افسردگی تعطیلات چیست؟!

توریست مالزی – این روزها که بسیاری از مردم جهان در تکاپوی چیدن بهترین برنامه ها برای تعطیلات کریسمس و اغاز سفرهای مهیج هستند، برخی از افراد هم در...
توریست مالزی – این روزها که بسیاری از مردم جهان در تکاپوی چیدن بهترین برنامه ها برای تعطیلات کریسمس و اغاز سفرهای مهیج هستند، برخی از افراد هم در خطر افسردگی تعطیلات قرار دارند.
به گزارش انتخاب، فرقی نمی کند تعطیلات طولانی مدت شما چه دلیلی دارد، اما ممکن است در آستانه یک مشکل جدی به نام افسردگی تعطیلات باشید. سر و کله افسردگی تعطیلات از کجا پیدا می شود؟برخی علل که می توانند در این افسردگی نقش داشته باشند شامل موارد زیر است:
_ناکامی در چیدن یک برنامه مهیج و مناسب برای روزهای تعطیل
_شلوغی بیش از حد خانه و عدم فرصت کافی برای استراحت
_یاداوری روزهایی که می توان بی مشغله استراحت کرد و استرس برای پایان تعطیلات و آغاز فصل کاری جدید
_در خانه ماندن و درگیر شدن در افکار مخرب و ناراحت کننده
_بیکار شدن و فکر کردن به مشکلات مالی و خانوادگی
برای پیشگیری از احساس افسردگی تعطیلات همیشه سعی کنید برای تعطیلات برنامه ریزی کنید. یعنی حتی اگر دوست دارید در ایام تعطیلات بیشتر بخوابید، به اعضای خانوداه و دوستانتان اطلاع دهید نیاز به استراحت دارید. اگر مایلید سفر کنید از ماه ها قبل باید صرفه جویی کنید و پول جمع کنید تا ناگهان در ایام تعطیلات با کسری بودجه مواجه نشوید.
اگر سابقه افسردگی مزمن دارید در ایام تعطیلات تنهایی و انزوا را انتحاب نکنید و سعی کنید در جمع های شاد شرکت کنید و تعطیلات را جشن بگیرید.

افسردگی بعد از تعطیلات
از مدتها قبل برای سپری کردن تعطیلات برنامه ریزی می کنیم تا با آرامش روزهای خوشی را سپری کنیم اما بعد از پایان آن در جستجوی راهی برای مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات سعی در بازگشت به زندگی روزمره داریم.
آخرین روزهای تعطیلات که از راه می رسد، کمتر کسی است که با ذوق و شوق آماده حضور مجدد در محل کار یا تحصیلش شود . خیلی تعجب نکنید، این حس تا حدی طبیعی است؛ وقتی این همه روز در کنار خانواده و همراه با آن ها بوده ایم و بدون نگرانی استراحت کرده ایم، برگشت به مکانی پر از کار و استرس، نباید خیلی هم خوشایند باشد.بسیاری از مردم به تعطیلات مانند سفر به فضا می نگرند! از هفته ها قبل برای پرواز دشوار به فضا به دقت برنامه ریزی کرده و پس از پرتاب و ورود به فضا آرامش و سکون بی نظیری را تجربه می کنند، اما هنگام بازگشت دوباره به زمین دچار اضطراب و آشفتگی می شوند. آنها ممکن است زندگی روزمره قبلی شان را مانند نیروی شدید جاذبه زمین پس از روزها بی وزنی احساس کنند. بار و وزن آشنایی که ناگهان تحمل آن بسیار سخت تر از قبل می شود. در واقع برخی از مردم دچار افسردگی پس از تعطیلات شده و بازگشت به روال عادی زندگی برایشان بسیار مشکل می شود .اگر شما از این نوع افراد هستید با یک برنامه ریزی مختصر می توانید پس از روزهای آرام تعطیلات، زندگی معمول تان را دوباره از سر بگیرید.افسردگی بعد تعطیلات

توصیه هایی برای رفع و درمان افسردگی بعد تعطیلات
بازگشت ملایم
یک دوره تعطیلات به نوعی آرامش واقعی است و می تواند فرد را براحتی گرفتار اضطراب پس از تعطیلات کند. بنابراین برنامه ریزی دقیق برای بازگشت به زندگی عادی بسیار ضروری است. در این خصوص ترفند ساده ای می توان به کار بست به این صورت که روز پس از تعطیلات را به کار کردن مشغول نشوید و اندکی وقت تان را آزاد بگذارید. مثلا می توانید در این روز اگر باید سرکار بروید، کمتر از معمول کار کنید و بیشتر استراحت کنید و حتی با همکارانتان از خاطرات تعطیلات و احتمالا سفرتان صحبت کنید و تجربه های آنها را نیز بشنوید. با این روش خود را آرام آرام برای از سر گرفتن زندگی روزمره آماده می کنید.

