اعطای اعتبار ده میلیارد دلاری یک بانک چینی به ۵ بانک ایرانی

توریست مالزی – یک شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چینی خط اعتباری ده میلیارد دلاری در اختیار پنج بانک ایرانی قرار داده است. این در حالی است که هنوز دارایی‌های میلیاردی...
توریست مالزی – یک شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چینی خط اعتباری ده میلیارد دلاری در اختیار پنج بانک ایرانی قرار داده است. این در حالی است که هنوز دارایی‌های میلیاردی حاصل از فروش نفت ایران در بانک‌های چینی به ایران منتقل نشده‌ است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در روز شنبه (۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر) خبر از توافق هیأت نمایندگی بانک‌های ایران و یک شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چینی به نام گروه “سیتیک تراست” بر سر اعطای خط اعتباری ده میلیارد دلاری به بانک‌های ایرانی داد.
تفاهم‌نامه میان دو طرف در شهر بیجینگ میان “سیتیک تراست” و هیأت نمایندگی بانک‌های ایران به سرپرستی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، امضا شده است.

“ایران اکونومیست” به نقل از بانک توسعه صادرات، می‌نویسد که امضای قرارداد در روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور صورت گرفته است. این روزنامه می‌نویسد که خط اعتبار ده میلیارد دلاری “یک رکورد جدید در فاینانس پس از برجام است”.
پیش از این، از جمله “اگزیم بانک” چین تامین مالی برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد را با رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به عهده گرفته بود.
از زمانی که کشورهای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق اتمی با ایران را امضا کردند، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به مرور رفع شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، از آن زمان چین دو خط اعتباری به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار در اختیار ایران گذاشته است.

برخلاف مورد اعتبار مالی اگزیم بانک، “سیتیک تراست” خط اعتباری ده میلیارد دلاری را در اختیار پنج بانک رفاه کارگران، صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگاد و توسعه صادرات خواهد گذاشت.
قرار است که وام اعتباری مزبور صرف پروژه‌هایی در زمینه‌های آب، انرژی و حمل و نقل شود.
ولی‌الله سیف گفته است که افزون بر خط اعتباری یاد شده دو بانک چینی برای پرداخت وام‌ها و اعتباراتی در مجموع به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار اعلام آمادگی کرده‌اند.
مسدود بودن حساب‌های بانکی ایران در چین
خبر اعطای خط اعتباری به بانک‌های ایرانی از سوی یک شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چینی در حالی منتشر می‌شود که دارایی‌های کلانی از ایران در چین سپرده‌گذاری شده ‌و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است.

روزنامه “شرق” در بهمن ۱۳۹۵ به نقل از علی کاردر، معاون وزیر نفت، نوشته بود که ایران حدود ۱۸ میلیارد دلار دارایی در چین دارد. معاون وزیر نفت گفته بود که این ۱۸ میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت ایران بوده و در بانک‌های چینی سپرده‌گذاری شده و قرار بوده از محل این ۱۸ میلیارد دلار، سه برابر آن، یعنی حدود ۵۴ میلیارد دلار، وام از سوی چینی‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داده شود.
پیش از این محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران، نیز میزان دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در چین را ۲۲ میلیارد یورو اعلام کرده بود.
در عین حال مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی در آذرماه گذشته گفته بود: «در حال حاضر ایران پولی با عنوان بلوکه شده ندارد و همه پول‌های بلوکه شده منتقل شده‌اند، اما برای انتقال پول‌ها در دو کشور آسیایی مشکل وجود دارد و ایران در پی دریافت مجوزهای لازم از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکاست.»

ولی‌الله سیف نیز روز شنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در رابطه با مسدود بودن حساب‌های ایران در چین گفت که مشکل حساب‌های ایران در چین در شرف حل شدن است. او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.
چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، دومین صادرکننده کالا به ایران و بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای غیرنفتی به ایران است.  منبع دویچه وله

پاسخی ارسال کنید

*

*

9 − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!