مصرف برخی مواد غذایی پیشرفت و پخش سرطان در بدن را افزایش می‌دهد

توریست مالزی – مصرف غذاهای سالم و متنوع از جمله مقادیر فراوان میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز از مصرف زیاد انواع گوشت‌ و غذاهای فرآوری شده در مبتلایان به...



توریست مالزی – مصرف غذاهای سالم و متنوع از جمله مقادیر فراوان میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز از مصرف زیاد انواع گوشت‌ و غذاهای فرآوری شده در مبتلایان به سرطان می‌تواند روند درمانی و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.








به گزارش یورونیوز، محققان بریتانیایی و آمریکایی دریافتند که مصرف غذاهای حاوی «آسپاراژین (asparagine)» که در غذاهایی چون مارچوبه، مرغ و غذاهای دریایی وجود دارد، ممکن است سبب پیشرفت و پخش سلول‌های سرطانی در بدن شوند.

براساس نتایج این تحقیق، دانشمندان با آزمایش آسپاراژین در موش‌هایی که دچار سرطان سینه بودند دریافتند که این ماده سبب متاستاز می‌شود. متاستاز فرآیندی است که سلول‌های سرطانی در بدن بیمار پخش شده و ارگان‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند. آسپاراژین یکی از بیست اسید آمینه‌ اصلی سلول‌های زنده است. اسیدهای آمینه واحد تشکیل دهنده پروتئین است و در فعالیت‌های سلول‌ها و ارگان‌های بدن نقش اساسی دارند.

در این تحقیق دانمشندان دریافتند که استفاده از دارویی به نام L-asparaginase که مانع از فعالیت آسپاراژین می‌شود، می‌توان از پیشرفت سرطان و پخش آن در بدن موش‌ها جلوگیری کرد. کاهش مصرف آسپاراژین نیز نتایج مشابهی را در بر داشت. تیم تحقیقاتی در مراحل بعدی با مطالعه سابقه بیماران مبتلا به سرطان سینه و رژیم غذایی آنان دریافتند که مصرف غذاهای حاوی آسپاراژین در انسان نیز سبب پخش سلول‌های سرطانی می‌گردد.

عملکرد این اسید آمینه بدین صورت است که با تغییراتی در شکل و عملکرد سلول‌های سرطانی به آنان امکان را می‌دهد از طریق جریان خون یا لنف به دیگر ارگان‌های بدن وارد شده و آنها را نیز درگیر کنند. توده‌های سرطانی با گسترش به بافت‌های مجاور خود، از طریق دستگاه گردش خون و همینطور سیستم لنفاوی می‌توانند به نقاط دیگر بدن رفته و در آنجا تکثیر شوند

آسپاراژین در اغلب منابع حیوانی از جمله گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و همین طور در بسیاری از سبزیجات از جمله مارچوبه، سیب زمینی، آجیل، حبوبات و سویا یافت می‌شود. تغییر رژیم غذایی یا تجویز داروهایی که ممکن است میزان آسپاراژین را در بدن کاهش دهد، می‌تواند در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه به کار گرفته شود.

براساس شواهد موجود، به بیماران توصیه نمی‌شود که رژیم غذایی خود را بدون مشورت پزشک معالجشان تغییر دهند. مصرف غذاهای سالم و متنوع از جمله مقادیر فراوان میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز از مصرف زیاد انواع گوشت‌ها و غذاهای فرآوری شده در مبتلایان به سرطان می‌تواند روند درمانی و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

سالانه قریب به ۹ میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلاء به انواع سرطان‌ها از دست می‌دهند و بدین ترتیب به ازای هر ۶ مرگ یکی به دلیل ابتلاء به سرطان است.




پاسخی ارسال کنید

*

*

11 + 20 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!