این داروی ضد اعتیاد الکل باعث کاهش وزن شدید می‌شود!

توریست مالزی – کاهش وزن شدید یکی از آثار استفاده از نوعی داروی درمان اعتیاد به الکل بوده که در آزمایشی جدید مورد توجه قرار گرفته است؛ احتمال می‌رود...
توریست مالزی – کاهش وزن شدید یکی از آثار استفاده از نوعی داروی درمان اعتیاد به الکل بوده که در آزمایشی جدید مورد توجه قرار گرفته است؛ احتمال می‌رود که این دارو در آینده به روشی سریع برای لاغر شدن تبدیل شود.

به گزارش گچت نیوز، کاهش وزن شدید گاهی اوقات تنها راه زنده ماندن افرادی است که از چاقی مفرط رنج می‌برند؛ در همین رابطه، به تازگی یک داروی ضد اعتیاد الکل برای تاثیرات شگفت انگیزش در کاهش وزن و لاغری خبرساز شده است؛ این احتمال مطرح شده که به کمک داروی مورد نظر، روشی نوین برای درمان چاقی مفرط و کاهش سریع و قطعی وزن ابداع خواهد شد.

یکی از زیرمجموعه‌های موسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) به تازگی داروی ضد وابستگی الکل دیسولفیرام (Disulfiram) را بر روی موش‌ها آزمایش کرده است؛ در این بررسی‌ها تعدادی موش مونث و مذکر که دچار چاقی مفرط بودند مورد آزمایش قرار گرفتند و دیده شد که استفاده از دیسولفیرام در مقایسه با به کار گیری رژیم غذایی، تاثیر بسیار بیشتر و سریع‌تری در لاغر شدن موش‌ها داشته است.

دیسولفیرام در ۵ دهه گذشته به عنوان دارویی برای مبارزه با وابستگی به الکل مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر آن در کنترل مشکلات متابولیسمی بدن موش‌های مورد آزمایش در نوع خود شگفت‌انگیز است. در مورد تاثیرات ضد اعتیاد این دارو، گفته شده که مصرف دیسولفیرام باعث ایجاد احساس شدید تهوع به هنگام نوشیدن الکل می‌شود به همین دلیل، افرادی که به صورت افراطی و منظم از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، برای درمان اعتیاد خود می‌توانند دیسولفیرام مصرف کنند. با این حال، ایده به کار گیری داروی مورد نظر برای کاهش وزن شدید از آنجایی شروع شد که در تحقیقاتی مجزا، نقش دیسولفیرام در درمان موش‌هایی که مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند مورد بررسی قرار گرفته بود.

محققان NIH در بررسی خود موش‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند و در طول مدت زمان ۱۲ هفته، در رژیم غذایی آن‌ها تغییراتی ایجاد کردند؛ به موش‌های گروه اول مواد چرب بیشتری داده می‌شد، گروه دوم در کنار مواد خوراکی چرب دوز کمی از دیسولفیرام هم می‌خوردند و گروه سوم در کنار غذاهای چرب، دوز بالایی از داروی ضد اعتیاد مورد نظر را مصرف می‌کردند. موش‌های گروه چهارم هم برای مقایسه با سه گروه دیگر رژیم غذایی عادی خود را داشتند.

نتایج تحقیقات
به علاوه دوره اولیه تغییرات تغذیه‌ای، دانشمندان رژیم هر گروه را برای یک دوره ۱۲ هفتگی دیگر هم ادامه دادند و همان‌طور که گفته شد، در گروه‌های مصرف کننده دیسولفیرام، کاهش وزن شدید در کنار مصرف غذاهای پرچربی گزارش شد. در این دو گروه آثار منفی ایجاد شده در سوخت و ساز بدن به واسطه مصرف غذاهای پرکالری کاهش یافته بود و دیده شد که در گروه مصرف کننده دوز بالای دیسولفیرام، در چهار هفته ۴۰ درصد از وزن اولیه موش‌ها کاهش یافته بود.

قند خون گروه‌های مصرف کننده داروی ضد اعتیاد الکل هم در مقایسه با سایر موش‌ها به وضعیت بهتری رسیده بود و با اینکه دانشمندان در ابتدای تحقیقات از رسیدن به نتایج دلخواه دلسرد بودند، پس از گذشت مدتی کوتاه مشاهده نتایج شگفت‌انگیز مصرف این دارو در کاهش وزن شدید آن‌ها را شوکه کرد.

دانشمندان موسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده‌اند که به احتمال قوی، مصرف این دارو مستقیما باعث تغییرات در وزن موش‌ها و سوخت و ساز بدن آن‌ها شده است؛ از آنجایی که فعالیت موش‌ها با مصرف دیسولفیرام بیشتر نشده بود و یا این جانداران به انجام فعالیت‌های ورزشی واداشته نشده بودند، می‌توان گفت که داروی مورد نظر به صورت مستقیم بر روی بدن مصرف کنندگان تاثیر گذاشته بود. از طرف دیگر هیچ تاثیرات جانبی مخرب و مشکل سلامتی در مصرف کنندگان دیسولفیرام دیده نشد و به نظر می‌رسد که این دارو سلامت موش‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

با این حال همان‌طور که دانشمندان اعلام کرده‌اند، نتایج گزارش شده در این پژوهش‌ها تنها مختص موش‌ها بوده و هنوز نمی‌توان این تاثیرات را به انسان‌ها تعمیم داد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!