آشنایی مختصر با سیستم حمل و نقل عمومی سنگاپور

توریست مالزی – سنگاپور یکی از جذاب ترین مقاصد توریستی دنیاست که مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی قرار دارد. در این کشور جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی...
توریست مالزی – سنگاپور یکی از جذاب ترین مقاصد توریستی دنیاست که مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی قرار دارد. در این کشور جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دیده می شوند که گردشگران علاقمند می توانند از آن ها بازدید کرده و سفری خوب و خاطره انگیز را برای خود و همراهان بسازند. یکی از مهمترین ویژگی هایش، سیستم حمل و نقل سنگاپور بوده که می توان گفت تقریبا تمامی نقاط این کشور را در برمی گیرد. از این رو، گردشگران برای گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه های دیدنی آن مشکلی نداشته و به راحتی می توانند از مکان های بسیاری بازدید نمایند. استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی سنگاپور نه تنها دسترسی به نقاط مختلف این کشور را راحت کرده است، بلکه سفری ارزان را نیز برای مسافران به ارمغان می آورد.

سه چرخه
ریکشا (Rikshaw)، یکی از وسایل حمل و نقل عمومی آسیایی بوده که تا قبل از جنگ جهانی دوم در کشور سنگاپور بسیار رایج بوده است. پس از جنگ جهانی دوم و از سال ۱۹۸۰ به بعد ریکشا از سیستم حمل و نقل عمومی سنگاپور حذف شده و جای خود را به سه چرخه (Trishaw) داد. در آن زمان اتومبیل ها و وسایل موتوری بسیار کمی در سنگاپور وجود داشتند و راننده ها می توانستند با استفاده از سه چرخه ها به حمل و نقل مسافران پرداخته و درآمدی را هرچند اندک از این راه به دست آورند. امروزه، از این مورد از وسایل سیستم حمل و نقل عمومی سنگاپور به عنوان یک وسیله حمل و نقل استفاده نمی شود، بلکه بیشتر یک جاذبه گردشگری محسوب شده و برای گشت و گذار مسافران در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر، حدود ۲۵۰ سه چرخه در سنگاپور وجود داشته که همه زیر نظر موسسه ای با نام Trishaw Uncle قرار دارند.

تاکسی
تاکسی ها یکی از راحت ترین وسایل سیستم حمل و نقل عمومی در سنگاپور بوده که در تمامی شهرها و کشورهای دنیا به راحتی قابل دسترسی هستند. شما در هرجای سنگاپور که باشید، می توانید به ایستگاه های تاکسی رفته و با پرداخت هزینه ای معین به مقصد مورد نظر خود برسید. تاکسی هایی که در سنگاپور هستند، دارای تاکسی متر بوده و از این رو کرایه های مشخصی دارند. می توانید در پایان راه از راننده بخواهید به شما رسید بدهد تا مطمئن شوید هزینه اضافی از شما دریافت نکرده است. البته توجه داشته باشید که کرایه تاکسی در ساعات شلوغ روز و روزهای بارانی بیشتر هست. هزینه اضافی بابت ساعات شلوغی خیابان ها حدود ۳۵ درصد بالاتر از مبلغی است که تاکسی متر محاسبه می کند. همچنین، اضافه بهای تاکسی در ساعات شب حدود ۵۰ درصد بیشتر از کرایه اصلی است. تاکسی ها در مقابل اغلب نقاط گردشگری شهر از جمله مراکز خرید و هتل ها وجود دارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. اما اگر بخواهید تاکسی خود را رزرو کنید، می توانید با شماره ۶۳۴۲-۵۲۲۲ تماس بگیرید تا به یکی از شرکت های تاکسیرانی سنگاپور وصل شوید. بهترین راه برای رسیدن به فرودگاه، رزرو تاکسی تلفنی است. می توانید از دربان هتل بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد. رزرو این مورد از وسایل سیستم حمل و نقل سنگاپور حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از زمان انتظار شما را کاهش می دهد. در هنگام سوار شدن در تاکسی به نکات زیر دقت کنید:

*به یاد داشته باشید که پس از سوار شدن در تاکسی باید حتما کمربند ایمنی خود را ببندید. بستن کمربند در سنگاپور هم برای سرنشینان جلوی ماشین و هم سرنشینان عقب، اجباری است.
*رانندگان تاکسی اگر به شما را به مقصد نرسانند و بین راه پیاده کنند، کرایه تان را برمی گردانند. البته این کار قانونی نیست و راننده باید برای کاری که انجام می دهد، باید دلیل منطقی و موجهی داشته باشد.

