بازگشت بیماری‌های قرون وسطایی در کشورهای پیشرفته

توریست مالزی – بیماری‌های سختی که تا چند قرن پیش در جهان شایع بود و بشر گمان می‌کرد ریشه‌کن شده، دوباره در جهان پدیدار شده‌اند. به گزارش یورونیوز، اسکوربوت...
توریست مالزی – بیماری‌های سختی که تا چند قرن پیش در جهان شایع بود و بشر گمان می‌کرد ریشه‌کن شده، دوباره در جهان پدیدار شده‌اند.
به گزارش یورونیوز، اسکوربوت یا «بیماری ملوانان» یکی از این بیماری‌های مرگبار است که به نام «بیماری قرن» در سده هیجدهم رواج داشت. موردی از ابتلا به این بیماری اخیرا در سال ۲۰۱۵ در بیمارستان شهر لیموژ فرانسه مشاهده شده بود و از آن زمان تا کنون ده مورد دیگر در فرانسه گزارش شده است.
میشل لوسر، پزشک متخصص تغذیه در بیمارستان دانشگاهی لیل فرانسه در مورد اسکوربوت و دیگر بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه می‌گوید: «وجه مشخصه این گونه بیماری‌ها خونریزی در زیر پوست و زیر غشاء پوشاننده استخوان است که خود نشان دهنده سوء تغذیه است.»
بیماری اسکوربوت در اثر کمبود ویتامین ث که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد به وجود می‌آید. این بیماری در گذشته در میان ملوانان که مدت‌های طولانی در سفر بودند و به میوه و سبزیجات دسترسی نداشتند، بسیار شایع بود. این بیماری امروزه نزد نوجوانان و کسانی که خوراکی‌های مضر و هله‌هوله زیاد می‌خورند، بیشتر دیده می‌شود.
سل و سرخک بار دیگر در فرانسه شایع شده به طوری که ظرف یک سال گذشته ۲ هزار و ۷۴۱ مورد از ابتلا به سل تنها در منطقه جنوب غرب فرانسه گزارش شده است.
آمار مبتلایان به بیماری گال نیز در سال ۲۰۰۲ در فرانسه ۱۰ درصد افزایش داشته است. گال یا «جَرَب» یک بیماری انگلی خارش‌دار بوده و عامل آن بندپایی از گروه هیره‌ها به نام هیره خارشی است. انگل این بیماری بیشتر در مدارس و خانه‌های سالمندان شایع می‌شود.
تنها در فرانسه نیست که بیماری‌های مربوط به سده‌های میانه دوباره شایع شده است. بیماری اسکوربوت به جز فرانسه در آمریکا و استرالیا نیز گسترش داشته است و بیماری وبا نیز در سال‌های اخیر وبا دامنگیر الجزایر شده است. در سال گذشته میلادی صدها نفر بر اثر طاعون در جهان جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ نفر تنها در ماداگاسکار قربانی شدند.
به این ترتیب بیماری‌های سده‌های پیشین که گمان می‌شد از میان رفته‌اند، دیگر بار نه در کشورهای فقیر، بلکه بیشتر در کشورهای پیشرفته و در حال رشد پدیدار می‌شوند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 + نه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!