راههای درمان افسردگی بعد تعطیلات
پس از تعطیلات
در تعطیلات شما به اندازه کافی فرصت استراحت و آرامش داشته اید و از زندگی پر از وقت آزاد و حتی تنبلی روزهای آغازین سال نو بسیار لذت برده اید. اکنون که تعطیلات تمام شده و به زندگی و کارتان بازگشته اید باید به خودتان امیدوار باشید که می توانید کارهایی انجام دهید تا از زندگی روزمره پیشینتان ـ حتی اندکی ـ متفاوت باشد. در حقیقت هر نوع تغییر در روزمرگی برای روحیه تان خوب است و جانتان را تازه می کند.
هرگاه قرار است به برنامه های قبلی تان بازگردید به خودتان بیش از حد فشار نیاورید و همه چیز را آسان بگیرید. به خودتان یادآور شوید که تعطیلات برایتان بسیار خوب بوده و فرصتی فراهم کرده که بتوانید با شادابی بیشتر به کار و زندگی تان برگردید و همه چیز را از سر بگیرید.
گاهی اوقات هم ممکن است استراحت و تفریح توانسته ذهنتان را بخوبی فعال کند و شما نسبت به زندگی، حرفه، روابط و… دید تازه ای پیدا کرده باشید. بنابراین بعد از تعطیلات که باانرژی کافی به کار و زندگی تان برمی گردید، بهترین زمان برای اعمال این تغییرات است. با این کار نه تنها اوضاعتان را نسبت به پیش از تعطیلات بهتر می کنید، بلکه بی جهت گرفتار افسردگی پس از تعطیلات نمی شوید.

تجربه های گذشته
فصل تعطیلات در عین حال که شادیبخش است، اضطراب آور نیز محسوب می شود. در این روزها اعضای خانواده کنار هم هستند، برای یکدیگر هدیه می خرند، دوست و آشنا به دیدن یکدیگر می روند و غذاهای متنوع مصرف می کنند، خرید و مهمانی های لذتبخش وجود دارد و بالاتر از همه هیجان شب سال نو، که همه اعضای خانواده دور هم جمع شده اند، آدرنالین خون را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.
همین موضوعات بازگشت به شرایط عادی و بدون هیجان و خانه خالی از مهمان و محل کار کسل کننده را سخت کرده تا جایی که می تواند روحیه تان را تخریب کرده و شما را ناامید و افسرده کند و کامتان را از تصور ورود دوباره به زندگی همیشگی تلخ کند. حتی اگر تعطیلات بسیار شادی را نگذرانده باشید باز هم بازگشت به روال عادی زندگی که نظم بسیار می طلبد مشکل است. اما برای این که این افسردگی را زودتر از سر بگذرانید به خودتان بگویید که این احساس عادی است و ممکن است چند روز بیشتر طول نکشد و اوضاع روحی تان روبه راه خواهد شد. در این باره می توانید به تجربه های گذشته تان نگاهی بیندازید.
مثلا آیا همیشه پس از تعطیلات گرفتار یکسری دوره رکود و رخوت می شوید؟ یعنی اگر پس از دو دوره تعطیلات گذشته دچار ناامیدی شده بودید پس احتمال این که در این دوره هم چنین احساسی را تجربه کنید بسیار بالاست. بنابراین با دقت بررسی کنید چه چیزی باعث شد که از افسردگی رها شوید و اکنون باید چکار کنید تا دچار این چرخه از افسردگی نشوید و بسرعت به جنگ آن بروید.

