آیا آمار چین درباره شیوع کرونا قابل اعتماد است؟

توریست مالزی – چندین روز است که چین آمار بسیار پایینی درباره موارد جدید ابتلا به کرونا منتشر می‌کند. بسیاری درباره درستی این آمار تردید دارند. برخی با تمسخر...
توریست مالزی – چندین روز است که چین آمار بسیار پایینی درباره موارد جدید ابتلا به کرونا منتشر می‌کند. بسیاری درباره درستی این آمار تردید دارند. برخی با تمسخر به اخبار رسمی واکنش نشان می‌دهند و منتقدین دولت آنها را دروغ می‌دانند.

به گزارش دویچه وله، کمیسیون بهداشت چین روزانه آمار گسترش بیماری کرونا را منتشر می‌کند. آماری که شامل مبتلایان جدید، مرگ بر اثر این بیماری و بهبودیافته‌گان است. این اداره می‌تواند به شکل مستقیم به داده‌های ۳۱ ایالت چین دسترسی داشته باشد. رهبر دولت و حزب کمونیست چین می‌خواهد به این ترتیب نهایت شفافیت در اطلاع رسانی به مردم این کشور و جهان را به نمایش بگذارد.

اما منتقدین این آمار را به شکل غیر قابل باوری پایین ارزیابی می‌کنند. آدام نی، مدیر سازمان غیردولتی “مرکز پژوهش‌های سیاسی چین” در استرالیا می‌گوید به آماری که رهبری چین اعلام می‌کند باید با تردید نگریست. این که ادارات چین آمار نادرست انتشار دهند، چیز جدیدی نیست. در داخل چین درباره صحت و سقم اطلاعات منتشر شده از سوی حکومت بحثی نمی‌شود. در رسانه‌هایی که کاملا از سوی دولت کنترل می‌شوند، سوالی مطرح نمی‌شود، اپوزیسیونی وجود ندارد و جامعه مدنی ناتوان است.

آدام نی می‌گوید: «رهبری چین بارها دروغ گفته است، از جمله درباره میزان آلودگی هوا و رشد اقتصادی». به همین خاطر نیز به باور او باید نسبت به آمار و ارقامی که اکنون چین درباره بیماری کرونا اعلام می‌کند در مجموع بدبین بود. او می‌گوید:«بخصوص وقتی این آمار به مسائل حساسی مربوط می‌شوند که رهبری حزب کمونیست چین دستکاری در داده‌های مربوط به آنها را ضروری می‌داند.»

در شبکه‌های اجتماعی چین دائما با تمسخر و مضحکه به آماری واکنش نشان داده می‌شود که دولت درباره بیماری کرونا منتشر می‌کند. یکی از معدود روشنفکرانی که هنوز در چین جرات این را دارد که نسبت به مسائل حساس موضعگیری علنی کند، چان لیفان، تحلیلگر سیاسی و منتقد حکومت چین در شهر پکن است. او به رادیوی سوئیسی SRF می‌گوید: «وقتی یک دولت مرتب دروغ بگوید، طبیعی است که آماری که می‌دهد مورد تردید قرار گیرد.» او اضافه می‌کند: «بیایید یک بار دیگر آغاز بحران را مرور کنیم. زمانی که اپیدمی کرونا در ایالت ووهان شروع شدِ، گستره واقعی آن از ادارات محلی گرفته تا دولت مرکزی پنهان شد.»

منتقدین بویژه ادعاها درباره آسیب ناپذیر بودن و عدم سرایت بیماری به افراد ارتش را غیرقابل اعتماد می دانند. تحت فرماندهی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رهبر آن شی جین پینگ کنترل ارتش بر زندگی روزمره مردم و رسیدگی به نیازهای آنان تشدید شد.

سخنگوی ارتش چین در اوائل ماه مارس بر این موضوع تاکید کرد اما از پاسخ به سوال رویترز که آیا ویروس کرونا به سربازان ارتش نیز سرایت کرده طفره رفت. رهبری چین از ابتدای شروع بحران چنین وانمود کرد که گویا ارتش در برابر ویروس کاملا مصون است.

آدام نی این ادعا را به شدت غیر محتمل می‌داند که کسی از میان افراد ارتش به کرونا مبتلا نشده باشد و می‌گوید: «ارتش چین دو میلیون عضو دارد که بویژه در ایالت ووهان یک مرکز نقل و انتقال بزرگ را اداره می کند. بنابراین این تصور (که آنها در امان مانده باشند) به احتمال بسیار قوی نادرست است.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

سیزده − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!