موزه ملی مالزی (National Museum)

یکی ازمعروفترین و بزرگترین موزه های مالزی, موزه ملی شهر کوالالامپور است که گنجینه ای غنی از میراث فرهنگی و تاریخی این کشور بشمار می رود.
توریست مالزی – یکی ازمعروفترین و بزرگترین موزه های مالزی,  موزه ملی شهر کوالالامپور است که گنجینه ای غنی از میراث فرهنگی و تاریخی این کشور بشمار می رود. این موزه به شکل ساختمانی مجلل به سبک Rumah Gadang ساخته شده است بدین معنی که سقف آن مخروطی شکل ونوک تیز می باشد و نمای آن آمیزه ای از معماری سنتی مالایی و ویژگی های مدرن است.

درطرفین درب ورودی اصلی موزه دو طرح دیواری عظیم ازموزاییک ایتالیایی وجود دارد که برخی از اتفاقات مهم تاریخی و فرهنگی مالزی را به تصویر می کشد.

تاریخچه
موزه ملی در محل سابق موزه سلانگور ساخته شده است. موزه سلانگورکه پس از شکل گیری دولت فدرال مالزی در سال ۱۸۹۸ ساخته شده بود درسالهای پایانی جنگ جهانی دوم بمباران شد و گنجینه های آن به موزه استان پراک منتقل گردید. پس از اتمام جنگ جهانی دوم و در آستانه استقلال مالزی, توانکو عبدالرحمن نخست وزیر مالزی, ایده ساخت موزه ای را مطرح کرد که نه تنها جایگاه گنجینه های تاریخی و فرهنگی بلکه معرف گونه های جانوری و گیاهی این کشور نیز باشد. درهمین راستا ساختمان موزه قدیم سلانگوربطور کلی تخریب شد و ساخت موزه کنونی در سال ۱۹۵۹ آغاز گردید. موزه ملی در آگوست سال ۱۹۶۳ توسط سومین پادشاه مالزی افتتاح گردید.

ساختار موزه ملی
گنجینه های موزه ملی شامل آثار تاریخی, فرهنگی وسنتی, فعالیت های اقتصادی, هنر و صنایع دستی, پول های رایج و نمونه های جانوری و گیاهی کشور مالزی می باشد که در ۴ گالری اصلی نگهداری می شوند.

این گالری ها عبارتند از:

  • گالری تاریخچه اولیه : که شامل آثار بدست آمده ازپژوهش های تاریخی و حفاری های باستان شناسی این کشور می باشد.

  • گالری دوران پادشاهی مالزی : که شامل آثاری ازتمدن اولیه و دوران پادشاهی سلطان های مالایی وظهور اسلام در این کشور می باشد.

  • گالری دوران مستعمراتی : این گالری شامل آثار بجا مانده از دوران مستعمراتی مالزی ازسال ۱۵۱۱ توسط پرتغالی ها وبدنبال آن هلندی ها, انگلیسی ها , دوران اشغال ژاپنی ها طی جنگ جهانی دوم می باشد.

  • گالری مالزی جدید: در این گالری آثار و اسنادی از دوران جنگ و تلاش برای بدست آوردن استقلال ملی تا شکل گیری مالزی کنونی و اسناد سیاسی و اقتصادی مالزی به نمایش گذاشته شده است.


در محوطه خارجی ساختمان موزه ملی نیز چندین نمونه جالب و دیدنی از تاریخچه حمل و نقل درمالزی شامل ارابه های قدیمی و لوکوموتیو های اولیه  تا ماشین پروتون ساگا (اولین خودروی ملی مالزی ساخت ۱۹۸۵) در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

یکی دیگر از آثار دیدنی در محوطه موزه Istana Satu یا قصری چوبی است که در اندازه های واقعی قصرهای قدیمی استان ترنگانو ساخته شده است. این قصرکوچک در سال ۱۹۷۹ در موزه ملی برپا شد و کنده کاری های چوبی درب و پنجره ها و تزیینات داخل قصرنمایانگرهنرصنعتگران مالایی است.

اطلاعات بازدید از موزه:
این موزه در خیابان دامنسرا و در نزدیکی باغ های Lake Gardens واقع شده است و هر روز هفته (بجز روزعید فطروعید قربان) از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ پذیرای بازدید کنندگان می باشد.

بلیت ورودی برای افراد غیر بومی و توریست ها, برای بزرگسالان ۵ رینگت و برای کودکان زیر۶ سال مجانی می باشد.

این موزه برای توریست های خارجی تورهای گروهی با راهنما به زبان های انگلیسی و فرانسه درنظر گرفته است که در روزها و ساعات مشخص برگزار می شود.

برای اطلاعات بیشتر جهت بازدید از موزه می توانید به سایت http://www.muziumnegara.gov.my مراجعه فرمایید.

National-MuseumNationalMuseumFriezenational Museum2national Museum3national museum4

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!