بحران کرونا؛ در فرودگاه‌ها و مرزها چه در انتظار مسافران ایرانی است؟

توریست مالزی – با افزایش آمار ابتلا به کرونا از طریق مسافران ایران، برخی کشورها محدودیت‌ و سختگیری‌هایی برای مسافر و مهاجران ایرانی اعمال کرده‌اند. اما برخی مسافران تازه...
توریست مالزی – با افزایش آمار ابتلا به کرونا از طریق مسافران ایران، برخی کشورها محدودیت‌ و سختگیری‌هایی برای مسافر و مهاجران ایرانی اعمال کرده‌اند. اما برخی مسافران تازه از ایران‌برگشته می‌گویند با هیچ ‌کنترلی در آلمان روبرو نشده‌اند.

به گزارش دویچه وله، “دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در هامبورگ یک زن ایرانی است”، “اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر مونستر مردی است که یک هفته در ایران بوده است” و … این روزها در سایت‌های خبری آلمان، این‌جا و آنجا به موارد تأییدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونا برمی‌خوریم که “ایرانی بودن” آنها برجسته شده است.

طبق آمار رسمی، ایران با ۹۲ مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس پس از چین در کنار ایتالیا (با ۷۹ مورد مرگ تأیید شده تا ظهر چهارشنبه) به یکی از کانون‌های انتشار این ویروس به کشورهای دیگر تبدیل شده است.

انتشار این آمار در کنار بیم فزاینده از انتشار این ویروس و احتمال کنترل‌ناپذیر بودن آن باعث شده که بسیاری از کشورها برای ورود شهروندان ایرانی یا مسافرانی که گذارشان به ایران افتاده است، به خاک کشورشان محدودیت‌هایی تعیین کنند. سایت‌های خبری پر شده‌اند از این محدودیت‌ها.

اتریش اعلام کرده است که از امروز (چهارشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفند) درجه‌ حرارت بدن مسافرانی که با پروازهای مستقیم از ایران یا کره جنوبی به فرودگاه بین‌المللی این کشور در شهر وین وارد می‌شوند را اندازه‌گیری می‌کند. به گفته‌ی مقامات این کشور، تاکنون در اتریش بر روی ۳۰۹ نفر تست کرونا انجام شده که نتیجه سه نفر مثبت بوده و پاسخ ۲۵ تست هنوز نیامده است.

در حالی که در مجارستان هنوز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده و نتیجه تمامی ۱۲۵ تست کرونا در این کشور تا کنون منفی بوده است، ویکتور اوربان، نخست وزیر، شیوع این بیماری را بهانه‌ای برای لغو قانون پناهندگی در مجارستان قرار داده است. گیورگی باکوندی، مشاور امنیت ملی این کشور، شنبه گذشته (یکم مارس)، اعلام کرد که مجارستان “به دلیل خطر پخش ویروس کرونا دسترسی به مناطق ترانزیتی مرزی را برای پناهجویان برای مدتی نامعلوم به حالت تعلیق درمی‌آورد”.

این مقام مجارستان در کنفرانس مطبوعاتی بدون ارائه‌ی هیچ مدرک و سندی، گفته است که آنها “شاهد ارتباطی مشخص میان ویروس کرونا و مهاجران غیرقانونی” هستند. طبق ادعای دولت مجارستان، اکثریت مهاجران غیرقانونی که به این کشور سفر می‌کنند یا از ایران‌ یا از طریق ایران به این کشورمی‌آیند؛ از کشورهای افغانستان و پاکستان.

خبرنگاری مجاری پس از این نشست مطبوعاتی در توییتی نوشته است، «باکوندی اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که ایرانیانی که از طریق ترکیه به مرز مجارستان می‌رسند، سال‌ها در اردوگاه‌های ترکیه بوده‌اند و قطعا در این اواخر تهران و اطرافش را ندیده‌اند.»

سایت خبری آلمانی‌زبان اشپیگل هم از ترس کشورهای آسیای مرکزی از احتمال گسترش کنترل‌ناپذیر ویروس کرونا، در کشورهایشان از طریق ایران می‌نویسد. قزاقستان بنادر خود در دریای خزر را به روی مسافران از ایران و آذربایجان بست. این ممنوعیت شامل حال بندر “آق‌تاو” و بندر “کوریک” می‌شود.

در این میان چین هم که خود نخستین صادرکننده‌ی این ویروس به جهان است، اعلام کرده، برای مقابله با شیوع کرونا، مسافرانی که از ایران، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا وارد پکن می‌شوند را برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند. این کشورها پس از چین بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را داشته‌اند.

با خواندن این خبرها، تصویری که جلوی چشم خواننده می‌آید شاید این باشد، که مسافران پروازهایی که از ایران می‌آیند، برای نمونه در آلمان، به محض ورود، مجبور به انجام آزمایش‌هایی برای اثبات آلوده نبودن به کرونا هستند. اما برای نمونه روایت برخی مسافرانی که به تازگی از ایران به آلمان بازگشته‌اند، حکایت دیگری دارد از “سخت‌گیری و محدودیت به هنگام ورود به خاک کشوری مانند آلمان”.

سه مسافر که در هفته‌ی گذشته از ایران به آلمان (فرودگاه‌های شهرهای کلن، هامبورگ و فرانکفورت) برگشته‌اند، می‌گویند، در بدو ورود به مأموران مربوطه در فرودگاه‌ها مراجعه کرده یا با شماره‌های اعلام شده، تماس گرفته‌اند و خبر داده‌اند که از ایران آمده‌اند و در مورد چگونگی قرنطینه و انجام تست کرونا پرسیده‌اند.

در تمامی این موارد نه تستی از آنها گرفته شده و نه قرنطینه‌ای در کار بوده است. پاسخی که به آنها داده‌اند این بوده که نگران نباشند. یکی از شهروندان ایرانی – آلمانی که با این پاسخ روبرو شده، می‌گوید، باوجود این، من، خودم، کودک و همسرم را ۴ روز است قرنطینه‌ی خانگی کرده‌ام.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به این تجربه می‌گوید، «وقتی کنترل نمی‌کنید و زنگ می‌زنم که می‌خواهم چک شوم و می‌گویید “اگر قم نبوده‌ای” لازم نیست، چرا در اخبار و گزارش‌هایتان می‌گویید، اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا که در مونستر یا هامبورگ آمده را مسافری از ایران آورده است؟»

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!