هشتگ “تحریم مرا هدف قرار می‌دهد”

توریست مالزی – برخی چهره‌های شناخته شده در ایران در “محکومیت تحریم بانکی ایران” پست‌هایی شبیه به هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز “این...
توریست مالزی – برخی چهره‌های شناخته شده در ایران در “محکومیت تحریم بانکی ایران” پست‌هایی شبیه به هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز “این اقدام هماهنگ” را “بخشی از سیاست حکومت” می‌خوانند.
به گزارش دویچه وله، در شبکه‌های اجتماعی بحث درباره پست‌های مشابه افراد شناخته شده و سلبریتی درباره “تحریم دارو” جنجالی شده است. داستان از پست‌های مشابه چهره‌های شناخته شده سینمایی و ورزشی در محکومیت تحریم‌ها علیه ایران شروع شد. در همه این پست‌ها، ویدیویی درباره کودکان سرطانی منتشر شده و متنی درباره آن نوشته شده که می‌گوید: “تحریم‌ بانکی علیه ایران باعث کمبود دارو و در نتیجه مرگ کودکان سرطانی خواهد شد.”
وزارت خزانه داری و دیگر مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند به هیچ عنوان صادرات دارو به ایران مشمول تحریم‌ها نخواهد بود.
از سوی دیگر برخی مقامات ایران معتقدند این تحریم‌ها اگرچه نه مستقیم اما به طور غیرمستقیم بر وضعیت دارو تاثیر می‌گذارد. نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در این باره به ایسنا گفته است: «اگرچه مستقیما دارو در لیست تحریم‌ها قرار ندارد اما تحریم‌ها به نحوی تنظیم شده که دستیابی به دارو را برای مردم ایران سخت می‌کند.»
از سال‌ها پیش در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان، درستی یا نادرستی سخنان مقامات امریکایی درباره “تحریم‌های هوشمند علیه ایران” موافقان و مخالفان بسیاری دارد اما آن‌چه این‌بار جنجالی شده، “پست‌های هماهنگ سلبریتی‌ها” است.
رخشان بنی‌اعتماد، باران کوثری، پرویز پرستویی، امیر مهدی ژوله، کمند امیرسلیمانی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، سحر دولت‌شاهی تنها برخی چهره‌های شناخته شده داخل ایران هستند که ویدیوی مذکور را با متنی مشابه در صفحه‌های اجتماعی خود منتشر کرده‌اند.
در این پست‌ها نوشته شده است: “تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست … تحریم بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو.”
خبرگزاری دولتی “ایلنا” در گزارشی نوشت: «کمپین گروهی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون با هشتگ #SanctionsTargetMe به معنی “تحریم من را هدف قرار مى‌دهد”، بدون وابستگى به جاى خاصى راه‌اندازی شده است.»
برخی کاربران اما معتقدند اتفاقا این کمپین “با وابستگى به جاى خاصى” راه‌اندازی شده است.
در پاسخ به پست‌های مشابه سلبریتی‌ها در مخالفت با تحریم بانکی ایران، هشتگی با عنوان #دارو_تحریم_نیست در شبکه‌های اجتماعی بارها همرسانی شده است.
تحریم سیستم بانکی ایران عملا تبادلات پولی ایران با شرکت‌های خارجی را مختل می‌کند. به همین دلیل راه‌اندازان این کمپین می‌گویند این تحریم‌ها باعث کمبود داروهای حساسی خواهد شد که وارداتی هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!