تدریس در دانشگاههای مالزی گفت: این دستاورد تا حد بسیار زیادی مرهون دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی است که به خوبی توانستنه اند باعث کسب این اعتبار و حیثیت علمی برای کشور در مدت پنج سال اخیر بشوند.
وی حضور دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی را باعث ایجاد و تقویت همکاری و همبستگی بدنه دانشگاهی و آموزشی عالی دو کشور دانست و افزود: برای تولید این میزان سند علمی مشترک بین دو کشور، در مجموع بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ محقق از دو کشور مشارکت داشته اند که از این میزان،پنج هزار و ۴۵ نفر (محقق) از مالزی و ۵ هزار و ۵۵۷ نفر (محقق) از ایران بوده اند.
وی حضور بدنه علمی و دانشگاهی بیش از ۱۰ هزار نفری بین دو کشور را یک سرمایه عظیم و مشترک دانست و ادامه داد: اعتبار علمی کسب شده از محل تولیدات علمی مشترک بین دو کشور صرفا برای ایران نیست، بلکه مالزی نیز از آن نفع بسیار بالایی برده به طوری که ایران پس از انگلیس، استرالیا و آمریکا چهارمین شریک بین المللی این کشور در انجام تحقیقات مشترک و تولید و انتشار اسناد علمی است و مقامات و مسئولان آموزش عالی مالزی نیز به خوبی به آن آگاهند و به آن اذعان دارند.

**کیفیت تولیدات مشترک علمی بالاتر از متوسط جهانی است
وی با بیان اینکه به طور کلی، شاخص سنجش ‘کیفیت’ تولیدات علمی میزان ارجاع و استناد (Citation) به تولیدات علمی می باشد، گفت: در مجوع، کل تولیدات علمی مشترک بین ایران و مالزی طی این دوره، ۴۶ هزار و ۹۷۶ دفعه مورد استناد/ارجاع قرار گرفته است که این میزان به طور متوسط ۸۷ درصد بالاتر از شاخص استاندارد جهانی است.
به گفته وی، شاخص استاندارد جهانی در خصوص استناد یا ارجاع (FWC) عدد ۱ است و این نشان می دهد که مقالات علمی مشترک ایران و مالزی ۸۷ درصد بیشتر از استاندارد جهانی مورد استناد و رجوع قرار گرفته است.’

**تولیدات علمی مشترک ایران و دیگر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا 
رایزن علمی ایران افزود: در بین سایر کشورهای منطقه، بیشترین تولیدات علمی مشترک ایران پس از مالزی با کشورهای تایلند ( ۸۲۳ تولید علمی مشترک)، سنگاپور (۵۳۳تولید علمی مشترک)، ویتنام (۲۱۴ تولید علمی مشترک)، اندونزی (۱۳۴ تولید علمی مشترک) و فیلپین (۱۰۰ تولید علمی مشترک) بوده است که هرکدام نیز به ترتیب ۳۰۲.۲درصد، ۱۰۱.۷درصد، ۱۵۰۰درصد، ۸۵۰درصد و ۳۳۷.۵درصد رشد نشان می دهد.

** عضویت ۸ دانشگاه ایرانی در اتحادیه آسایهل و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بر اتحادیه
اتحادیه دانشگاههای جنوب شرق آسیا ‘آسایهل’ به عنوان مهمترین اتحادیه علمی منطقه جنوب شرق آسیا است که دارای سابقه بیش از ۶۰ سال فعالیت می باشد. دبیرخانه این اتحادیه در کشور تایلند بوده و بیش از ۲۴۰ عضو دارد که عمدتا از کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا می باشند، هرچند در سال های اخیر دانشگاه های از اروپا و آمریکا به عضویت آن در آمده اند.
اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (آسایهل) سالانه دو نشست دارد و ریاست دوسالانه آن در نشست هیات امنای این اتحادیه به یکی از اعضای آن ارائه می شود. یکی از اقدامات رایزنی علمی در سه سال گذشته این بود که موفق به عضویت ۸ دانشگاه ایرانی در این اتحادیه منطقه ای شد.
رایزنی علمی ایران در شرق آسیا در این زمینه توضیح داد: در نشست نوامبر ۲۰۱۶ این اتحادیه در مالزی، و با موافقت هیات امنای این اتحادیه، ریاست این اتحادیه دانشگاهی برای اولین بار از دست دانشگاه های کشورهای منطقه خارج و به دانشگاه آزاد اسلامی داده شد که دوره ریاست آن دو ساله است.
قنبری همچنین گفت : در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ۹۷) نشست اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشورهای جنوب شرق آسیا (آسایهل) به ریاست و میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران با حضور نمایندگان بیش از ۲۴۰ دانشگاه عضو اتحادیه برگزار خواهد شد.



پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!