۱۶ کشور بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جهان را امضا می کنند

توریست مالزی – منابع خبریبه نقل از دولت تایلند گزارش دادند بزرگترین قرارداد تجارت آزاد میان ۱۶ کشور عضو پیمان منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) قرار است تا...
توریست مالزی – منابع خبریبه نقل از دولت تایلند گزارش دادند بزرگترین قرارداد تجارت آزاد میان ۱۶ کشور عضو پیمان منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) قرار است تا فوریه سال آینده میلادی امضا شود تا وسیع ترین منطقه برای تجارت آزاد در جهان ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، سی و پنجمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» روز یکشنبه با حضور دستکم ۱۶ رهبر داخل و خارج از این منطقه در بانکوک پایتخت تایلند با شعار تقویت چند جانبه گرایی و ارتباطات و همکاری های تجاری منطقه ای و بین المللی آغاز به کار کرد.

علاوه بر تایلند که صندلی ریاست این اتحادیه را در سال ۲۰۱۹ میلادی برعهده دارد، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام دیگر کشورهای عضو اتحادیه آسه آن هستند که درسال ۱۹۶۷تشکیل شد. این کشورها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتاً با ارزهای رایج بین المللی معاملات تجاری گسترده درون منطقه‌ای را انجام داده‌اند. جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر یکی از بازارهای مهم و بالقوه جهانی محسوب می شود و تاکنون توانسته است مدل موفقی از همکاری های تجاری منطقه ای را در جهان به نمایش گذارد.

در حال حاضر آسه آن پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست. براساس برنامه ریزی های درون منطقه ای قرار است این بلوک اقتصادی تا سال ۲۰۳۰ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

پرایوت چان اوچا” نخست وزیر تایلند که کشورش ریاست سالانه اتحادیه را برعهده دارد، در این اجلاس گفت: برای ایجاد منطقه ای مرفه و پایدار، ما باید به تلاش خود ادامه دهیم و باید مذاکرات مربوط به پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای( RCEP) در سال جاری میلادی انجام شود تا همکاری ها و رشد اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری در منطقه افزایش یابد. آسه آن مذاکرات خود را با هدف گسترش همکاری ها برای تحقق پیمان منطقه ای مشارکت جامع اقتصادی (RCEP) به منظور گسترش تجارت، امنیت دریایی و افزایش ارتباطات میان اعضا پیگیری می کند.

گزارش رسانه ها از اجلاس سران آسه آن حاکی است که برنامه ها برای توافق در مورد امضای بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان ( آر سی ایی پی) در اجلاس منطقه ای بانکوک ، پس از اعتراضات هند احتمالا تا پایان سال جاری محقق نخواهد شد. پیشتر قرار بود این پیمان تا پایان سال جاری میلادی به امضای ۱۶ کشور برسد اما دولت تایلند با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که امضای این پیمان تا فوریه سال ۲۰۲۰ طول خواهد کشید.

مذاکرات درمورد پیمان جامع شرکای اقتصادی منطقه ای (RCEP) در دو سال اخیر به طور مستمر مورد پیگیری قرار گرفته و ۱۶ کشور عضو این پیمان در تلاش هستند تا بزرگترین قرارداد آزاد تجاری درجهان را ایجاد ایجاد کنند. در صورت توافق، این پیمان علاوه بر ۱۰ کشور عضو آسه آن (مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و برونئی) کشورهای چین، هند، استرالیا، کره جنوبی، نیوزیلند و ژاپن را در یکی از بزرگترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان گردهم می آورد که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده اند.تجارت این کشورها همچنین ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهد.

این درحالی است که پرایوت چان اوچا نخست وزیرتایلند در این اجلاس خواستار توافق سریع و تاپایان سال رهبران در مورد امضای این پیمان برای گسترش رشد اقتصادی و همچنین تجارت و سرمایه گذاری بیشتر در میان کشورهای عضو شده بود.

آسه آن سال گذشته پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت .از زمان فعالیت، این بلوک نماد و چراغ وحدت جنوب شرق آسیا عمدتا در بخش اقتصادی بوده است. ناظران منطقه می گویند درصورت امضای پیمان آر سی ایی ، کشورهای جهان پیام پرقدرتی را به آمریکا که در سال های اخیر بر طبل حمایت گرایی شدید اقتصادی کوبیده خواهند داد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!