چطور برای بارهای گمشده در هواپیما خسارت بگیریم؟

توریست مالزی – بیشتر مسافران هواپیماها نمی‌دانند که به‌خاطر بارهای گمشده‌ی خود یا حتی آسیب‌دیدن آن‌ها در حین پرواز می‌توانند خسارت دریافت کنند. به گزارش کجارو، شرکت‌های هواپیمایی واقعا...
توریست مالزی – بیشتر مسافران هواپیماها نمی‌دانند که به‌خاطر بارهای گمشده‌ی خود یا حتی آسیب‌دیدن آن‌ها در حین پرواز می‌توانند خسارت دریافت کنند.

به گزارش کجارو، شرکت‌های هواپیمایی واقعا مسافران را خسته کرده‌اند؛ صندلی‌ها آب رفته‌، هزینه‌ها بیشتر شده‌، خدمات‌ تعریفی ندارد و مسافران پذیرفته‌اند که تحمل فشار در هواپیماهای شلوغ، بخشی از تجربه‌ی سفر هوایی است.

شاید این تجربه‌ را داشته‌اید که برای یک سفر زمستانی و کمی اسکی در کوهستان،‌ با هیجان چمدان خود را بسته‌اید؛ اما پس از رسیدن به مقصد متوجه می‌شوید که کیفتان همراه شما نیست. اکنون در شهری غریبه گیر افتاده‌اید و به‌غیر از لپ‌تاپ و قدری خوارکی، وسیله دیگری همراهتان نیست و همچنان برنامه‌ی اسکی فردا صبح پابرجا است. با توجه به اینکه در هواپیما، تی‌شرت و گرمکن ورزشی به تن داشتید، چاره‌ای جز خرید لباس‌ و تجهیزات جدید ندارید و هر فردی که یک بار اسکی کرده باشد، می‌داند که این لباس‌ها ارزان نیستند.

آیا می‌دانید که شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت این هزینه‌ها به شما هستند؟ اگر پاسخ منفی است، باید بدانید که این تنها شما نیستید که اطلاعی از این قضیه ندارید. نظرسنجی سازمان AirHelp درباره‌ی میزان آگاهی مسافران سفرهای هوایی از حقوق خود که با حضور ۲۰۰۰ نفر انجام شد، نشان می‌دهد ۸۷ درصد از مسافرانی که بارهایشان گم یا دچار آسیب می‌شود یا حتی با تاخیر به دستشان می‌رسد، از شرکت‌های هواپیمایی شکایت و درخواست غرامت نمی‌کنند.

با توجه به اینکه در چنین مواردی می‌توان حداکثر تا ۳۰۰۰ دلار غرامت از شرکت‌های هواپیمایی دریافت کرد، این میزان ناآگاهی در میان مسافران حیرت‌انگیز است. هنریک زیلمر (Henrik Zillmer)، مدیرعامل شرکت AirHelp، می‌گوید:

بسیاری از مردم نمی‌دانند که اگر شرکت هواپیمایی، بار مسافر را گم کند و او متحمل هزینه‌های اضافی شود، این شرکت‌‌ها موظف به بازپرداخت هزینه‌ها به مسافر هستند. مردم فکر می‌کنند که طرح شکایت و درخواست جبران خسارت، کار سختی است یا اصلا اطلاعی درباره‌ی روند طرح درخواست غرامت ندارند.

گم شدن چمدان در هواپیما
پژوهش سازمان AirHelp با کمی بررسی عمیق‌تر، به این نتیجه رسیده است که ۴۱ درصد پاسخ‌دهندگان فکر نمی‌کردند که مستحق دریافت خسارت باشند؛ به‌عبارتی آن‌ها باور کرده بودند که باید در فرودگاه منتظر بمانند تا مشخص شود بارشان گم شده است و شرکت‌های هواپیمایی هم به‌خاطر این دردسر اصلا مقصر نیستند. ۳۱ درصد دیگر هم نمی‌دانستند که در صورت تاخیر در تحویل بار هم حقوقی متوجه آن‌ها است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که تاکنون حقوق بسیاری از مسافران پایمال شده است. ۲۹ درصد هم اطلاعی از روند طرح شکایت نداشتند. زیلمر در آخر می‌افزاید که شرکت‌های هواپیمایی باید تلاش بیشتری در جهت اطلاع‌رسانی این حقوق به مسافران انجام دهند؛ اما واقعا چه کاری از دست شرکت‌های هواپیمایی برمی‌آید؟

