اعلام آمادگی ائتلاف مخالفان مالزی برای انتخابات زودهنگام

توریست مالزی – رئیس حزب ائتلاف مخالف مالزی (پاتاکان هاراپان) ضمن اعلام آمادگی برای انتخابات زودهنگام، گفت در صورتی که ائتلاف مخالفان در مالزی به قدرت بازگردد، انور ابراهیم...
توریست مالزی – رئیس حزب ائتلاف مخالف مالزی (پاتاکان هاراپان) ضمن اعلام آمادگی برای انتخابات زودهنگام، گفت در صورتی که ائتلاف مخالفان در مالزی به قدرت بازگردد، انور ابراهیم به احتمال زیاد رهبری این کشور را بجای ماهاتیر محمد در دست خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، به نقل از بلومبرگ، “عزیزه وان اسماعیل” معاون سابق نخست وزیر و از رهبران این بلوک سیاسی به این شبکه خبری گفت که به احتمال زیاد انور ابراهیم به جای ماهاتیر محمد انتخاب می شود. عزیزه رئیس ائتلاف “پاتاکان هاراپان” است که دولت آن ماه گذشته فروپاشید. او همچنین همسر انور ابراهیم است.

ماهاتیرمحمد رهبر ائتلاف پاکاتان هاراپان مالزی است که حزب عدالت مردم به ریاست انور ابراهیم نیز در این ائتلاف قرار دارد. در جریان رقابت‌های انتخابات سراسری ۲۰۱۸ و پیروزی ماهاتیر در انتخابات این کشور رسانه‌ها به نقل از رهبران این ائتلاف گزارش دادند که قرار است جایگاه نخست وزیری پس از دو سال از ماهاتیر به انورابراهیم واگذار شود.

انور ابراهیم به مدت دو سال در انتظار بود تا ماهاتیر به تعهد انتخاباتی خود عمل کرده و او را به عنوان نخست وزیر معرفی کند. در حالی که انور ابراهیم گفته بود انتظار دارد تا ماه مه (اردیبهشت) قدرت را به دست گیرد ، ماهاتیر برنامه‌ای زمانی برای انتقال قدرت در نظر نگرفت . این اختلاف در کنار نزاع در میان احزاب به فروپاشی ائتلاف مزبور منجر شد. اتحاد بین این دو رقیب قدیمی (ماهاتیر و انور) عامل کلیدی برای موفقیت ائتلاف مزبور برای ایجاد چالشی در برابر دولت “محی‌الدین یاسین” نخست وزیر مالزی است.

محی‌الدین پس از آن قدرت را به دست گرفت که پادشاه مالزی رای داد که او محتمل‌ترین فردی است که بتواند حمایت اکثریت پارلمان را به دست آورد اما ماهاتیر این حرف را قبول ندارد. نخست وزیر سابق (ماهاتیر) گفته که قصد دارد به محض تشکیل جلسه پارلمان درخواست رای اعتماد علیه محی‌الدین را بدهد و قرار است این جلسه روز ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) برگزار شود.

عزیزه در گفتگو با بلومبرگ در کوالالامپور گفت: پاتاکان هاراپان برای هر وضعیتی از جمله انتخابات زودهنگام آماده خواهد بود. او گفت که امید زیادی به دولت جدید ندارد زیرا این دولت با تعویق جلسه پارلمان از ۹ مارس بلاتکلیفی خود را نشان داده است. وی افزود: باید صبر کنیم تا ببینیم اوضاع به چه شکل خواهد بود زیرا همه چیز نامشخص و شکننده است.

دولت قبلی (ماهاتیر) پس از آن از قدرت کنار رفت که ماهاتیر اعلام کرده بود اختیار کافی از سوی ائتلاف برای ادامه کار تا حدود ماه نوامبر آینده را دارد. انور هم گفت که باید صبور باشد . اما چند روز پس از این اظهارات ماهاتیر استعفا کرد و گفت که حمایت حزب خود “پارتی پریبومی برساتو” را از دست داده است .

چند روز بعدی شاهد تغییر اتحاد احزاب بین ماهاتیر ، انور و بعدا هم محی‌الدین بود. پاکاتان هاراپان برای مدتی پشت انور قرار گرفت پس از آنکه ماهاتیر در یک جلسه اضطراری شرکت نکرد.

با این حال ، در حالی که محی‌الدین حمایت‌هایی را از جمله از سوی ائتلاف “باریسان ناسیونال” کسب می‌کرد (حزبی که با رسوایی فساد مرتبط َشده است) ، ائتلاف حامی انور برای کمک به منظور کسب کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت به ماهاتیر رو آورد. اما این حرکت بسیار دیر شده بود زیرا پادشاه بزودی محی‌الدین را بر اساس شمارش اولیه به عنوان نخست وزیر جدید کشور اعلام کرد.

عزیزه در مورد پذیرش کسانی که از ائتلاف او جدا شده‌اند گفت: پذیرش خیانت در هر شرایطی بسیار دشوار است. خیانت همچنان خیانت است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!