میوه پشن فروت (passion fruit)

این میوه تخم مرغی شکل در مناطق گرمسیری یافت می شود. دانه های آن عالی ترین منبع فیبر محسوب می شود. پشن فروت خاصیت خواب آور داشته و هنگامی که پیش از رفتن به رختخواب مصرف گردد در تمدد اعصاب و خواب راحت در طی شب تاثیر بسزایی خواهد داشت.
توریست مالزی – این میوه تخم مرغی شکل در مناطق گرمسیری یافت می شود. دانه های آن عالی ترین منبع فیبر محسوب می شود. پشن فروت خاصیت خواب آور داشته و هنگامی که پیش از رفتن به رختخواب مصرف گردد در تمدد اعصاب و خواب راحت در طی شب تاثیر بسزایی خواهد داشت.

میوه تقریبا گرد و بیضی شکل می باشد ، پهنا ۱ الی ۳ اینچ، پوست آن چرم مانند کهنرم و مومی شکل بوده و آرایش رنگ آن از ارغوانی تیره کمرنگ با خالهای سفید ریز تازرد روشن یا رنگ کدو حلوایی می باشد. درون میوه یک حفره وجود دارد که کم و بیش بایک ماده معطر دو جداره پر شده است، کیسه های غشایی پرتقالی رنگ، عصاره گوشتی که محتوی بذر های حفره دار – سخت، کوچک، قهوه ای تیره یا سیاه می باشد. دارای مزهبی نظیری که قابل ستایش می باشد، عطرو بوی آن شبیه گواوا وشیرینی زیادی دارد. گونه زرد رنگ آن معمولا بزرگتر از ارغوانی می باشد. اما گوشت گونه ارغوانی دارای اسید کم، مزه و عطر بهتر می باشد و بخش عمده میوه را عصاره تشکیل می دهد. ارقام :

الف – فرم ارغوانی
۱- شوالیه سیاه ( Black Knight ) اولین بار توسط پاتریک ورلی در ایالت ماساچوستبه صورت کشت گلدانی توسعه داده شد . خوشبو و معطر ، میوه ارغوانی تیره تا سیاه ،اندازه وشکل آن به صورت تخم مرغ بزرگ می باشد . مزه و طعم بسیار خوب و عالی ، گیاه قوی ، شاخه های متراکم و فشرده ، خود گشن بسیار پرمیوه ، شاخ و برگ زیبا و خوشاندام ، عالی برای فضاهای سر بسته .
P.edulis Flavicarpa .۲- کاهانا ( Kahuna ) خیلی بزرگ، میوه ارغوانی متوسط، شیرین، مزه و طعم کمی ترش اسیدی، خوب برای عصاره گیری، تولید شاخه های خود بارور،‌ تولید در تمام طول فصل، بزرگ، شاخ و برگ جالب توجه.
۳- پاول اک ( Paul Ecke ) منشاء آن در Encinitas کالیفرنیاست. از صفاتخیلی خوب اندازه متوسط میوه ارغوانی آن است. مناسب برای عصاره گیری و مصرف تازه خوری می باشد. متراکم ، شاخه خیلی بارآور ،
۴ – ارغوانی عظیم الجثه

ب- فرم زرد :
۱- طلایی برزیلی (Brazilian Golden) بزرگ، میوه طلایی تا زرد ، بزرگتر از فرمهای استاندارد، طعم و مزه بعضی تند، شاخه های بی نهایت قوی، نیازمند پایه های گرده افشان تقاطع ای ، فوق العاده بزرگ، گلها خوشبو و معطر ، سفید با یک مرکز تیره، شکوفه دهی هنگام میانه تابستان، آغاز میوه دهی زیاد آن در اواخر ماه آگوست(اواخر مرداد ) تا اوایل سپتامبر ( نیمه اول شهریور ).
۲- زرد عظیم الجثه (Golden Gian) یک رقم دارای میوه زرد رنگ بزرگ که منشاء آن استرالیا می باشد.

خواص درمانی میوه پشن فروت
لرزش افراد سالخورده : ۱ قاشق مرباخوری گل ساعتی را به همراه ۲ استکان آب جوش دم کرده روزانه دو مرتبه موقع استراحت میل کنید.

پایین آورنده فشار خون ، ضد درد ، درمان اضطراب ، خواب آور: گل ساعتی برای درمان بی‌ خوابی بسیار مفید بوده و با استفاده از آن ، حتی افراد مبتلا به کم خوابی که ریشه عصبی داشته باشد درمان خواهند شد ۱ قاشق مرباخوری گل ساعتی همراه با ۲ استکان آب جوش دم کرده موقع خواب میل کنید همچنین از گل ساعتی برای آرام کردن کودکانی که دارای فعالیت زیاد بوده و بی ‌قرار هستند استفاده می ‌شود.

تشنج، دردهایی با منشا عصبی، از بین بردن حالات افسردگی نظیر هیستری، ضعف اعصاب، سردرد و سرگیجه: ۱ قاشق مرباخوری همراه با ۲ استکان آب جوش دم کرده دو بار در روز میل کنید

عوارض شایع و آزار دهنده یائسگی، گرگرفتگی: گُرگرفتگی به عنوان یکی از عوارض شایع و آزار دهنده یائسگی بر کیفیت زندگی افراد یائسه تاثیر زیادی گذاشته و احساس سالم بودن را در آنان تضعیف می ‌کند، گل ساعتی می‌ تواند باعث کاهش گرگرفتگی در این زنان شود.۱ قاشق مرباخوری همراه با ۲ استکان آب جوش دم کرده دو بار در روز میل کنید

درمان هموروئید: استفاده از دم کرده گل ساعتی و نشستن در دم کرده این گیاه باعث درمان هموروئید خواهد شدضد سرطان ، تقویت قلب : این میوه رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد ویتامین ث موجود در آن، به بافت ها کمک می کند و مانع بیماری قلبی و سرطان می شود. در این میوه موادی موجود دارد که عملکرد محافظتی برای قلب دارد.

آنتی اکسیدان: این میوه، منبع خوب آنتی اکسیدان است.

ضد یبوست: پشن فروت به دلیل داشتن مواد ملین و با داشتن فیبر فراوان محرک سیستم گوارشی است در درمان یبوست و بیماری های گوارشی موثر است

کاهش چربی خون و کلسترول: این میوه در کاهش میزان کلسترول موثر است.

سرشار از ویتامین: این میوه منبع خوب ویتامین های آ، ث و پتاسیم است

کاهش وزن: پشن فروت برای سلامت جسمی و کاهش وزن مفید است.

تقویت چشم و پوست(درمان خشکی پوست): ویتامین آ موجود در آن به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد که به پوست و بافت آسیب می رساند را از بین ببرد، علاوه بر آن قدرت دید را تقویت می کند.

ضد حساسیت(آلرژی): ترکیب موجود در این میوه آلرژی و التهاب را کاهش می دهد و در کاهش دادن علائم آسم نیز موثر است.

نکات مهم
– مصرف بی حد ان ممکن است ایجاد اسهال کند .
– گل ساعتی ممکن است باعث خواب آلودگی شود.
– در دوران بارداری از گل ساعتی استفاده نکنید.
– برای مادران شیر ده مصرف آن ممنوع می باشد.
– کودکان زیر سه سال نباید آنرا مصرف کنند.

VE Passion fruit 3 passion-fruit2 whole-and-cut-passion-fruit dreamstime_l_20044102_passion_fruit passion-fruit-pulp7 Natural-Passion-fruit-juice

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!