با حکم دادگاه آمریکا نقش برجسته تخت جمشید به ایران بازمی‌گردد

توریست مالزی – یک قاضی دادگاه عالی نیویورک دستور داد نقش برجسته‌ باستانی ایران که تکه‌ای از تخت جمشید بوده و قدمت آن به سال ۵۰۰ پیش از میلاد می‌رسد، به...
توریست مالزی – یک قاضی دادگاه عالی نیویورک دستور داد نقش برجسته‌ باستانی ایران که تکه‌ای از تخت جمشید بوده و قدمت آن به سال ۵۰۰ پیش از میلاد می‌رسد، به ایران بازگردانده شود.
به گزارش نیویورک تایمز، این نقش برجسته ۲۵۰۰ ساله باستانی از سربازان هخامنشی که گفته می‌شود ۸۰ سال است از ایران دزدیده شده، در ماه اکتبر و در حالی که در یک نمایشگاه هنری در نیویورک به فروش گذاشته شده بود، از سوی دفتر دادستان منطقه منتهتن نیویورک مصادره شد. بازرسان این پرونده اعلام کرده‌اند این نقش‌ سنگی که ۱/۲ میلیون دلار ارزش دارد و در اختیار دو فرد ساکن لندن بوده است، در سال ۱۹۳۶ از تهران به سرقت رفته‌ و دوباره در سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای مونترال که چند دهه پیش به آن اعطاء شده بود، دزدیده شده است.
دادستان منهتن در دادگاه با استناد به این که هیچ‌کس نمی‌تواند اثری مسروقه را به فروش برساند، حکم به استرداد آن داد. «روپرت ویس» تاجر عتیقه در لندن به همراه شریکش «سم فاگ» اعلام کرده‌اند که این اثر تاریخی را به صورت قانونی و از شرکت بیمه موزه مونترال دریافت کرده‌اند، اما پس از بررسی‌های طولانی مشخص شد که این آثار مسروقه هستند و این دو فرد هم در نهایت با امضاء برگه‌ای در دادگاه، با تحویل دادن این آثار موافقت کردند.
این نقش برجسته به ابعاد ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر، بخشی از صف طولانی سربازان حکاکی شده در ساختمان اصلی محوطه باستانی تخت جمشید بوده است که قدمت آن به دوره هخامنشی، نخستین امپراتوری ایران بازمی‌گردد. کارشناسان معتقدند که این اثر بین ‌سال‌های ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد و زمانی که تخت جمشید مورد هجوم اسکندر مقدونی قرار گرفته ایجاده شده است. این قطعه از تخت جمشید پس از آن پیدا شد که دادستانی منهتن دستور تحقیق در مورد اشیاء باستانی مسروقه در سال‌های اخیر را صادر کرد. پیرو این دستور و تحقیقات کارشناسان اشیاء عتیقه، تاریخچه خرید و فروش سفر ده‌ها مورد از اشیا باستانی در نیویورک به دست آمد.
نقش برجسته سنگی هخامنشی یک سال پیش در یک نمایشگاه هنری اروپا در نیویورک ظاهر شده بود. تصویری که از این قطعه باستانی در دست است، مربوط به کاوش‌های گروه باستان‌شناسی دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۳۶ میلادی در تخت جمشید است و این نشان می‌دهد که اثر مذکور بعد از این تاریخ از ایران خارج شده است. این در حالی است که دولت ایران خروج بدون مجوز اشیاء باستانی از این کشور را از سال ۱۹۳۰ میلادی (۱۳۰۹) ممنوع کرده است.
یکی دیگر از این اشیاء یک سردیس از اسکندر مقدونی است که حوالی سال ۱۹۰۰ در یک بنای رومی در اروپا کشف شده، بعد از آن به موزه‌ای در رم منتقل و از آنجا دزدیده شده و پس از سال‌ها از آمریکا سر در آورده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست − هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!