آمارهای جالب رایزن علمی ایران از دانشجویان ایرانی در مالزی

رایزن علمی ایران در شرق آسیا آمارهای جالبی در خصوص فعالیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های مالزی طی سال‌های گذشته ارائه کرد.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا در بخشی از سخنان خود در سمینار یک روزه ‘افزایش همکاری‌های تحقیقی در آموزش عالی: همکاری ایران و مالزی” که در دانشگاه یوکی‌ام برگزار شد، آمارهایی در خصوص فعالیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های مالزی طی سال‌های گذشته ارائه کرد.

عباس قنبری باغستان در این سمینار با اشاره به فعالیت مالزی از سال ۲۰۰۰ برای جهانی کردن آموزش عالی خود و کمک دانشجویان ایرانی به اقتصاد این کشور و جایگاه علمی دانشگاه‌های مالزی، گفت که از این تاریخ مالزی میزبان دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان ایرانی بود و تعداد این دانشجویان در سال ۲۰۰۸ میلادی با رشد قابلی توجهی به هشت هزار نفر، در سال ۲۰۱۰ به ۱۱ هزار و ۸۲۳ نفر و در سال ۲۰۱۲ به ۱۴ هزار دانشجو رسید.

وی گفت که در دو سال آخر، ایرانیان در صدر پرجمعیت ترین دانشجویان خارجی مالزی قرار داشتند و این زمان مصادف با معرفی پنج دانشگاه مالزی به عنوان ‘دانشگاهای تحقیقی’ بودند که وزارت آموزش عالی یک میلیون و ۸۰۰ هزار رینگیت (۴۵۰ هزار دلار) به آن اختصاص داد.

رایزن علمی ایران در شرق آسیا، گفت براساس برخی آمارها تاکنون حدود ۲۰ هزار دانشجوی ایرانی در مالزی اقدام به تحصیل کرده‌اند که ۹ هزار نفر از آنها در دانشگاه‌های دولتی، بیش از سه هزار نفر در دانشگاه خصوصی با حمایت دولتی، سه هزار و ۱۰۰ نفر در دانشگاه‌های خصوصی و بیش از پنج هزار نفر نیز در کالج‌های زبان و مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش دیده‌اند.

وی با استناد به آمار وزارت دارایی مالزی، گفت: هر دانشجوی ایرانی به طور میانگین پنج سال در این کشور زندگی کرده که بیش از یک سوم از آنها نیز با خانواده های خود در مالزی بوده اند.

براساس این آمار، هر دانشجوی بین‌المللی سالیانه حدود ۴۶ هزار رینگیت (حدود ۱۲ هزار دلار) در مالزی هزینه کرده است که این رقم برای افراد متاهل بیش از ۸۸ هزار رینگیت (حدود ۲۲ هزار دلار) گزارش شده است.

قنبری با استناد به این آمار، گفت: دانشجویان متاهل و مجرد ایرانی به طور میانگین با توجه به این آمار حدود شش میلیارد رینگیت (حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار) به اقتصاد مالزی کمک کرده اند.

وی گفت: از نظر علمی نیز دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های تحقیقاتی مالزی به طور میانگین سه مقاله در مجلات علمی معتبر به چاپ سانده و در پنج کنفرانس ملی و بین المللی حضور داشته اند.

به گفته وی، با توجه به این موفقیت‌ها، دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های مالزی در صدر بیشترین دریافت کنندگان بودجه‌های پژوهشی از دانشگاه‌های تحقیقاتی این کشور قرار داشته اند.

وی اعلام کرد در حال حاضر حدود پنج هزار دانشجوی ایرانی در مراکز آموزش عالی مالزی تحصیل می‌کنند که ۸۵ درصد از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی، فناوری اطلاعات، بازرگانی و علوم پایه فعالند و به طور میانگین هر ماه ۵۰ دانشجوی جدید وارد این کشور می شوند.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 − 16 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!