دریافت خسارت برای گم شدن بارها
شرکت‌های هواپیمایی به مسافران نمی‌گویند برای بارهای گمشده، چگونه خسارت دریافت کنند. در کنوانسیون ۱۹۹۹ مونترال تصریح شده است که همه‌ی شرکت‌های هواپیمایی در بیش از ۱۲۰ کشور جهان باید تا ۱۷۰۰ دلار برای پروازهای بین‌المللی و تا ۳۳۰۰ دلار برای پروازهای داخلی به مسافران خسارت بدهند؛ اما هیچ شرکتی چنین مبلغی را به‌راحتی به مسافران نمی‌دهد.

شاید کارمندان پیشخوان فروش بلیط، پیشنهاد پرداخت ۵۰ دلار برای خرید اقلامی مانند دئودورانت یا یک جفت اسکی نو بدهند؛ اما در بخش مربوط به حمل بار، به‌سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که باحوصله به شما توضیح دهد به‌خاطر این پیشامد، مستحق دریافت سه هزار دلار هستید. دانستن چنین موضوعی به نفع آن‌ها نیست. اما اگر چنین اتفاقی افتاد، برای طرح شکایت و پیمودن هرچه آسانتر این روند، باید کارهایی انجام دهید که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

۱. پیش‌ از ترک فرودگاه فرم درخواست را پر کنید
از فرودگاه خارج نشوید و مبلغ ناچیز ۵۰ دلار را هم قبول نکنید. مستقیم به‌سمت قسمت بار فرودگاه بروید و به آن‌ها بگویید چمدانتان گم شده است. کدی به شما داده می‌دهد که در ادامه‌ی مراحل برای پیگیری و ردیابی بار، به شما کمک خواهد کرد. برای دریافت این کد باید برای همه‌ی موارد قابل‌جایگزین، درخواست بدهید.

۲. در اسرع وقت، از بارهای آسیب‌دیده‌ خود عکس بگیرید
اگر چمدانتان پیدا شد، همان لحظه از آن عکس بگیرید. در بیشتر موارد، شرکت‌های هواپیمایی تنها ۲۴ ساعت برای گزارش آسیب‌دیدگی بارها، به مسافران زمان می‌دهند؛ بنابراین به‌محض اینکه متوجه شکستن چرخ چمدان شدید، از آن عکس بگیرید و شکایت کنید.

۳. فقط وسایل مورد نیازتان را بخرید
شرکت‌های هواپیمایی تنها ملزم به پرداخت هزینه‌های منطقی مرتبط با بارهای گمشده‌ی شما هستند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید شانس بزرگی به شما روی آورده است که کمی خرید کنید و لباس‌های کهنه‌ی اسکی خود را با یک برند معروف جایگزین کنید، در اشتباه هستید. شما می‌توانید برای آن‌ها توضیح دهید که سلیقه متفاوتی دارید و با گرمکن ارزانتر از ۹۰۰ دلار به اسکی نخواهید رفت؛ اما این کار تنها رسیدگی به شکایتتان را سختتر می‌کند؛ هرچه کمتر پول خرج کرده باشید، آسان‌تر می‌توانید آن را از شرکت هواپیمایی پس بگیرید.

۴. رسیدهای خرید را همراه خود نگه دارید
از اهمیت نگه‌داشتن رسیدهای خرید مطلع هستید و بیشتر از این نمی‌توان روی آن تاکید کرد.

۵. به‌صورت آنلاین یا تلفنی، شکایت خود را مطرح کنید
برای طرح شکایت، به کپی یا اسکن رسیدها و عکس خسارت‌های وارده به بارتان نیاز دارید. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی مهم، صفحه‌هایی در سایت‌های خود برای طرح شکایت در نظر گرفته‌اند و بیشتر وقتها، تنها یک یا دو روز کاری طول می‌کشد تا بعداز طرح شکایت، با فرد شاکی تماس بگیرند. همچنین، می‌توان با شماره تلفن بخش خدمات مشتری شرکت‌های هواپیمایی تماس گرفت تا شما را راهنمایی کنند. آیا این کار زمان زیادی طول می‌کشد؟ بله؛ اما وقتی صحبت از چند هزار دلار به میان می‌آید، به‌نظر می‌رسد صرف چنین زمانی، عاقلانه باشد.

