ایران از نگاه دانشجویان مالزی

دانشجویان مالزیایی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران براساس فرهنگ و ارزش های داخلی عمل می کند و به رغم فشارهای غرب روایت و هویت خود را حفظ کرده است.
توریست مالزی – دانشجویان مالزیایی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران براساس فرهنگ و ارزش های داخلی عمل می کند و به رغم فشارهای غرب روایت و هویت خود را حفظ کرده است.

یک گروه از دانشجویان مالزی اخیرا به ایران سفر کردند و تعدادی از آنها روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگار ایرنا در کوالالامپور به بیان برخی ویژگی های کشورمان از نگاه خود پرداختند و تکیه بر فرهنگ و ارزش های داخلی، حفظ روایت و هویت خویش، ایستادگی مقابل غرب، مدیریت موفق در همزیستی مسالمت آمیز با اقوام مختلف و مهمان نوازی ایرانیان را از جمله این ویژگی ها دانستند.

‘مریم لی’ از دانشگاه مالایا که در هیات حضور داشت با خوب ارزیابی کردن سفرش به ایران، گفت: روشن شدن موضع ایران در پیگیری اهداف خود که به دنبال ایجاد نوعی حکومت است که با دموکراسی آمریکایی متفاوت است، برای من به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی بسیار مفید بود.

این دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه مالایا در ادامه خاطر نشان کرد: ایران با سابقه تمدن طولانی که از کشورهای مطرح جهانی است، خواستار پیروی از مدل و الگوی غربی در ایجاد یک حکومت نیست، بلکه بر اساس فرهنگ و ارزش های داخلی در این مسیر گام برداشته که البته ممکن است این رویه با نیت برخی از قدرت های جهانی که خواستار همراهی سایر کشورها و وابسته کردن آنها به خود هستند، در تناقض باشد.

مریم لی گفت: ایران همچنین ضمن همراهی با جامعه بین المللی در برخی از مواضع که در قوانین بین المللی ذکر شده، توانسته است مقابل برخی فشارها که به عقیده مقامات ایرانی تبعیض و استاندارد دوگانه است، پایداری کند و این پایداری ارزشمند است و از نگاه علوم سیاسی برای من نیز حائز اهمیت فراوان است.

این دانشجوی علوم سیاسی در ادامه به مقایسه بین ایران و کشور مالزی از نگاه خود پرداخت و گفت: اگر ایران قادر است سیاست‌های خود را براساس اهداف و چشم اندازهای داخلی برنامه ریزی کند و همگام با قوانین جامعه بین المللی آنها را اجرایی کند، چرا ما در مالزی نتوانیم ضمن همراه بودن با جامعه بین المللی، به اهداف وسیاست های خود پایبند باشیم.

مریم لی گفت من در ایران با این نکته بیش از پیش آشنا شدم که شیعیان و اهل سنت هر دو یک خدای مشترک، یک کتاب آسمانی و پیامبر واحدی دارند.

تیرا هانیم از دانشگاه علوم اسلامی مالزی (USIM) نیز گفت که ایران با حفظ روایت و هویت خود در مسیر توسعه گام برداشته است و این از مزایای این کشور غرب آسیا محسوب می شود.

وی تصریح کرد: ایستادگی ایران در مقابل خواسته های غرب و جرات ایستادگی در مقابل قدرت های جهانی و از سوی دیگر حفظ روایت و هویت خود موضوعی است که نیاز به ستایش و تحسین دارد.

این دانشجوی مالزیایی از ایران به عنوان کشوری امن یاد کرد و گفت: برخی تصورات که درباره ایران داشتم در این سفر تغییر کرد. ایران به عنوان یک کشور خاورمیانه در مقایسه با سایر کشورها خوب عمل کرده است و برای شناخت جنبه های مختلف آن باید سفرهای بیشتری به ایران داشت.

‘ناتوشا نایدو’ دانشجوی دوره کارشناسی رشته روابط بین الملل شعبه دانشگاه ‘ناتینگهام’ در مالزی نیز به حوزه مطالعه ای خود اشاره کرد و گفت: ایران در سال های اخیر همواره تحت فشار کشورهای غربی از جمله آمریکا قرار داشته و مقاومتی که از خود در برابر سلطه طلبان نشان داد، کاملا مشهود است. این مقاومت نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در عرصه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز انجام شده است.

وی در ادامه گفت: تصورات نادرستی که به واسطه نقش رسانه های غربی در برخی از جوامع در مورد ایران شکل گرفته نشان دهنده نگاه مغرضانه غرب در قبال ایران است و سفر از جمله ابزارهایی است که می تواند به این تصورات نادرست پایان دهد. سفر همچنین می تواند باعث ایجاد احترام متقابل بین مردم دو کشور شود.

این دانشجوی مالزیایی با اشاره به سیاست رسانه های غربی برای نشان دادن ایران به عنوان کشوری خطرناک با توجه به آنچه در سوریه، عراق و یمن می گذرد، گفت: پیش از سفر این تصور وجود داشت که ایران نیز کشوری ناامن است، اما ثبات ایران در منطقه پرچالش خاورمیانه کاملا آشکار است.

وی در خصوص مباحث شیعه و سنی نیز گفت: پیشتر در مالزی مباحث تندی علیه شیعیان مطرح می شد که باعث شکل گیری برخی تصورات در مورد ایران بود، اما ما در این سفر مشاهده کردیم چیزی که در رسانه های مالزی و حتی توسط برخی مقامات مطرح شده است، با واقعیت موجود در ایران تطابق ندارد.

‘عمران رشید’ دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ جنوب شرق آسیا از دانشگاه مالایا (UM) نیز در این گفت وگو تصریح کرد: هنگامی که مطالب مطرح شده در مورد شیعیان در مالزی را به خاطر می آوردم، تطابقی بین این گفته ها با آنچه در ایران مشاهده کردم، نیافتم. اهل سنت در ایران نیز حضور دارند و حتی راهنمای تور ما اهل سنت بود و این امر برای من بسیار جالب بود.

وی گفت: در واقع آنچه در ایران یافتم این بود که این کشور در مقایسه با مالزی از عملکرد موفق تری در مدیریت گروه های مذهبی مختلف و همچنین گروه های قومی که در این کشور زندگی می کنند، برخوردار است.

‘عمران رشید’ افزود: در ایالت های مالزی علیه شیعیان جبهه گیری های جدی انجام می شود و شیعه بودن به عنوان یک تابو شناخته می شود، به گونه ای که برخی شیعیان مجبور به پنهان کردن مذهب خود می شوند در صورتی که شیعیان هم مسلمان هستند.

‘وان صیف’ روزنامه نگار آزاد مالزیایی نیز که در این سفر حضور داشت از زاویه ای دیگر به سفر خود به ایران نگریسته و معتقد است که این سفر یک تحول فکری در وی ایجاد کرده است.

وی گفت: دیدگاه های من در مورد ایران پیش از این براساس تصویری بود که رسانه های غربی شکل داده بودند، اما در این سفر مشاهده کردم برخلاف ادعای غربی ها ایران کشور خطرناکی نیست. امنیت در این کشور وجود دارد. مردم به صورت عادی به زندگی مشغول هستند و هیچ گونه تهدیدی برای زندگی عادی آنها وجود ندارد.

تنوع قومی مردم ایران هم از چشم این روزنامه نگار مالزیایی پنهان نمانده و وی با اشاره به آن، گفت: مردمی از قومیت های مختلف و با مذهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنند، اما رسانه های غربی حاضر به پذیرش آن نیستند و یا سعی در کتمان این زندگی آزاد را دارند.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 + 18 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!