مترو
یکی از راحت ترین و سریع ترین راه های رسیدن به مقصد در کشور سنگاپور، استفاده از مترو است. متروی این کشور از ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می کند و حرکت آن تا ساعات پایانی شب ادامه دارد. حرکت مترو هر ۵ تا ۷ دقیقه و در ساعات شلوغی روز هر ۲ تا ۳ دقیقه یک بار انجام می شود. متروی سنگاپور دارای شبکه ریلی گسترده ای بوده و می توان گفت تمامی نقاط شهر را در بر می گیرد. با توجه به اینکه بسیاری از دیدنی های مهم این سنگاپور در کنار ایستگاه های مترو قرار دارند، می توان استفاده از مترو را بهترین راه برای حمل و نقل گردشگران دانست. متروی سنگاپور دارای ۵ خط بوده که هرکدام از آن ها دارای رنگی منحصربفرد هستند. خط مرکزی شهر با رنگ آبی، شمال – جنوب با رنگ قرمز، شرق – غرب با رنگ سبز، شمال – شرق با رنگ بنفش و خط حومه شهر با رنگ زرد مشخص شده است. ریل بخش های داخلی شهر به صورت زیرزمینی و خطوط حومه شهر روی زمین ساخته شده اند. خواندن نقشه های مربوط به خطوط مترو بسیار آسان بوده و در ایستگاه ها نیز تابلوهای راهنمای بسیاری برای مسافران وجود دارند که به زبان انگلیسی نوشته شده اند. علاوه بر این، ایستگاه های مترو سنگاپور برای معلولین با ویلچر و نابینایان نیز مناسب بوده و به راحتی قابل دسترسی هستند. برای استفاده از متروی این کشور باید کارت بلیط مترو را خریداری نمایید که به دو صورت ارائه می گردد:

کارت اعتباری قابل شارژ (EZ-Link): کارت های قابل شارژ با قیمت ۱۲ دلار سنگاپور به فروش می رسند و حدود ۷ دلار اعتبار دارند. برای خرید این کارت می توانید به دفاتر فروش بلیط حمل ونقل عمومی مراجعه نمایید. در ایستگاه های مترو نیز مراکزی وجود دارند که کارت اعتباری را به مسافران ارائه می دهند.

کارت بلیط تک سفره: هزینه خرید این نوع کارت ها با توجه به تعداد ایستگاه ها متفاوت بوده و به ازای هر ایستگاه یک دلار هست . این کارت بلیط ها را می توانید از دستگاه های فروش بلیط خریداری نمایید. برای دریافت مبلغ سپرده داخل کارت باید آن را به دستگاه های فروش برگردانده و دکمه ” دریافت سپرده ” را بزنید. همچنین، می توانید از کارت بلیط تک سفره برای افزایش اعتبار کارت های EZ-Link استفاده نمایید.مترو

سیستم اتوبوسرانی
سیستم اتوبوسرانی سنگاپور نیز مانند متروی این کشور بسیاری از مسیرها را در برگرفته و بخش گسترده ای از خیابان ها و جاده های سنگاپور را پوشش می دهد. استفاده از این مورد از وسایل سیستم حمل و نقل سنگاپور برای سفرهای داخل شهری ضمن ارزان بودن، این فرصت را برای مسافران ایجاد می کند که به تماشای خیابان ها و مناظر زیبای سنگاپور بپردازند. اغلب اتوبوس ها دارای دستگاه تهویه هوا نیز بوده که با توجه به موقعیت جغرافیایی و هوای استوایی این کشور بسیار مناسب هستند. برای استفاده از سیستم اتوبوسرانی سنگاپور می توانید کارت بلیط های اعتباری EZ-Link را خریداری کرده یا از بلیط های مخصوص گردشگران استفاده نمایید. اگر کارت ندارید، نگران نباشید. امکان پرداخت به صورت نقدی نیز برای مسافران اتوبوس وجود دارد. به یاد داشته باشید که در هنگام ورود به اتوبوس باید کارت خود را بر روی دستگاه کارت خوان کنار راننده قرار دهید. این کار را در هنگام خروج از اتوبوس نیز باید تکرار کنید.

اپلیکیشن Go There
سیستم حمل و نقل عمومی در سنگاپور یکی از بهترین و راحت ترین سیستم های حمل و نقل عمومی در قاره آسیاست. برای استفاده راحت تر از این سیستم می توانید اپلیکیشن Go There را بر روی گوشی خود نصب کرده و از امکانات فوق العاده آن برای کاربران استفاده نمایید. یکی از ویژگی های این نرم افزار این است که می توانید مبدا و مقصد خود را در آن مشخص کرده و از پیشنهادهای خوبی که برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در سنگاپور می دهد، استفاده نمایید. از دیگر امکانات این اپلیکیشن می توان به محاسبه کرایه تاکسی اشاره کرد.

منبع: همگردی

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!