گریز جنوب شرق آسیا از نوسانات بازار جهانی نفت و گاز

توریست مالزی-کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)برای تامین انرژی مورد نیاز و گریز از نوسانات بازار جهانی نفت و گاز، ۴۷ طرح کلان مرتبط با تولید و فروش نفت...
توریست مالزی-کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)برای تامین انرژی مورد نیاز و گریز از نوسانات بازار جهانی نفت و گاز، ۴۷ طرح کلان مرتبط با تولید و فروش نفت و گاز را در دستور کار خود قرار داده اند.
به گزارش ایرنا از رسانه های تخصصی آسیا، آمارهای جهانی حاکی از آن است که ۶ کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا طی سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ دهها پروژه مرتبط با نفت خام و گاز طبیعی را در کشورهای خود اجرا می کنند. کشورهای مالزی،اندونزی،سنگاپور،ویتنام،تایلند،کامبوج،لائوس،برونئی ، میانمار و فیلیپین عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا هستند. فصلنامه داده های آماری تولید و سرمایه گذاری های جهانی در گزارشی اعلام کرد ۶ کشور عضو آ سه آن قرار است در هفت سال آینده سرمایه گذاری زیادی در زمینه نفت و گاز کنند. براساس این گزارش،۲۲ پروژه برنامه ریزی شده درمراحل نهایی قرار دارد و ۲۵ طرح دیگر نیز در مرحله مطالعاتی است.
کارشناسان صنعت و نفت و گاز اعلام کردند انتظار می رود ،روند اجرای این طرحهای کلیدی در آسیای جنوب شرقی منجر به افزایش تولید ۱۹۷ هزار بشکه نفت در روز و حدود ۸ هزار و ۲۱۹ میلیون فوت مکعب گاز در روز درجهان شود. براساس این گزارش،اندونزی و مالزی بیشترین پروژه های مرتبط با انرژی های فسیلی در این مدت به خود اختصاص داده اند. درادامه این گزارش اضافه شده است مالزی ۹ پروژه کلان نفت و گاز را از منطقه جنوب شرق آسیا که به مراحل اجرایی رسیده را به خود اختصاص داده و اندونزی و ویتنام نیز پس از مالزی، به ترتیب هشت و سه پروژه نفتی را در دست دارند.
در پروژه های تحقیقاتی نیز اندونزی ۱۰ پروژه کلان را در دست دارد و پس از آن مالزی و ویتنام با ۹ و ۵ پروژه در ردیف های بعدی قرار دارند. علاوه بر شرکت های ملی نفت کشورهای جنوب شرق آسیا،شرکت های بین المللی نفت و گاز از جمله شل و اگزوموبیل نیز در پروژه های اجرایی و مطالعاتی در این منطقه حضور دارند. ناظران منطقه ای می گویند نوسانات بازار انرژی و دست اندازی های آمریکا در این بازار سبب شده تا کشورهای این منطقه که بشدت برای توسعه نیازمند انرژی های فسیلی هستند، پروژه های سرمایه گذاری خود دراین حوزه را افزایش دهند.
این کارشناسان دخالت های سیاسی آمریکا و برخی کشورهای هم پیمان وی در بازار جهانی انرژی عامل ایجاد محدودیت عرضه و افزایش قیمت ها معرفی کرده اند. کشورهای جنوب شرق آسیا عمدتا با رشد تولید ناخالص داخلی متوسط ۵درصد در سال گذشته روبرو بوده اند و این کشورها برای حفظ روند رشد خود نیازمند دسترسی آسان و با قیمت مناسب به انرژی دارند.
بازار جهانی انرژی از مولفه های اقتصادی و سیاسی تاثیرپذیر است. تحولات در هر یک از کشورهای تولیدکننده نفت، تغییر در میزان رشد اقتصاد جهانی یا در کشورهای بزرگ و وقوع تنش در مسائل سیاسی و بین المللی قیمت ها را در این بازار مهم تحت تاثیر قرار می دهد از این رو کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا برای یک دهه آتی سرمایه گذاری های خود در این بازار افزایش می دهند تا عوامل کند کننده احتمالی روند توسعه اقتصادی خود را تحت کنترل و مدیریت بیشتری داشته باشند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!