با مساجد معروف مالزی آشنا شویم

توریست مالزی – در کشور مالزی مسجدهای زیادی با طراحی های متفاوت و برگرفته از فرهنگ ها و اداب مختلف می باشدکه برخی از انها هزینه ی زیادی برای...
توریست مالزی – در کشور مالزی مسجدهای زیادی با طراحی های متفاوت و برگرفته از فرهنگ ها و اداب مختلف می باشدکه برخی از انها هزینه ی زیادی برای ساخته شدن متحمل شده اند.. زیبایی بی نظیر این مساجد باعث جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان به کشور مالزی شده است که در نهایت باعث درامد زایی و پیشرفت این کشور شده است.
مالزی در زمینه ی صنعت گردشگری بسیار فعال بوده و شاید بتوان گفت بخش عظیمی از اقتصاد ان را تشکیل می دهد.مالزی علاوه بر سرسبزی و سواحل زیبا دارای مساجدی با معماری بی نظیر می باشد که بسیار زیبا و چشم نواز می باشند.

مسجد زهیر (zahir mosque)
این مسجد در ایالت کداح واقع شده و ساخت ان به سال ۱۹۱۲ بر می گردد.مسجد زاهیر یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد مالزی است که بسیاری ان را جز ده مسجد زیبای جهان می دانند.



مسچد ملاکا (malacca straits mosque)
مسجد مالاکا استریت در سال ۲۰۰۶ بازگشایی شده و در نزدیکی شهر مالاکا قرار گرفته است.نکته ی جالبی که در رابطه با این مسجد وجود دارد این است که طراحی و ساخت آن ترکیبی از معماری آسیای شرقی و هنر مالایی است و زمانی که سطح اب دریا بالا بیاید این طور به نظر می رسد که این مسجد روی اب شناور شده است.ساخت این مسجد تقریبا ده میلیون رینگت هزینه داشته است.



مسجد آبی
این مسجد دارای گنبد های آبی رنگ بسیار زیبایی است و نامش هم به همین خاطر مسجد آبی نامگذاری شده است.مسجد آبی در استان سلانگور واقع شده است که بزرگترین مسجد کشور مالزی و نیز دومین مسجد بزرگ در جنوب شرقی آسیا می باشد. مسجد آبی شاه عالم با نام مسجد سلطان صلاح الدین عبدول عزیز شناحته می شود.



مسجد سلطان سلیمان (sultan sulaiman)
این مسجد در استان سلانگور واقع شده است و ساخت آن به مدت دو سال به طول انجامید در سال ۱۹۳۲ اغاز و به طور رسمی در سال ۱۹۳۴ بازگشایی شد.علت نامگذاری این مسجد هم بر می گردد به زمانی که سلطان سر علاالدین سلیمان، شاه بود و به همین دلیل نام مسجد سلطان سلیمان روی ان گذاشته شد.



مسجد پوترا (putra mosque)
این مسجد در شهر پوتراجایا واقع شده است و ساخت آن در سال۱۹۹۷ به پایان رسیده است. گنبد های این مسجد سرخ و صورتی رنگ می باشند که از سنگ های گرانیت صورتی رنگ در ساخت آن استفاده شده است.این مسجد ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفر را دارد و جزو پرظرفیت ترین مساجد مالزی می باشد.



Tengku Tengah Zaharah Mosque
همانطور که از نام این مسجد مشخص است مسجدی شناور است که روی دریاچه کولا ایبای قرار دارد. در ساخت این مسجد از سنگ های مرمر، موزاییک و سرامیک استفاده شده است. این مسجد سفید اولین مسجد شناور در مالزی می باشد.



مسجد جمیک (jamek mosque)
این مسجد توسط یک فرد بریتانیایی ساخته شده است. این مسجد در سال ۱۹۰۹ ساخته شده و یکی از قدیمی ترین مساجد مالزی به شمار می رود.



مسجد صباح (sabah state mosque)
مسجد صباح یکی دیگر از مساجد مالزی است که در ایالت صباح مازی قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۹۷۵ ساخته شده و ظرفیت ان پنج هزار نفر است.



مسجد کوتا کینابالو (kota kinabalu city mosque)
کوتا کینا بالو یکی دیگر از مسجد های شناور مالزی می باشد و در شهر کوتا کینابالو واقع شده است.و دومین مسجد اصلی در این شهر است. هزینه ی ساخت آن تقریبا ۳۴ میلیون رینگت بوده است. دلیل شناور بودن مسجد نیز دریاچه ای است که در اطراف آن قرار دارد. عاملی که باعث شهرت این مسجد شده است هزینه ی بالایی است که برای ساخت آن صرف شده . ایده ساخت این مسجد از مسجد النبی مدینه گرفته شده است.



مسجد آهنی (iron mosque)
مسجد آهنی در شهر پوتراجایا واقع شده و پس از مسجد پوترا دومین مسجد مهم این شهر است. نام دیگری آن توانکو میزان زین العابدین است. ظرفیت آن ۲۴۰۰۰ نفر می باشد.



مسجد سلطان ابوبکر
این مسجد زیبا بالای یک تپه قرار گرفته است و از آنجایی که طراح آن یک معمار انگلیسی بوده شباهت چندانی به مسجد های دیگر مالزی ندارد. این مسجد در سال های ۱۸۹۲ تا ۱۹۰۰ به دستور سلطان ابوبکر ساخته شده است.



مسجد کاپیتان کلینگ
این مسجد در جورج تاون واقع شده است و در قرن ۱۹ ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین مساجد مالزی به شمار می رود. آنطور که از روایات بر می آید این مسجد توسط هندی های مسلمان که در مالزی زندگی می کردند ساخته شده است.



مسجد البوخاری al bukhari mosque
تان سری سید مختار البوخاری کسی است که این مسجد را ساخته است و اسم مسجد هم به نام خودش نامگذاری شده است. معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و ترکیه ای است. این مسجد دارای هفت گنبد لاجوردی است.



مسجد هادهاری
این مسجد در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و جزو جدید ترین مساجد مالزی است.



 

 

 

منبع: سفر باتو

پاسخی ارسال کنید

*

*

11 − هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!