افسار اقتصاد مالزی در دست نفت

با توجه به روند افت قیمت‌ نفت از سال 2014، بازارهای مالی و اقتصاد مالزی به دلیل ارتباط نزدیک خود با بازارهای انرژی بیش از همیشه ضربه‌پذیر شده‌اند.
با توجه به روند افت قیمت‌ نفت از سال ۲۰۱۴، بازارهای مالی و اقتصاد مالزی به دلیل ارتباط نزدیک خود با بازارهای انرژی بیش از همیشه ضربه‌پذیر شده‌اند.

با توجه به روند افت قیمت‌ نفت از سال ۲۰۱۴، بازارهای مالی و اقتصاد مالزی به دلیل ارتباط نزدیک خود با بازارهای انرژی بیش از همیشه ضربه‌پذیر شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، افت ۵۷ درصدی قیمت نفت خام از اوج سال ۲۰۱۴، نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی را مجبور کرده که برای دومین سال متوالی پیش‌بینی دولت از رشد اقتصادی این کشور را کاهش دهد. با توجه به تمایل «نسبت دلار/ رینگیت» به حرکت در جهت مخالف قیمت نفت، اوضاع بدتر شده است. زمانی که در آگوست ۲۰۱۴، هر بشکه نفت برنت بیش از ۱۰۰ دلار معامله می‌شد، ارزش برابری رینگیت مالزی نیز به بالاترین سطح خود در برابر دلار رسید. در ژانویه ۲۰۱۶ زمانی که برنت سطح ۳۰ دلاری را لمس کرد،  این واحد پولی نیز به پایین‌ترین سطح سه ماهه خود رسید.

چرا ثروت مالزی به شدت به انرژی گره خورده است؟

مالزی تنها صادرکننده خالص نفت در میان اقتصادهای اصلی آسیا و دومین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است. صنعت انرژی یک‌پنجم از تولید ناخالص داخلی مالزی را تشکیل می‌دهد. صادرات نفت خام، گاز طبیعی مایع و فراورده‌‌های نفتی در حدود ۱۴ درصد از کل صادرات مالزی را در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ به ثبت رساند.

مالزی چقدر تولید می‌کند؟

بر اساس بررسی آماری بریتیش‌پترولیوم، در سال ۲۰۱۵ مالزی روزانه ۶۹۳ هزار بشکه نفت تولید کرده و متوسط تولید روزانه ۵ سال گذشته این کشور ۶۵۴ هزار بشکه بوده است. کل ذخایر اثبات شده این کشور از ۵.۳ میلیارد بشکه در سال ۲۰۰۵ به ۳.۶ میلیارد بشکه در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. تولید گاز طبیعی در سال ۲۰۱۵، معادل ۶۸.۲ میلیارد متر مکعب بوده و تولید متوسط در سال ۲۰۱۱ در حدود ۶۵ میلیون متر مکعب گزارش شده است. کل ذخایر اثبات‌شده این کشور نیز نسبت به دهه گذشته نصف شده و در سال ۲۰۱۵ به ۱.۲ هزار میلیارد متر مکعب رسیده است.

مالزی چقدر درآمد دارد؟

در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۲۲ درصدی از درآمد دولت از منابع مربوط به نفت تامین شده است و بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که سهم این منابع در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ تا ۱۴ درصد کاهش پیدا کند. این میزان ۴۱ درصد کمتر از سال ۲۰۰۹ بوده، چراکه دولت گام‌هایی را برای کاهش وابستگی این کشور به کالاهای اساسی انجام داده است.

با وجود این نجیب رزاق در ماه آوریل اعلام کرد مالزی به ازای کاهش یک دلاری قیمت هر بشکه نفت،‌ ضرری ۴۵۰ میلیون رینگیتی (۱۱۲ میلیون دلاری) را تجربه می‌کند.

مالزی در بازار انرژی چه کرده است؟

کاهش ذخایر نفت و گاز باعث شده تا مالزی به جوان‌سازی میادین موجود، توسعه میادین حاشیه‌ای و تشدیدی فعالیت‌های اکتشاف بپردازد. مالزی همچنین به عنوان قطب خدمات و تجهیزات انرژی در آسیا-پاسیفیک محسوب می‌شود. نجیب رزاق با اعمال مالیات بر مصرف در سال گذشته انتظار دارد تا در سال ۲۰۱۶ درآمدی ۳۹ میلیارد رینگیتی را از این طریق کسب کند.

چشم‌انداز مالزی چگونه خواهد بود؟

بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی BMI، بخشی از گروه فیچ، در پی تداوم قیمت‌های پایین نفت و کاهش فعالیت‌های اکتشاف در آب‌های عمیق، تولید نفت خام مالزی در سال ۲۰۲۴ به ۶۳۵ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. BMI اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تولید گاز طبیعی این کشور نیز در سال ۲۰۲۴ به ۷۱.۱ میلیون مترمکعب افزایش یابد که این افزایش ناشی از ایجاد میادین جدید خواهد بود.

منبع: تابناک

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!