دختر ایرانی در رینگ بوکس فرانسه

توریست مالزی – صدف خادم اگرچه یکی از شناخته‌شده‌ترین بوکسور‌های زن ایرانی است که بیشتر به دلیل ممنوع‌بودن این رشته در ایران برای زنان، فعالیت‌هایش در شبکه مجازی دیده...
توریست مالزی – صدف خادم اگرچه یکی از شناخته‌شده‌ترین بوکسور‌های زن ایرانی است که بیشتر به دلیل ممنوع‌بودن این رشته در ایران برای زنان، فعالیت‌هایش در شبکه مجازی دیده می‌شود، ولی مشخص نیست که آیا قرار است نماینده ایران در این تورنمنت باشد یا به صورت شخصی در رقابت‌های بوکس فرانسه به میدان خواهد رفت.
به گزارش روزنامه شرق، هنوز زمان زیادی از اینکه خبر رسید فدراسیون جهانی بوکس با پوشش بوکسور‌های زن ایرانی برای حضور در رقابت‌های جهانی موافق کرده است، نمی‌گذرد که همین حالا اتفاق خوب دیگری در راه است؛ ماجرا مربوط به صدف خادم، دختر ۲۴ ساله و بوکسور ایرانی است که قرار است به عنوان اولین زن بوکسور ایرانی در رقابت‌های رسمی بوکس روی رینگ برود؛ کجا؟ در فرانسه.
در واقع او به تورنمنتی در شهر رویان فرانسه دعوت شده تا روز ۲۴ فروردین اولین مسابقه رسمی‌اش را برگزار کند. این دعوت قطعا ارتباطی با آخرین تغییراتی که فدراسیون جهانی بوکس برای زنان ایرانی در نظر گرفته است، ندارد، چون این رشته هنوز در ایران به صورت رسمی مجوز فعالیت نگرفته و بوکسور‌های زن ایرانی بیشتر در پارک‌ها یا زیرزمین خانه‌هایشان تمرینات را پیگیری می‌کنند. با این حال، سؤال اینجاست که صدف خادم چطور به تورنمنت رسمی بوکس در فرانسه دعوت شده است؟

استادی به نام مهیار منشی‌پور
هرجا در بوکس حرفه‌ای ایران صحبت از یک ورزشکار باشد، باید اشاره‌ای به مهیار منشی‌پور کرد؛ حرفه‌ای‌ترین بوکسور ایران که سال‌ها برای فرانسه به میدان رفت و در دسته سبک‌وزن افتخارآفرینی کرد. مهیار منشی‌پور، اما در ایران به دلیل حمایت‌هایی که از مردم زلزله‌زده بم داشت، مشهور و شناخته‌تر شد؛ او البته بعد‌ها دوباره به رینگ بوکس برگشت و چند افتخار مهم دیگر کسب کرد. حالا ارتباط مهیار منشی‌پور با صدف خادم چیست؟ داستان به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد؛ جایی که منشی‌پور برای برگزاری یک دوره آموزشی به ایران سفر می‌کند و همان‌جا با استعدادی به نام صدف خادم روبه‌رو می‌شود.
مهیار خودش در این‌باره به «لوپاریزین» توضیح داده و می‌گوید: «اول باید درباره حضور صدف خادم در رقابت‌های پیش‌ِرو اشاره کنم و بگویم برای زنان سرزمین من، قدم بسیار بزرگ و روبه جلویی است. بشخصه از اینکه صدف قرار است در این تورنمنت شرکت کند، افتخار می‌کنم. امیدوارم دعوت او به این مسابقه، باعث گشایش در به روی دیگر زنان ایرانی باشد و فرصت جدیدی در اختیار آن‌ها بگذارد. خب، من سال ۲۰۱۷ و آخرین باری که به ایران سفر کرده بودم، صدف را کشف کردم. آنجا با چندین بوکسور جلسه تمرینی گذاشتم که بین آن‌ها پنج یا شش دختر هم بودند که صدف یکی از آن‌ها بود.
البته این را هم بگویم که بخشی از این تمرینات به‌سختی برگزار شد، چون همان‌طور که می‌دانید، زنان بوکسور برای تمرین‌کردن دشواری‌هایی دارند. خب، از آنجا که کمیته بین‌المللی المپیک هم تأکید زیادی داشته که رشته‌های این‌چنینی در هر دو بخش زن و مرد به فعالیتشان ادامه دهند، فرصتی دست داد تا به فدراسیون بوکس ایران نزدیک شوم و برای آن‌ها توضیح دهم که دعوت از صدف خادم برای حضور در تورنمنتی رسمی در فرانسه فرصتی رؤیایی است».
حالا که بحث حضور و دعوت از صدف خادم در رقابت‌های فرانسه مشخص شده است، هنوز علامت سؤال‌های زیادی مطرح می‌شود که پاسخ‌دادن به آن‌ها چندان شفاف نیست. صدف خادم اگرچه یکی از شناخته‌شده‌ترین بوکسور‌های زن ایرانی است که بیشتر به دلیل ممنوع‌بودن این رشته در ایران برای زنان، فعالیت‌هایش در شبکه مجازی دیده می‌شود، ولی مشخص نیست که آیا قرار است نماینده ایران در این تورنمنت باشد یا به صورت شخصی در رقابت‌های بوکس فرانسه به میدان خواهد رفت.

