نجیب رزاق به قید وثیقه آزاد شد

توریست مالزی – نجیب رزاق، نخست وزیر سابق مالزی در جریان محاکمه‌اش به اتهام فساد مالی (چهارشنبه) نسبت به سه فقره از اتهامات جدید در ارتباط با پولشویی اظهار...
توریست مالزی – نجیب رزاق، نخست وزیر سابق مالزی در جریان محاکمه‌اش به اتهام فساد مالی (چهارشنبه) نسبت به سه فقره از اتهامات جدید در ارتباط با پولشویی اظهار بی‌گناهی کرد. دادگاه نیز به قید وثیقه آزاد کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه مالزی به قید وثیقه نخست وزیر سابق این کشور را آزاد کرد. این محاکمه وی در ارتباط با پرونده مناقشه برانگیز فساد مالی در یک صندوق سرمایه گذاری دولتی است که در طول دولت وی شکل گرفته بود. نجیب رزاق در حالی امروز در دادگاه عالی مالزی اظهار بی‌گناهی کرد که پیش از آن دولت جدید مالزی را متهم به تلاش برای انتقام جویی سیاسی کرده بود و تاکید داشت که او در این محاکمه تبرئه خواهد شد.
ماه گذشته میلادی نیز نجیب رزاق ۶۵ ساله در ارتباط با سوءاستفاده از قدرت و سه فقره اتهام دیگر مربوط به نقض اعتماد اظهار بی‌گناهی کرد. محور اصلی محاکمه وی در دادگاه انتقال ۴۲ میلیون رینگیت (معادل ۱۰.۳ میلیون دلار) به یکی از حساب‌های بانکی‌اش نزد بانک SRC International به عنوان یکی از واحدهای سابق صندوق یاد شده (۱MDB) است. بازرسان بین‌المللی گفته‌اند که نزدیکان نجیب رزاق میلیاردها پول را از این صندوق اختلاس کرده‌اند.
اتهام سوءاستفاده از قدرت و همین‌طور اتهام نقض اعتماد هر کدام می‌توانند حداکثر مجازات ۲۰ سال حبس را در پی داشته باشند. در عین حال هر فقره اتهام پولشویی نیز می‌تواند تا سقف ۱۵ سال حبس و جریمه‌ای معادل پنج برابر مبلغ پولشویی شده را در پی داشته باشد.
نجیب رزاق در سال ۲۰۰۹ بعد از آنکه قدرت را در دست گرفت صندوق ۱MDB را با هدف اعلام شده حمایت از توسعه اقتصادی پایه گذاری کرد اما بعدا میلیاردها بدهی به بار آورد و در عین حال در آمریکا و چند کشور دیگر نیز تحقیقاتی درباره اختلاس و پولشویی در ارتباط با این صندوق سرمایه‌گذاری در جریان است.
دولت جدید مالزی تحقیقات درباره فساد مالی در این صندوق دولتی را بعد از آنکه نجیب رزاق در دولت خود آن را متوقف کرده بود دوباره به جریان انداخت و بلافاصله نجیب رزاق و همسرش را ممنوع الخروج کرد. پلیس مالزی همچنین مقادیری جواهرات و اقلام ارزشمند از جمله املاک مرتبط با نجیب رزاق مجموعا به ارزش ۲۷۰.۲ میلیون دلار را توقیف کرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!