وعده عمران خان به مالزی: مجازات هند علیه شما را جبران می‌کنیم

توریست مالزی – نخست وزیر پاکستان وعده داد، کشورش تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اقدام هند در محدود کردن خرید روغن پالم از مالزی که به هدف...
توریست مالزی – نخست وزیر پاکستان وعده داد، کشورش تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اقدام هند در محدود کردن خرید روغن پالم از مالزی که به هدف مجازات این کشور از بابت انتقاد از رفتار دهلی‌نو با مسلمانان صورت گرفت را با خرید بیشتر این روغن جبران کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هند چندی پیش و در پی سرکوب‌گری‌هایش علیه مسلمانان در کشمیر و اجرای یک سیاست جنجالی اعطای شهروندی به اتباع غیرمسلمان چند کشور همسایه خود، از سوی مالزی متهم به روا داشتن تبعیض نسبت به مسلمانان شد. در پی مطرح شدن این موضع از سوی کوالالامپور، مقامهای دهلی‌نو به هدف مجازات این کشور محدودیتهایی را بر واردات روغن پالم از مالزی وضع کرده و به شکل غیررسمی از تاجران خود خواستند دیگر از مالزی جنس نخرند.

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی اظهار کرد، با عمران خان، همتای پاکستانی اش که سفری رسمی به این کشور داشته درباره مناقشه مربوط به روغن پالم صحبت کرده و پاکستان وعده داده خرید روغن پالم از کشور وی را افزایش خواهد داد.

عمران خان در یک کنفرانس خبری مشترک با اشاره به مساله کشمیر گفت: چنین کاری درست است به ویژه به این خاطر که ما دیدیم هند مالزی را به خاطر حمایت از آرمان کشمیر تهدید به قطع واردات روغن پالم از آنجا کرد. پاکستان نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا این اقدام هند را جبران کند.

بر اساس آمارهای نهاد موسوم به شورای روغن پالم دولت مالزی، پاکستان سال گذشته میلادی مجموعا ۱.۱ میلیون تُن روغن پالم از این کشور خریده و در مقابل هند نیز ۴.۴ میلیون تُن از این روغن را از مالزی خریده است.

هند پیشتر به موضع مالزی در مخالفت با سیاستهای سرکوبگرانه‌اش در کشمیر و لغو خودمختاری این منطقه و همچنین طرح جنجالی اعطای شهروندی به اتباع غیرمسلمان سه کشور بنگلادش، پاکستان و افغانستان اعتراض کرد.

ماهاتر محمد ۹۴ ساله در این کنفرانس خبری اشاره‌ای به مساله کشمیر نکرد اما عمران درباره آن صحبت کرد. عمران خان خطاب به ماهاتیر محمد تاکید کرد: من واقعا می‌خواهم از شما نخست وزیر مالزی از این بابت که در این قضیه کنار ما ایستادید و علیه تداوم این بی‌عدالتی موضع گرفتید به نمایندگی از کشور پاکستان تشکر کنم.

عمران خان عنوان کرد، از این که نتوانسته در یک نشست رهبران کشورهای مسلمان در ماه دسامبر گذشته در مالزی شرکت کند متاسف است. نشست مذکور به دلیل آنکه خارج از حوزه “سازمان همکاری اسلامی” برگزار شد مورد انتقاد و مخالفت عربستان که همپیمان نزدیک پاکستان است قرار گرفت.

عمران خان در ادامه بدون نام بردن مستقیم از عربستان تصریح کرد: متاسفانه دوستان ما که به پاکستان بسیار نزدیک هستند احساس کردند که این کنفرانس باعث ایجاد اختلاف در میان مسلمانان می‌شود. این به روشنی یک تلقی نادرست است چون هدف این کنفرانس چنین چیزی نبود.

عمران خان همچنین گفت، مالزی و پاکستان در حال کار به روی یک پروژه رسانه‌ای مشترک به منظور انعکاس تصویری مثبت از اسلام، مبارزه با اسلام‌هراسی و ایجاد محتوا برای جوانان مسلمان هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شانزده − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!