۶. درخواست خود را پیگیری کنید
در برخی موارد، اگر درخواستی که مطرح کرده‌اید، شامل مبلغ زیادی نباشد، یکی از کارمندان باحوصله‌ی بخش خدمات مشتری، آن را در همان تماس اول به جریان خواهد انداخت؛ اما رسیدگی به درخواست‌های بزرگ‌تر، زمان بیشتری می‌طلبد. شماره‌ی نامه‌ی خود را یادداشت کنید و منتظر تماس‌ آن‌ها نمانید. خودتان پیگیری را شروع کنید.

۷. خسارت خود را دریافت کنید
اگر خسارت خود را دریافت نکردید یا آنچه به‌زعم شما، یک ادعای منطقی است، با بن‌بست مواجه شد، با شرکت تماس بگیرید و علت را جویا شوید. اگر آن‌ها همچنان از پرداخت خسارت سرباز می‌زنند، می‌توانید شکایت خود را به دادگاه بکشانید. شاید این کار برای شما کمی دردسر داشته باشد؛ اما قطعا برای آن‌ها دردسر بزرگ‌تری خواهد داشت و بنابراین، پول شما را سریع‌تر پرداخت خواهند کرد.

خسارت تنها محدود به بارها نیست
تحت کنوانسیون مونترال، موارد دیگری هم هستند که شما را مستحق دریافت خسارت می‌کند. زیلمر می‌گوید: فرقی نمی‌کند که درگیر چه مسئله‌ای شده‌اید (اختلال در پرواز یا مسائل مربوط‌به بارها)، کنوانسیون مونترال برای کمک به شما تدوین شده است. اگر به پروازتان نرسیدید و باید شب را در هتل بمانید، یا اینکه به‌خاطر مشکلات سفر هوایی متحمل مخارج پیش‌بینی‌نشده‌ی دیگری شده‌اید، می‌توانید درخواست خسارت کنید.

بخش چمدان ها
برای هر خسارتی که در نتیجه‌ی تاخیر یا گم‌شدن بارها اتفاق افتاده است، هم می‌توانید درخواست غرامت کنید. بنابراین، اگر به‌جای استفاده از پیست اسکی با تجهیزات ارزان، تصمیم بگیرید که اصلا به آنجا نروید، شرکت هواپیمایی مجبور خواهد بود هزینه‌ی بلیط‌های استفاده‌نشده‌ی تله‌کابین‌ها و غیره را هم به شما بپردازد.

هرگونه خسارتی را که به بارتان وارد شده است، باید در عرض هفت روز پس از پرواز، گزارش بدهید. در صورت گم‌شدن بار، این زمان تا ۲۱ روز قابل تمدید است؛ اما به خاطر داشته باشید که آسیب به بارها را باید ظرف ۲۴ ساعت گزارش داد. اگر پس از ۲۱ روز هنوز بارها را به شما تحویل ندادند، باید آن‌ها را گم‌شده تلقی کرد و هیچ محدودیت زمانی برای شکایت در این زمینه ندارید؛ اما به‌گفته‌ی زیلمر، بیشتر حقوق مسافر در این خصوص، پس از دو سال رنگ می‌بازد.

مانند هر مورد دیگری در زندگی، موضوع‌ها و مسائل زیادی درباره‌ی بارها و چمدان‌های سفر وجود دارد که دانستن آن‌ها تاثیر زیادی در مسافرت دارد. از آنجا که شرکت‌های هواپیمایی به مسافران نمی‌گویند در زمان گم‌شدن بارها، چه مسئولیت مالی و حقوقی در قبال مشتریان خود دارند، این خود مسافران هستند که باید از این قضیه آگاهی داشته باشند. طرح شکایت، سخت‌تر از خرید بلیط هواپیما نیست و با اینکه شاید این کار نیازمند مکالمه‌ی سخت و چالش‌برانگیز تلفنی با بخش پاسخگویی شرکت‌های هواپیمایی باشد؛ اما اجازه ندهید این کار مانع از پیگیری حقوق شما شود. شرکت‌های هواپیمایی همیشه موارد زیادی را به مسافران تحمیل کرده‌اند و اکنون، تحمیل کمی سختی از طرف مسافران به آن‌ها، درست زمانی که بار مسافران را گم کرده‌اند، نباید باعث آزردگی کسی شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!