از آسمان قطب شمال با برف ذرات ریز پلاستیکی می بارد

توریست مالزی – مطالعات نشان داده است که حتی در محیط بکر قطب شمال هم برفی که از آسمان می بارد حاوی ذرات ریز پلاستیکی است. دانشمندان گفتند که...
توریست مالزی – مطالعات نشان داده است که حتی در محیط بکر قطب شمال هم برفی که از آسمان می بارد حاوی ذرات ریز پلاستیکی است. دانشمندان گفتند که صرف شمار این ذرات آنها را تکان داده است: بیش از ده هزار ذره در هر لیتر.
به گزارش بی بی سی، این بدان معنی است که تنفس حتی در این محیط هم می تواند ذرات میکروپلاستیکی را وارد ریه کند – هرچند پیامدهای آن برای سلامتی روشن نیست. این منطقه یکی از آخرین محیط های بکر جهان تلقی می شود. تیم محققان آلمانی-سوئیسی که نتایج مطالعه خود را در “ژورنال پیشرفت های علمی” چاپ کرده، همچنین شاهد ذرات و الیاف لاستیکی در برف بود.
محققان نمونه های برف را از جزایر اسوالبارد جمع آوری کردند. بررسی این نمونه ها در آزمایشگاه موسسه آلفرد وگنر در برمرهیون نشان داد که میزان آلودگی آنها به ذرات پلاستیکی خیلی بالاتر از حد انتظار است. بسیاری از آنها آنقدر ریز بودند که نمی توان با قاطعیت گفت از کجا آمده اند.
به نظر می رسید اکثریت آنها متشکل از مواد طبیعی مثل سلولز گیاهی و ذرات خز حیوانی باشد. اما همچنین حاوی ذراتی پلاستیکی، قطعات لاستیک، ورنی، رنگ و الیاف مصنوعی باشد.
دکتر ملانی برگمن سرپرست این مطالعه به بی بی سی گفت: “ما انتظار کشف آلودگی را داشتیم اما برخوردن به این همه میکروپلاستیک واقعا تکان دهنده بود.” او افزود: “کاملا معلوم است که اکثریت این میکروپلاستیک های موجود در برف از هوا می آید.”
میکروپلاستیک به ذراتی گفته می شود که اندازه آنها کوچکتر از ۵ میلیمتر باشد. خانم برگمن در مورد آثار بالقوه آن برای سلامتی گفت: “ما نمی دانیم که آیا پلاستیک برای سلامت انسان مضر است یا نه. اما باید در برخورد با محیط زیست خیلی بیشتر ملاحظه داشته باشیم.”
دانشمندان همچنین نمونه های برف در آلمان و سوئیس را تحلیل کردند که نشان داد میزان تراکم این ذرات در بعضی نقاط آلمان بیشتر از قطب است. محققان تصور می کنند میکروپلاستیک ها در اثر وزش باد در هوا معلق می شوند و سپس از طریق سازوکارهایی که به درستی شناخته شده نیست در اتمسفر به راه های دور منتقل می شوند.
در نهایت این ذرات در اثر بارندگی یا بارش برف راهی زمین می شوند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!