ایران آماده همکاری با مالزی در حوزه انرژی است

رئیس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای گسترش روابط و تعاملات در حوزه انرژی و تکنولوژی‌های نو را با مالزی دارد.
توریست مالزی – رئیس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم برای گسترش روابط و تعاملات در حوزه انرژی و تکنولوژی‌های نو را با مالزی دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تان سری پاندیکار امین حاجی مولیا رئیس مجلس مالزی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه کشور مالزی جایگاه بسیار مهمی در جهان اسلام دارد، گفت: خوشبختانه دو کشور در مسائل مختلف دارای نظرات مشترک هستند.

وی با تقدیر از حضور پررنگ کشور مالزی در کنفرانس اخیر فلسطین در تهران افزود: تمام کشورها باید به مسئله فلسطین حساس بوده و به آن توجه کنند، به ویژه اخیراً که رژیم صهیونیستی محدودیت‌هایی را برای نمازگزاران مسجدالاقصی ایجاد کرده و این رژیم به دنبال آن است تا بافت جمعیتی قدس را برهم بزند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی آمادگی لازم برای گسترش روابط و تعاملات در حوزه انرژی و تکنولوژی‌های نو را دارد، تصریح کرد: قطعا سفر هیئت پارلمانی مالزی به تهران در گسترش روابط تجاری دو کشور گام مهمی محسوب می شود، از این رو توجه به این مسائل به ویژه انجام گفت وگوهای تخصصی در زمینه انرژی مثبت است.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه پس از توافق هسته‌ای زمینه‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری فراهم شد و در این میان برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی فعالیت تجاری خود را با جمهوری اسلامی گسترش دادند و ما در این عرصه علاقمند به تقویت همکاری با کشورهای اسلامی  به ویژه مالزی هستیم.

وی با اشاره به بحران‌های تروریستی و امنیتی در منطقه گفت: در شرایط کنونی منطقه دچار یک آشفتگی از نظر امنیتی است و در این عرصه برخی کشورها نمی‌گذارند که این معضل حل شود، البته در ظاهر شعارهایی برای مبارزه می‌دهند، اما در باطن به تروریست‌ها کمک می‌کنند، از این رو کشورهای مستقل و صلح‌طلبی مانند مالزی می‌توانند در حل این مشکلات اثرگذار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه با وجود همه مشکلات امنیتی و تروریستی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است که از این فرصت می‌توان برای گسترش سرمایه گذاری‌ها استفاده کرد.

در این دیدار تان سری پاندیکار امین حاجی مولیا رئیس مجلس مالزی با اشاره به روابط گسترده و مثبت ایران و مالزی گفت: کشور مالزی همواره در مسائل مختلف از جمله موضوع فلسطین و موضوعات جهان اسلام در کنار ایران بوده است.

وی بر لزوم گسترش روابط و همکاری‌ها به ویژه در حوزه انرژی تاکید کرد و افزود: در این رابطه باید گفت‌وگوهای تخصصی و فنی میان دو کشور صورت گیرد.

رئیس مجلس مالزی با اشاره به وجود مشکلات و بحران‌های امنیتی در منطقه و حتی در برخی نقاط کشور مالزی گفت: قطعاً کشورهای منطقه باید برای حل این بحران ها، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

لاریجانی همچنین با ماهامادو بادومیا معاون رئیس جمهور غنا دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه غنا گفت: سیاست جمهوری اسلامی گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است که کشور غنا یکی از این مسیرها محسوب می شود.

رئیس قوه مقننه بر لزوم گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و صنعتی میان ایران و غنا تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی علاقمند به توسعه روابط تجاری، آموزشی، درمانی، صنعتی و کشاورزی با کشور غنا است.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت های ایرانی در زمینه تولید دارو به پیشرفت های خوبی دست یافته اند و ما آماده گسترش روابط در این بخش با کشور غنا هستیم، همچنین ظرفیت های خوبی در حوزه خدمات مهندسی از جمله پروژه های زیرساختی، راهسازی و انبوه سازی مسکن میان دو کشور وجود دارد.

لاریجانی افزود: کشور غنا، کشوری دوست برای جمهوری اسلامی بوده و سیاست ایران همکاری بیشتر با این کشور است.

در این دیدار ماهامادو بادومیا معاون رئیس جمهور غنا با اشاره به روابط مثبت و دیرینه ایران و غنا در چند سال اخیر گفت: با توجه به اهمیت ایران در جهان، این کشور در قالب هیاتی با حضور ۴ وزیر در مراسم تحلیف شرکت کرده است، از طرفی دیگر خوشبختانه همکاری های مختلفی میان دو کشور در سال های گذشته در بخش های آموزشی و درمانی صورت گرفته که این رویکرد و سیاست جمهوری اسلامی قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه ایران با تمدنی غنی، پیشرفت های خوبی را در حوزه گسترش علم کسب کرده است، تصریح کرد: امیدوارم تعاملات دو کشور در حوزه تجاری به ویژه بخش های نفت، گاز، فولاد، کشاورزی، مسکن و خودرو گسترش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو + 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!