آنگ سان سوچی در دادگاه لاهه اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را رد کرد

توریست مالزی – آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار در دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه از عملکرد کشورش در برابر اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا دفاع کرد. او پرونده...
توریست مالزی – آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار در دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه از عملکرد کشورش در برابر اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا دفاع کرد. او پرونده علیه میانمار را “ناقص” و “نادرست” خواند.

به گزارش بی بی سی، این دادگاه از دیروز رسیدگی به اتهام نسل‌کشی دولت میانمار را آغاز کرده است. دادگاه کیفری لاهه که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت به دنبال شکایت دولت گامبیا، به نمایندگی از ده‌‌ها کشور مسلمان دیگر، تشکیل شده است.

دولت گامبیا از ارتش میانمار، افراد وابسته و تحت حمایت آن شکایت کرده است و آنها را به حمله به روستاهای اقلیت روهینگیا و کشتن، تخریب اموال و آواره کردن چند صد هزار نفر متهم کرده است. دولت گامبیا از دادگاه خواسته است حکم توقف فوری آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا صادر کند.

آنگ سان سوچی که جایزه نوبل صلح را در سال ۱۹۹۱ برنده شد، امروز در دادگاه اتهام نسل‌کشی را رد کرد و گفت مسئولیت کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا با شبه‌نظامیان روهینگیاست که برای استقلال می‌جنگند.

او در دادگاه گفت وضعیت در ایالت راخین پیچیده است و فهم آن آسان نیست و مشکلات در این منطقه به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. با این حال آنگ سان سوچی پذیرفته است که ارتش میانمار در پاسخ به شبه نظامیان زیاده‌روی کرده است. خانم سوچی در دادگاه توضیح داد که اتفاقات در ایالت راخین زمانی آغاز شد که روز ۲۷ اوت ارتش این کشور به حمله گروه‌های مسلح محلی پاسخ داد. خانم سوچی به دادگاه گفت که میانمار به بازگرداندن آواره‌های روهینگیا به کشور متعهد است. او از دادگاه خواست از هر عملی که باعث دامن زدن به درگیری‌ها شود، خودداری کند.

دولت میانمار متهم به نسل کشی روهینگیا است ک به آواره شدن بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا منجر شده است. بیشتر آوارگان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده‌اند و هزاران نفر از آنها کشته شدند. بر اساس روایت‌های بسیاری از شاهدان عینی، ارتش میانمار به طور سیستماتیک دست به تجاوز، شکنجه و قتل مسلمانان روهینگیا زده است.

کشتار مسلمانان روهینگیا در زمانی روی داده که آنگ سان سوچی عملا رهبری دولت را در دست داشته است. او که رهبری مبارزات علیه دیکتاتوری نظامی در میانمار را برعهده داشت به خاطر متوقف نکردن کشتار مسلمانان، مورد انتقاد شدید جهانی قرار گرفته و اعتبار او به شدت آسیب دیده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + 18 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!