افزایش مصرف مواد مخدر در مدارس مالزی و نگرانی دولت

توریست مالزی – مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان مدارس مالزی و نبود آمار دقیق مصرف کنندگان، مقامات مالزی را بر آن داشت تا با بررسی دقیق تر...
توریست مالزی – مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان مدارس مالزی و نبود آمار دقیق مصرف کنندگان، مقامات مالزی را بر آن داشت تا با بررسی دقیق تر این معضل اجتماعی، مقابله با آن را تشدید کند.
آمار رسمی نشان می دهد که از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار معتاد در این کشور ثبت نام و شناسایی شده اند که حدود ۹ هزار نفر از آنها در رده زیر ۱۹ سال، ۹۳ هزار نفر در رده سنی بین ۲۰ تا ۳۹ سال و بقیه نیز در رده بالای ۴۰ سال قرار دارند.
بر اساس برخی آمار ارائه شده از نظر نژادی مالایی ها با حدود ۸۰ درصد اصلی ترین گروه معتادان این کشور را تشکیل می دهند.
اما آمار غیررسمی که در برخی پایگاه ها اطلاع رسانی از جمله پایگاه دانشگاه موناش قرار گرفته نشان می دهد تعداد معتادان این کشور ۳۰ میلیون نفری شاید بیش از یک میلیون نفر باشد.
استفاده از مواد مخدر به ویژه شیشه (متامفتامین) که جایگزین حشیش شده، یکی از نگرانی های اصلی دولت مالزی است.
تا دهه ۱۹۶۰ میلادی مصرف مواد مخدر در مالزی به تریاک محدود می شد که این مواد نیز توسط مهاجران چینی مورد استفاده قرار می گرفت، اما از دهه ۱۹۸۰ به بعد مالایایی ها به اصلی ترین گروه استفاده کننده مواد مخدر تبدیل شدند.
دولت مالزی با توجه به روند روبه افزایش مصرف مواد مخدر در این کشور سیاست های خود را به گونه ای تنظیم کرده بود که تا سال ۲۰۱۵ مشکل مواد مخدر به طور کامل از بین برود، اما این مشکل اکنون به صورت بارزتری در صحنه اجتماعی مالزی خودنمایی می کند و ورود آن به مدارس زنگ خطری برای مقامات این کشور محسوب می شود.
به نوشته روز پنجشنبه تارنمای روزنامه ‘سان دیلی’، ‘احمد زاهد حمیدی’ معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی از نگرانی دولت در خصوص افزایش استفاده از مواد مخدر در بین دانش آموزان مدارس این کشور خبر داد.
وی پس از نشست کمیته کابینه در مورد ریشه کن کردن مواد مخدر که در محل پارلمان این کشور برگزار شد، گفت: قاچاقچیان مواد مخدر با معتاد کردن دانش آموزان در تلاش برای ایجاد بازار پرسود خود هستند.
وی همچنین به نتایج یک تحقیق که در بین دانش آموزان کلاس اول تا ششم انجام شده بود اشاره کرد و گفت که از مجموع ۳۵ هزار و ۷۵۵ دانش آموز، یکهزار و ۴۵۷ نفر از مواد مخدر استفاده می کردند.
بر اساس نتایج این تحقیق، دانش آموزان کلاس پنجم ۴۰.۶ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر را در بین دانش اموزان تشکیل می دادند و پس از آن نیز کلاس چهارم (۳۲.۵ درصد)، کلاس سوم (۱۹.۸ درصد)، کلاس دوم (۵.۴ درصد) و کلاس اول (هشت دهم درصد) قرار دارند.
به گفته وزیر کشور مالزی، ۷۴ درصد این دانش آموزان شیشه، ۲۰ درصد حشیش و بقیه از سایر مواد مخدر استفاده می کردند.
ایالت های کداح، کلانتان و پراک مالزی که هر سه جز شمالی ترین ایالت های این کشور هستند، بیشترین تعداد دانش آموزانی که مواد مخدر استعمال می کنند را در خود جای داده اند.
معاون نخست وزیر مالزی از همه گروه ها از جمله والدین دانش آموزان خواست برای مقابله با این پدیده همکاری کنند و این کار را تنها به مراکز باز پروری و نهادهای مقابله با مواد مخدر واگذار نکنند.
خبرگزاری رسمی این کشور (برناما) نیز روز پنجشنبه به نقل از ‘ماهذیر خالد’ وزیر آموزش مالزی، گزارش داد مدارس باید اطلاعات دقیق و جزئی در مورد موارد استفاده از مواد مخدر ارائه نمایند.
وی گفت که گزارش هایی که تاکنون ارائه شده است عبارت ‘تخمین زده می شود’ را بیان می کنند و در گزارش های بعدی با ارائه آمار دقیق، باید از استفاده این قبیل عبارت ها خودداری شود.
آنگونه که اظهارات وزیر آموزش عالی مالزی نشان می دهد، می توان پیش بینی کرد مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان مالزی بیش از آمار رسمی است که تاکنون بر اساس تخمین ها ارائه شده اند.  منبع ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده + ده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!