استفاده از ته سیگار برای تولید آسفالت

توریست مالزی- تیم علمی دانشگاه آر.ام.‌آی.‌تی استرالیا به رهبری دانشمند ایرانی، شیوه‌ای را برای خلاص‌شدن ایمن از دست ته‌سیگارها و استفاده از آن‌ها در تولید آسفالت ارائه داده است. سالانه...
توریست مالزی- تیم علمی دانشگاه آر.ام.‌آی.‌تی استرالیا به رهبری دانشمند ایرانی، شیوه‌ای را برای خلاص‌شدن ایمن از دست ته‌سیگارها و استفاده از آن‌ها در تولید آسفالت ارائه داده است.

سالانه ۶ تریلیون سیگار تولید می‌شود و این میزان، ۱.۲ میلیون تن ته سیگار تولید می‌کند بنابراین، نه تنها بخش عمده این ته‌سیگارها وارد محیط زیست می‌شوند، بلکه زباله‌های سمی به شمار می‌آیند.

سال گذشته میلادی هم همین تیم علمی از ته‌سیگارها برای ساخت آجر استفاده کرد و این شیوه نه تنها راهی ایمن برای ممانعت از ورود مواد شیمیایی سمی آن‌ها به محیط زیست بود بلکه موجب تولید آجرهای بهتر شد. افزودن ته‌سیگارها، انرژی مورد نیاز برای پختن آجرها را نصف می‌کند و ویژگی‌های عایق محصول نهایی را ارتقا می‌دهد.

محققان در مطالعه‌ای جدید به رهبری دکتر “عباس مهاجرانی”، دانش‌آموخته دانشگاه شیراز،  از آن زمان تاکنون، در حال بررسی چگونگی بهره بردن از ته سیگارها در تولید آسفالت بوده‌اند. آن‌ها نخست ته‌سیگارها را در داخل موم پارافین و قیر طبیعی قرار دادند و این مخلوط، مواد شیمیایی مرگبار داخل ته سیگارها را حبس می‌کند و مانع از ورود آن‌ها به داخل آسفالت و در نهایت محیط زیست می‌شود. سپس ته‌سیگارهای محبوس شده، به مخلوط داغ آسفالت اضافه می‌شوند.

تیم علمی با آزمایش‌ کردن نمونه‌های آسفالت دارای ته‌سیگار، دریافت نه تنها آسفالت جدید، توانایی تحمل ترافیک‌های سنگین را دارد بلکه گرمای کمتری را از نور خورشید جذب می‌کند. مهاجرانی گفت: این تحقیق نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از یک ماده ساخت و ساز جدید، محیط زیست را از مشکل زباله‌های زیاد خلاص کرد. جزئیات این مطالعه در مجله Construction and Building Materials قابل مشاهده است.

منبع: ایسنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 + 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!