باتیک سوغاتی زیبا از مالزی

باتیک یکی از زیباترین هنرهای دستی مالزی و اندونزی به شمار می‌رود. هنر باتیک حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و به نظر می‌رسد از آسیا به دیگر نقاط جهان سفر کرده است.
باتیک یکی از زیباترین هنرهای دستی مالزی و اندونزی به شمار می‌رود. هنر باتیک حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و به نظر می‌رسد از آسیا به دیگر نقاط جهان سفر کرده است.

اگر جزو دوستداران هنر و صنایع دستی هستید در سفر به مالزی باتیک را فراموش نکنید. باتیک نوعی چاپ سنتی بر روی پارچه به شمار می‌رود. این چاپ به‌وسیله واکس باتیک که مایعی داغ از ترکیب موم و پارافین است با ابزاری فلزی به نام canting بر روی پارچه‌ای که از پیش برای این کار آماده شده نقش می‌بندد. بعد از آن هنرمند داخل نقوش را با قلم‌مو رنگ‌آمیزی می‌کند.

واکس یا همان مایع مقاوم، از پخش شدن رنگ به قسمت‌های دیگر پارچه جلوگیری می‌کند و این قسمت‌ها رنگ را در خود جذب نمی‌کند. این واکس در انتهای کار با جوشاندن پارچه در آب جوش و سودا از روی پارچه شسته می‌شود و بدین ترتیب نقش باتیک شکل می‌گیرد.

امروزه چاپ باتیک با روش‌های مختلفی مثل چاپ مستقیم، چاپ با شابلون و چاپ با قالب‌های چوبی و فلزی انجام می‌شود. در مالزی نقوش باتیک معمولن شامل طرح‌های هندسی، نقش گل‌ها و درختان و طرح پروانه‌ای است و از پارچه‌های مختلفی مثل کتان، لینن، پارچه‌های نازک و ابریشم مصنوعی استفاده می‌شود؛ در حالی‌که در قدیم فقط از پارچه ابریشم برای این کار استفاده می‌شد.

باتیک در مالزی معمولن در اندازه‌های ۴ متر برای لباس خانم‌ها و ۲ متر برای لباس آقایان در نظر گرفته می‌شود. مردم این کشور باتیک را به عنوان لباس رسمی در مهمانی‌ها و مراسم مذهبی می‌پوشند و آن را به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دستی این کشور معرفی می‌کنند. باتیک در دکوراسیون داخلی منزل و به عنوان رومیزی و تابلو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در مالزی

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!