ماهاتیر محمد با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران، خواستار کنترل بین المللی تحریم ها شد

توریست مالزی – ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سخنانی در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران که...
توریست مالزی – ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سخنانی در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران که همه کشورهای جهان را از تجارت با کشور محروم کرده است، خواستار کنترل بین المللی بیشتر بر تحریم ها شد.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری آسه آن پست با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: نخست وزیر مالزی ماهاتیر محمد خواستار کنترل بیشتر بین المللی تحریم ها شد و از تلاش ایالات متحده برای مجبور کردن همه کشورها برای متوقف کردن تجارت با ایران ، انتقاد کرد.
رهبر صریح الهجه ۹۴ ساله مالزیایی خطاب به کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما نمی دانیم تحت چه قوانینی مجازات ها اعمال می شود. به نظر می رسد این امتیاز ثروتمندان و قدرتمندان است. اگر می خواهید تحریم کنید، به ما اجازه دهید تا این قانون کنترل شود. واقعیت این است که هنگامی که تحریم ها برای یک کشور اعمال می شود ، کشورهای دیگر نیز تحریم می شوند. مالزی و بسیاری دیگر هنگام اعمال تحریم ها علیه ایران بازار بزرگی را از دست دادند.
آسیا پست نوشت:ایالات متحده به طور فزاینده ای از تحریم ها به عنوان یک ابزار دیپلماتیک استفاده کرده است، علاوه براین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، سایر کشورها را تهدید کرده که در صورت خرید هر نوع نفت از ایران، آنها را مجازات می کند. آمریکا در تلاش برای مهارنفوذ منطقه ای ایران است و ترامپ پس از خارج شدن از توافق هسته ای چند ملیتی، به طور یک جانبه تحریم ها را علیه این کشور اعمال کرده است.
ماهاتیر همچنین در گفت وگو با خبرنگاران پس از ایراد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اذعان کرد که شرکت های مالزی انتخاب کمی داشتند و از ترس اینکه هدف تحریم های آمریکا قرار گیرند چاره ای جز تطبیق با تحریم های واشنگتن ندارند.

ماهاتیر همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت :کشورهای غربی با تصرف سرزمین های فلسطینیان و اخراج ۹۰ درصد از جمعیت عرب، این رژیم را در منطقه تشکیل داده اند. بسیاری از جنگ ها در منطقه ،پس از تشکیل رژیم صهیونیستی بوجود آمده است.
به گفته نخست وزیر مالزی، با ایجاد رژیم صهیونیستی منطقه شاهد گسترش بی اندازه تروریسم بوده است در حالی که پیش ازآن چنین رخدادهایی بسیار نادر بوده است.
وی با انتقاد از حمایت رژیم صهیونیستی از تروریست ها گفت: اقدام نظامی علیه تروریسم موفق نخواهد بود، زیرا ما باید ابتدا ریشه و علت اصلی آن را شناسایی کنیم و بعد آن را حذف کنیم. اما قدرتهای بزرگ از مقابله با علت اصلی امتناع می ورزند.
نخست وزیر مالزی با انتقاد از حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آنها اقدامات نظامی و تحریم ها را ترجیح می دهند و تصرف آشکار سرزمین فلسطینیان و تبدیل آنها به شهرک برای یهودیان توجیه پذیر نیسیت.

قرارداد ترانس پاسفیک
وی همچنین با انتقاد از خروج آمریکا از قرارداد همکاری های ترانس پاسفیک (تی پی پی) ، معاده ای با حضور ۱۱ کشور که مالزی نیز عضو آن است، گفت : جهان به طور کلی درمانده است .
نخست وزیر مالزی گفت: شرکت های ثروتمند به خود قدرت پیگیری قانونی دولت ها را داده بودند. شرایط توافق نامه توسط آنها تدوین شده است – و همه مثل بیل گیتس نیستند که مقداری پول برای امور خیریه خرج می کند.اکثرا از سوءاستفاده از پولی که به آنها می دهد خم شده اند.”
ماهاتیر محمد پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته مالزی و بازگشتن دوباره به عرصه قدرت سیاسی دراین کشور خواستار شروع دوباره مذاکرات کشورهای عضو معاهده تی پی پی در مورد سرنوشت آن شده است. این توافق نامه بین المللی کمی پیش ازبازگشت غافلگیرکننده ماهاتیر به قدرت با خروج یکجانبه آمریکا توسط دونالد ترامپ از آن روبه رو شد.
خروج از پیمان های بین المللی و ایجاد تنش های اقتصادی و سیاسی با همپیمانان پیشین آمریکا ، از این کشور چهره ای بحران ساز در روابط بین الملل ایجاد کرده و انتقادات دوست و دشمن این کشور را برانگیخته است.
خروج از همکاری ترانس پاسفیک (تی پی پی) در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۷ (۴ بهمن ۱۳۹۵) یکی از نخستین اقدامات ترامپ در جهت سیاست یکجانبه گرایی بود. وی پس از امضای خروج از این پیمان که از وعده های انتخاباتی اش بود، اعلام کرد که مالیات و هزینه‌های شرکت‌های آمریکایی کاهش خواهند یافت و به جای شرکت در پیمان‌هایی چون ترانس پاسیفیک، بهتر است آمریکا وارد مناسبات دوجانبه با کشورهای عضو این پیمان شود و هدف از این کار، افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکاست.
ترانس پاسیفیک توسط دولت باراک اوباما امضا شده و قرار بود در ماه ژانویه ۲۰۱۷ به تصویب سنای آمریکا برسد؛ پیمانی که ۱۲ کشور با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر، بیش از ۷ سال بر سر آن مذاکره و گفت ‌وگو کرده بودند و تلاش این کشورها برای جلوگیری از رشد چین را در زمینه تجارت بوده است.
کشورهای عضو این پیمان شامل استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام پیشتر اعلام کردند که حاضر هستند بدون حضور آمریکا این توافق را حفظ کنند که به معنای عدم دسترسی آمریکا به این بازارهاست.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 + 17 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!