مسجد کریستال مالزی اولین مسجد هوشمند جهان

 توریست مالزی – یکی از مسجد های جالب توجه مسجد کریستالی مالزی است که در شهر کوالا ترنگانو، در جزیره مصنوعی وان من، پارک میراث اسلامی، قرار دارد. به...

 توریست مالزی – یکی از مسجد های جالب توجه مسجد کریستالی مالزی است که در شهر کوالا ترنگانو، در جزیره مصنوعی وان من، پارک میراث اسلامی، قرار دارد.


به گزارش همگردی، این مسجد با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر،  در سال ۲۰۰۸ به وسیله یانگ دیپرتوان آگونگ و سلطان میزان زینال عابدین، در طی دو سال افتتاح شد. هزینه کلی ساخت این مسجد تقریبا ۸۰ میلیون دلار بوده است. مسجد کریستال علاوه بر معماری خاص خود، اولین مسجد هوشمند جهان است.


ظاهر بیرونی مسجد


این مسجد ظاهری کریستالی دارد و از موادی مانند شیشه، فولاد و کریستال، در ساخت آن استفاده شده است. به خاطر کریستالی بودن نماب مسجد، آب رودخانه ترنگانو بر روی آن منعکس می شود و ظاهر بسیار زیبایی به خود می گیرد. شب ها نیز به دلیل استفاده از نورهای رنگارنگ و زیبا، نمای  مسجد  بسیار زیبا می شود. این مسجد ۴ مناره و ۹ گنبد دارد.

نمای داخلی مسجد


وقتی وارد مسجد شوید با سالنی بزرگ با ظرفیت ۷۰۰ نفر، مواجه می شوید که زیر گنبد بزرگ مسجد قرار گرفته است. در این جا همه چیز به رنگ سفید و طلایی می باشد. دیوارها و سقف و ستون ها سفید و نقش ها و آیه های قرآنی که نوشته شده، به رنگ طلایی هستند. در پایین گند لوستر بزرگ و زیبایی را می بینید که به شکوه و جلال این مسجد افزوده است. تزئینات و اجزای داخلی  آن قدر زیبا و شگفت انگیز هستند که هر کسی را به خود مجذوب می کند.

مسجد هوشمند


ویژگی این مسجد که آن را خاص و منحصربفرد کرده است، استفاده از ابزارهای الکترونیکی و شبکه وای فای برای استفاده نمازگزاران و مردم، می باشد. برقی که برای این ابزارها و به طور کلی، تمام مسجد استفاده می شود، از سلول های خورشیدی موجود در این مسجد تامین می شود.

شرایط ورود به مسجد


از شرایط ورود به این مسجد، رعایت حجاب برای بانوان و پوشیدن لباس مناسب برای تمامی افراد می باشد. برای افرادی که لباس نامناسبی دارند، لباس های گشاد و مخصوصی،  وجود دارد، که می توانند از آن ها استفاده کنند. از دیگر شرایط ورود به مسجد، درآوردن کفش ها در بیرون از سالن می باشد. در طول مدتی که در مسجد حضور دارید، سعی کنید که به قوانین این مکان احترام بگذارید. دقت کنید اگر مسلمان نیستید و زمانی وارد مسجد شدید که مردم در حال نماز خواندن هستند، باید در پایین سالن منتظر بنشینید تا نماز تمام شود.

مراکز گردشگری در اطراف مسجد


در کنار این مسجد مجتمعی وجود دارد که شامل نمایشگاهی از تمامی مساجد و بناهای اسلامی دنیا به صورت مینیاتوری که شهرت دارند، وجود دارد. در این جا می توان ساعاتی را برای استراحت و صرف غذا، گذراند. در این مجتمع همچنین مهمان خانه ویلا کریستال، سالن همایش و باغ های دارای مرداب و دریاچه و همچنین قایق هایی برای گذر از رودخانه، وجود دارند. این مجتمع نیز یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در مالزی به حساب می آید که در آن می توان، حضور ادیان در کنار یکدیگر را مشاهده کرد. برای آن که به این محدوده دسترسی داشته باشید، به فرودگاه سلطان محمود بروید و از آن جا اتوبوس های کوالا ترنگانو را سوار شوید. از هر نقطه ای در مالزی و سنگاپور می توانید اتوبوس هایی را پیدا کنید که به مسجد کریستالی مالزی می روند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!