گفت و گوی ادیان درباره پناهندگان به مناسبت هفته صلح ادیان در مالزی

توریست مالزی – مرکز مطالعات اسلامی مالزی (IAIS) میزبان نشستی تحت عنوان «گفت و گوی ادیان درباره پناهندگان» به مناسبت «هفته جهانی صلح ادیان» در پایتخت مالزی بود که...
توریست مالزی – مرکز مطالعات اسلامی مالزی (IAIS) میزبان نشستی تحت عنوان «گفت و گوی ادیان درباره پناهندگان» به مناسبت «هفته جهانی صلح ادیان» در پایتخت مالزی بود که رهبران ادیان مختلف و فعالین حوزه کمک به پناهندگان در آن به گفت و گو پرداختند.

به گزارش ایرنا، پروفسور «هاشم کمالی» رئیس مرکز مطالعات اسلامی نیز در این نشست با برشمردن ارزش های معنوی و اخلاقی ادیان همچون منزلت انسانی، بخشش، دلسوزی و عدالت، همگان را به پیروی از آن‌ها برای بهبود وضعیت آوارگان جهان دعوت کرد. وی همچنین عنوان کرد که پیروان ادیان مختلف وظیفه دارند علیه خشونت‌هایی که به اسم پیروی از دین برای آزار و اذیت سازمان دهی شده و سرکوب اقلیت‌ها اعمال می‌شود، موضع بگیرند.
رئیس مرکز مطالعات اسلامی مالزی (IAIS) که از مراکز مطالعات سیاسی و اجتماعی مالزی محسوب می‌شود، همچنین با قرائت بیانیه‌‌ای گفت: طبق اعلام سازمان ملل متحد تعداد آوارگان جهان به بالاترین عدد خود در تاریخ رسیده است. حدود ۶۵.۶ میلیون نفر در سراسر جهان مجبور به ترک خانه‌های خود بر اثر جنگ، آزار و اذیت‌های سازمان دهی شده و دیگر ناآرامی‌ها شده اند.
«کمالی» رئیس مرکز مطالعات اسلامی در این نشست با برشمردن ارزش های معنوی و اخلاقی ادیان همچون منزلت انسانی، بخشش، دلسوزی و عدالت، همگان را به پیروی از آن‌ها برای بهبود وضعیت آوارگان جهان دعوت کرد.
این چهره علوم سیاسی مالزی در پایان از نهادهای مدنی و فعالین اجتماعی خواست تا با بهره گیری از دیپلماسی و منطق گفت و گو، دولت‌ها را متقاعد کنند تا قوانینی را برای حمایت از آوارگان بی عدالتی‌ها و جنگ‌ها وضع کنند.
در بخش نشست این مراسم که به مناسبت هفته «جهانی صلح ادیان» و به هدف کشف راه‌های مقابله ادیان الهی با بی عدالتی، نسل کشی، سرکوب و افراط گرایی برگزار شد، «ریچارد تاول» رئیس کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی (UNHCR)، «محمد نور» بنیان گذار «پروژه روهینگیا» و حسن الاقرع فعال مدنی سوریه‌ای به سخنرانی درباره علل آوارگی و مشکلات پناهندگان پرداختند. این افراد همگی بر جنگ و گسترش خشونت در جوامع به عنوان عوامل ایجاد بحران های سیاسی و برجای ماندن آوارگان زیاد ناشی ازآن تاکید کردند. فعالان سیاسی ا زهمه دولت های جهان خواستند تا زمینه تداوم و تقویت صلح در کشورها را فراهم سازند.
براساس گزارش کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی(UNHCR Malaysia) بیش از ۱۵۰ هزار پناهنده ثبت نام شده در مالزی حضور دارند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها را روهینگیایی ها تشکیل می دهند.
از آن جایی که کشور مالزی بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان همچون ایران، کنوانسیون پناهندگان در سال ۱۹۵۱ را امضا نکرده، حقوق مدنی پناهندگان را در قوانین خود لحاظ نکرده تا بیش از ۱۵۰ هزار پناهنده این کشور دارای اقامت قانونی نباشند و از حق کار و حق تحصیل برخوردار نشوند.
«ریچارد تاول» رئیس سازمان «یو.ان.اچ.سی.آر» مالزی، اظهار داشت که پناهندگان با پذیرفته شدن در کشورهای میزبان، می‌توانند به آن جوامع خدمت کنند تا هر ۲ جامعه میزبان و میهمان، با هم زیستی جامعه‌ای بهتر بسازند.
در بخش دوم این مراسم، رهبران مذهبی مسلمان، بودایی، هندو و مسیحی که ادیان مختلف کشور مالزی را تشکیل می‌دهند، بر دیدگاه‌های مشترک ادیان برای کمک به همنوع تأکید کرده و خشونت‌های رخ داده به اسم ادیان را محکوم کردند.
در بخش پایانی این مراسم، گروهی از بچه‌های پناهنده ساکن مالزی، به اجرای تئاتر پرداختند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!