صدف تأیید می‌کند ولی حرفی نمی‌زند
حالا که حضور صدف خادم در رقابت‌های فرانسه رسمی شده است و خبرش سروصدای زیادی در رسانه‌های فرانسوی به پا کرده، در ایران، اما در سکوت این موضوع در حال پیگیری است؛ خود صدف خادم علاقه‌ای به صحبت‌کردن در این‌باره ندارد؛ او می‌گوید: «اینکه قرار است در رقابت‌های فرانسه به میدان بروم را تأیید می‌کنم. بله، من در این مسابقات شرکت می‌کنم ولی الان علاقه‌ای به مصاحبه‌کردن ندارم». خادم تمریناتش را خیلی جدی پیگیری می‌کند تا به عنوان اولین زن ایرانی که قرار است در رینگ بوکس به صورت رسمی مسابقه دهد، نماینده شایسته‌ای باشد ولی بدون تردید، او بخش زیادی از هزینه‌ها را باید خودش بپردازد، چون از قرار معلوم، فدراسیون بوکس قرار نیست حامی او در این اتفاق مهم باشد.

سردرگمی فدراسیون
در شرایطی که دعوت‌نامه فرانسوی‌ها به دست خادم رسیده و او مصمم به حضور در این رقابت‌هاست، فدراسیون بوکس تصمیم مشخصی در این‌باره نگرفته است؛ حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس ایران، درباره صدف خادم و رقابت تاریخی پیشِ‌رویش می‌گوید: «خانم خادم یک روز به فدراسیون آمدند و درخواست کردند که برای حضور در رقابت‌های فرانسه که دعوت‌نامه‌اش به دستشان رسیده بود، می‌خواهند اقدام کنند ولی من با احترام بسیار زیاد به ایشان گفتم که از طرف فدراسیون نمی‌توانیم به او مجوزی بدهیم، چون بوکس زنان ما تا به الان فقط در حد حرف راه‌اندازی شده و مجوزی برای فعالیت نداریم. چیزی که باید بگویم، این است که نمی‌دانم خانم خادم به چه شکلی قرار است بروند و در این مسابقات شرکت کنند».
در روز‌هایی که فدراسیون بوکس آب پاکی را روی دست صدف خادم ریخته و به او خبر داده است خبری از دادن مجوز به او نیست، پس باید این موضوع را قطعی دانست که خادم با حمایت مهیار منشی‌پور و به صورت شخصی در رقابت‌های بوکس فرانسه به میدان می‌رود تا اولین گام که دست بر قضا مهم‌ترین گام در تاریخ بوکس زنان ایران است را بردارد.
در این میان، اما حسرت اصلی همچنان یک چیز است:‌ای کاش فدراسیون و مسئولان ذی‌ربط با حمایت‌کردن از خادم، نام خودشان را هم‌ردیف این اتفاق مهم قرار می‌دادند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!