پارلمان مالزی سن رای دهندگان را کاهش داد

توریست مالزی – نمایندگان پارلمان مالزی با اکثریت آرا به لایحه پیشنهادی دولت ماهاتیر محمد مبنی بر کاهش سن رای دهندگان از ۲۱ به ۱۸ سال رای مثبت دادند...
توریست مالزی – نمایندگان پارلمان مالزی با اکثریت آرا به لایحه پیشنهادی دولت ماهاتیر محمد مبنی بر کاهش سن رای دهندگان از ۲۱ به ۱۸ سال رای مثبت دادند تا شاهد مشارکت بیشتر جوانان در ساخت آینده سیاسی این کشور جنوب شرق آسیا باشند.
به گزارش ایرنا، اعضای ۲۲۲ نفره مجلس نمایندگان سفلی مالزی پس از ساعت ها بحث بررسی با ۲۱۱ رای مثبت به این لایحه، در واقع متممی بر اصلاح یکی از مصوبات قانون اساسی فدرال این کشور ثبت کردند. براساس گزارش های رسانه های مالزی این قانون با اکثریت کامل آرا توسط نمایندگان مالزیایی تصویب شد و اعتراضی دراین زمینه وجود نداشته است.
طبق قوانین مالزی برای اصلاح مصوبات قانون اساسی نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس سفلی وجود دارد. اما مصوبه جدید قبل از اجرا (قانونی شدن) نیاز به تایید مجلس علیا یا سنای مالزی را دارد.
اقدامات برای اصلاح قانون سن رای دهندگان توسط دولت ماهاتیر محمد از سال گذشته آغاز شد. دولت ائتلافی پاکاتان هاراپان به هدایت ماهاتیر بیش از یکسال پیش در یک انتخابات شگفت انگیز قدرت را دوباره در این کشور به دست گرفت.
ماهاتیر محمد که خود نیز یکی از نمایندگان مجلس سفلی مالزی است، پیش از رای گیری درمورد این لایحه در پارلمان گفت: جوانان در مالزی بیش از گذشته دارای آگاهی های سیاسی هستند، بنابراین مجلس باید به آنها برای طرح نظرات و آراء و عقایدشان فرصت بیشتری ایجاد کند. علاوه براین مجلس با این اقدام می تواند به روند گسترش دموکراسی از طریق تقویت انتخابات در مالزی کمک کند.
ماهاتیر محمد گفت: با مصوبه جدید پارلمان حدود ۷.۸ میلیون نفر به جمعیت رای دهندگان در انتخابات سراسری ۲۰۲۳ مالزی افزوده می شود که با این احتساب ۲۲.۷ میلیون نفر می توانند در انتخابات بعدی مالزی شرکت کرده و آرای خود را به صندوق ها بریزند.
در آخرین انتخابات سراسری مالزی در سال گذشته قریب به ۱۲.۳ میلیون نفر از ۱۴.۹ میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن، آرای خود را به صندوق های رای گیری ریختند و برای نخستین بار دولت ائتلافی جبهه ملی به رهبری نجیب رزاق را پس از ۹ سال کنار زده و ائتلاف پاکاتان هاراپان را پیروز میدان ساختند.
براساس گزارش های رسمی، جمعیت مالزی در حال حاضر حدود ۳۲ میلیون نفر است. به جز سنگاپور که سن رای دادن در این کشور ۲۱ سال است، اغلب کشورهای جنوب شرق آسیا ۱۸ سال را شروع دوران رای دادن برای جوانان قرار داده اند. در اندونزی حتی سن ۱۷ سال برای شرکت در انتخابات تایید شده است.
کاهش سن رای دادن یکی از وعده های ماهاتیر محمد در جریان انتخابات سراسری سال گذشته به مردم مالزی بود. علاوه بر این ائتلاف پاکاتان هاراپان امیدوار است با محقق کردن یکی از وعده ملی خود، در انتخابات چهار سال آینده، آرای بیشتری از جوانان را به خود اختصاص دهد.




پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!