تصمیم های سال نو
اگر برای سال نو فهرستی از تصمیم ها و اهدافی دست نیافتنی ترتیب داده اید و اکنون با سپری شدن تعطیلات سال نو، خود را در برابر آنها و سختی های عملی کردنشان می بینید و نگران شده اید، خودتان را بیش از این آزار ندهید. به جای این کار، فهرست خواسته ها و اهدافتان را دوباره بررسی و این بار براساس توان و انرژیتان برنامه ریزی کنید. آن تصمیم هایی را که عملی کردنشان بسیار سخت است و شما را مضطرب می کند فعلا حذف کرده و به زمان دیگری که از حال و هوای تعطیلات بخوبی بیرون آمده اید موکول کنید.
این بار موقع برنامه ریزی، دقت کنید اهدافتان دست یافتنی و کاملا منطقی باشند. مثلا برای کم کردن وزن، ناگهان در مدت زمانی کوتاه به سایز دلخواه رسیدن شدنی نیست. اما اگر تصمیم بگیرید حداقل چند کیلو از وزنتان بکاهید می توان امید داشت که تصمیم درستی گرفته اید.

فعالیت های جذاب
برای این که بتوانید هیجان مشابه سال نو را در وجود خود حفظ کنید، می توانید برای خود فعالیت های جالب ترتیب دهید. مثلا در یک کلاس آموزشی در زمینه فعالیت مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا به ورزش محبوبتان بپردازید یا به سینما یا تماشای تئاتر بروید. می توانید از دوستانتان هم بخواهید که همراهی تان کنند. البته بهتر است نوع فعالیت انتخابی تان با بودجه تان سازگاری داشته باشد. با این روش می توانید حتی پس از پایان یافتن هیجان و شادی های مربوط به تعطیلات سال نو، همچنان از زندگی تان لذت ببرید.

کنار جمعیت
بخشی از افسردگی پس از تعطیلات به خالی شدن دور و برتان از خانواده و دوستان و آشنایانتان برمی گردد. شما که در تعطیلات کنار عزیزانتان بودید پس از تعطیلات ناگهان خود را تنها یا در کنار کسانی می بینید که بخوبی نمی شناسید و دچار اندوه می شوید. اما می توانید با حفظ ارتباطتان با دوستان و اعضای خانواده روحیه خود را خوب نگه دارید. برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کنید و باز هم کنار هم باشید و با این ترفند افسردگی را از خود دور کنید.

راه و روش رفع افسردگی بعد تعطیلات در خانه
انتخاب سالم
معمولا هنگام تعطیلات افراد به خوراک خود بدرستی توجه نمی کنند و به پرخوری می پردازند و احتمال این که وزنشان بالا برود بسیار زیاد است و اگر شما به این دلیل نگران هستید، خیلی ساده و راحت می توانید برنامه رژیم غذایی مناسب ترتیب داده و با ورزش منظم دوباره به وضع خوب سابق تان بازگردید. پس از تعطیلات سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که هورمون سروتونین (هورمون سرخوشی و لذت) در بدنتان افزایش یابد. غذاهای حاوی تریپتوفان ـ مانند موز، محصولات لبنی، مرغ و نخودفرنگی ـ این خاصیت را دارند.
بدون هیچ عذر و بهانه ای ورزش کنید. زیرا ورزش حال روحی تان را خوب می کند.

استفاده از فرصت به دست آمده
معمولا تعطیلات سال نو به دلیل برنامه های تفریحی و دید و بازدید باعث می شود شما به مشکلات زندگی تان کمتر فکر کنید، اما با تمام شدن این روزها، ممکن است دوباره به یاد مشکلات و احتمالا موضوعات ناراحت کننده ای که آزارتان داده است، بیفتید. به جای این که به دام افسردگی و غم و اندوه بیفتید از این فرصت استفاده کرده و از مشاوران حرفه ای برای حل مشکلات تان کمک بگیرید.
اگر از همین ابتدای سال به فکر حل مشکلات تان باشید به احتمال زیاد می توانید به نتیجه دلخواهتان برسید و از شر موارد ناراحت کننده راحت شوید. اگر هم مشکلات مالی یا بدهی دارید با برنامه ریزی صحیح به کنترل وضع مالی و پرداخت بدهی هایتان بپردازید.

سال پیش رو
از همان اولین روز کاری در ذهنتان سال پیش رو را سالی پر از موفقیت و پرانرژی تصور کنید تا وجودتان از اضطراب آرام شده و گرفتار نگرانی و افسردگی پس از تعطیلات نشود. با خود تصور کنید در فصل های مختلف سال جدید می خواهید چه کارهایی انجام دهید و در ذهن خود برنامه ریزی کنید. این کار باعث می شود به زندگی و شروع دوباره کارها با شوق و اشتیاق نگاه کنید و افسردگی از شما دور بماند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت − 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!